Nå´n som jobbar med Merca?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Behöver byta stötdämpare bak på en A-klass. Hur f-n går det till?
Någon som vet? SH är ju fantastiskt.

Undre bulten ligger helt öppen men den övre verkar ha en mutter på insidan och den ser ut att vara omöjlig att komma åt om man inte lyfter ner bakvagnen.

:confused:

Hör med Raceman_Peps här på forumet , han borde kunna merca :tummenupp

Det här hittade jag på MBSCA forum
Så måste man först demontera fjädrarna, sedan skruva bort de nedre stötdämpar inföstningarna. Sedan måste man skruva bort de skruvarna som håller fast hjulupphängnings ramen i bakkant! När man gjort detta så kan man fälla ner ramen så att man kommer åt stötdämarnas övre infästningar. För att kunna skruva bort skruvarna så måste man vara två som hjälps åt! En som pillar in en blocknyckel och en som skruvar på utsidan! Lite mer jobb alltså än på modeller före 02!Hoppas att det hjälper dig

Harvest skrev:
2572069 Det här hittade jag på MBSCA forum
Så måste man först demontera fjädrarna, sedan skruva bort de nedre stötdämpar inföstningarna. Sedan måste man skruva bort de skruvarna som håller fast hjulupphängnings ramen i bakkant! När man gjort detta så kan man fälla ner ramen så att man kommer åt stötdämarnas övre infästningar. För att kunna skruva bort skruvarna så måste man vara två som hjälps åt! En som pillar in en blocknyckel och en som skruvar på utsidan! Lite mer jobb alltså än på modeller före 02!Hoppas att det hjälper dig

Tack för svar. Sanslöst dåligt att det ska krävas så mycket jobb för en operation som borde gå på några minuter, om man konstruerat rätt. Å andra sidan hur måga byten under bilens livstid?

Har du länken till sidan?

Nja... A-klasse är lite för nya för min del. Har bara kört dessa. inte skruvat.

Men att den övre muttern sitter på insidan i bagageutrymmet är inte ovanligt på någon Mercedes. Bjud in en polare på en pilsner och be honom hålla i medans du skruvar inne i skuffen bara...

Eller vänta nu? Dubbla golv ju. Fan de bygger inte riktiga bilar som de gjort förr.

/ PJ

Lånar tråden lite !

Ikväll dog allt vad instrumentbelysning heter på min stackars 200 D -91.
Nån idé om vad som kan tänkas ha drabbat den ? Fågelinfluensan eller en säkring ?
Kan ju vara bra att även i mörker vara medveten om hur mycket för fort man kör ! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg