Nå´n som kör FZR 1000 runt årsmod -90

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Har nyss köpt en själv och funderar om nå´n har bra/dåliga erfarenheter av just en sån hoj. :)
 
Jag har haft min sen -96 och måste säga att det är mycket hoj för pengarna. det har blivit lite mekning med åren bla bytt drev i växellådan,packboxar i framgaffel o lite annat men annars inga stora grejer.

Min är lite preppad 145.7 på bakhjulet :tummenupp
Inga bakhjulsproblem här.
Drar inge mycke olja förutom på bana då går det lite,man får ju jobba lite för att hålla R1:orna bakom sig :yoparty
 
Last edited:
det där att den drar lite olja..... är det ett allmänt känt fenomen med hojen? Har märkt att min vill ha lite olja den med. Speciellt om man kört väldigt hårt.
 
Jsson skrev:
det där att den drar lite olja..... är det ett allmänt känt fenomen med hojen? Har märkt att min vill ha lite olja den med. Speciellt om man kört väldigt hårt.

Enligt de tester Bike har gjort så var det just det som drog ner betyget.
För säkerhets skull har vi alltid med oss olja. Vid hård körning och speciellt om man kör på bakhjulet (ja, det händer) får man nog räkna med att det går åt mer, bensinförbrukningen ligger runt 0,70 vid hård körning, vi kör runt
15 mil/gång.
 
menar du att det går åt mer olja när man trycker upp hojen på bakhjulet? eller är är det bensin du syftar på? :cool:
 
Jsson skrev:
menar du att det går åt mer olja när man trycker upp hojen på bakhjulet? eller är är det bensin du syftar på? :cool:

Jag vet inte om denna modellen har en förmåga att pumpa ur sig olja via vevhusventilationen när man slangar, en del hojar har det hysset för sig, då blir det kladdigt i luftburken om inte annat och nivån sjunker ju med.
Men då skla man nog kunna åka en bit på bakhjulet med.
 
Ja än så länge så blir det bara ettan på slangen, har inte vågat peta i tvåan än. Men det där är nog nåt jag ska ta och kolla upp, för jag har märkt att vevhusvent slangen kan droppa lite ibland efter att man lekt lite på bakhjulet.

Silwer skrev:
Jag vet inte om denna modellen har en förmåga att pumpa ur sig olja via vevhusventilationen när man slangar, en del hojar har det hysset för sig, då blir det kladdigt i luftburken om inte annat och nivån sjunker ju med.
Men då skla man nog kunna åka en bit på bakhjulet med.
 
Sök på teknikforumet, frågan om oljeförbrukning på FZR och andra Yamma 1000 cc har diskuterats där!

Jag tycker det är en kanonhoj om man ser till vad man får för pengarna! :tummenupp
Jag har en -91:a, helt orginal förutom slipon. Snart 7 000 mil och den går som en klocka. Visst drar den lite olja, men inget som jag tycker är onormalt...
Som folk redan nämnt, den är lite tyngre än dagens 1000 cc räsrar, men om man inte måste vara värst och klarar man sig med något lite mer åt sporttouringhållet så är den super!
Försäkringen är ju riktigt skaplig också! :banana Ytterligare en anledning, åtminstone för mig!

Vilken årsmodell har du på din? Det skiljer ju en del mellan 89-90 och 91-93.
Motorn är i princip samma, men t.ex. framgaffeln är ju USD på de nyare.
 
Tofast4Hjo skrev:
Det enda som skiljer Thunderace är väl att den är lättare, väger den inte 184 kilo??..
Nja, det är en annan hoj, men motorn är den samma, ram och fjädring,bromsar you name it är inte samma.
Den är lättare förstås men 198kg tror jag var torrvikten på dem.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top