Nätverksuttag

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp,

Postade denna i OT, men kom på att detta kanske är en bättre forumdel så jag postar här också.

Bor i en nyproducerad lya med nätverksuttag i alla rum.

Varje jack/dosa har två uttag, men bara det ena är inkopplat i plinten där jag kopplar ihop allt. Finns ingen kabel eller kontakt i det andra, bara ett tomt hål.

Finns det nån här som bor i stockholmstrakten och som sysslar med sånt och som är villig att hjälpa mig att dra kabel och koppla i det andra uttaget i ett av rummen?

Jag betalar givetvis.

Uttagen ser ungefär som på bilden, infällda.

100342.jpg

PMa mig.

/Kristian

Jag kan inte hjälpa dig men de e ganska stor skillnad på hur de ligger till..

Finns det ett uttag till dvs kan du sätta i nätverkskabeln och den klickar? eller är det ett tomt hål där?

Sen på baksidan är det en kabel med 8 ledare och isåfall e de ansluta alla eller bara 4 st? o 4 är lösa?
Och ska du köra 100 eller 1000

Jag antar att det du menar är att du har ett tomt hål dvs det sitter inte någon sladd ansluten alls till det ena uttaget. Dvs om du försöker koppla in en sladd där så är det dött.

Koppla in en sladd även till det uttaget kan du lätt göra själv. Ibland kan man göra anslutningen utan specialverktyg. Til vissa uttag måste man ha ett verktyg för att ansluta men ett sådant går att köpa på Jula, Clas Ohlson eller liknande för i storleksordningen 100 pix. Det svåra är då att dra kabeln i väggen för jag antar att det inte heller är gjort. Till det använder man lämpligen en dragfjäder eller liknande och även det finns att köpa på många av hobbyvaruhusen.

Det är ju inte starkström så man får koppla själv. Vad gäller risken att koppla fel så brukar det vara färgkodat i uttagen med samma färger som i kablarna så det är bara att para ihop rött till rött, blått till blått osv.

Förutom inköpen så skulle jag gissa att det tar dig max en halvimme att fixa allt själv. Men det är klart. Vill du inte göra det själv så är det ju såklart enklare men lite dyrare att få någon att utföra det.

Jag antar att det du menar är att du har ett tomt hål dvs det sitter inte någon sladd ansluten alls till det ena uttaget. Dvs om du försöker koppla in en sladd där så är det dött.

Koppla in en sladd även till det uttaget kan du lätt göra själv. Ibland kan man göra anslutningen utan specialverktyg. Til vissa uttag måste man ha ett verktyg för att ansluta men ett sådant går att köpa på Jula, Clas Ohlson eller liknande för i storleksordningen 100 pix. Det svåra är då att dra kabeln i väggen för jag antar att det inte heller är gjort. Till det använder man lämpligen en dragfjäder eller liknande och även det finns att köpa på många av hobbyvaruhusen.

Det är ju inte starkström så man får koppla själv. Vad gäller risken att koppla fel så brukar det vara färgkodat i uttagen med samma färger som i kablarna så det är bara att para ihop rött till rött, blått till blått osv.

Förutom inköpen så skulle jag gissa att det tar dig max en halvimme att fixa allt själv. Men det är klart. Vill du inte göra det själv så är det ju såklart enklare men lite dyrare att få någon att utföra det.

Precis, jag inser att jag kan göra det själv, men då måste jag köpa verktyg och dragfjäder. Har liksom inte riktigt tid att fippla med det där, så det enklaste vore att någon som redan hade verktygen kunde hjälpa mig med det. Men men. Kanske får hasa ner till Clas Olsson och köpa lite pryttlar.

Blir intressant att hitta rätt i väggarna. Det är en bit som kabelns skall dras. Mycket pyssel för liten kontakt :) Men men.

Ok. Vad behöver jag?

2x kontakter (en i varje ända), dragfjäder, kabel.... Sen behöver man väl nån specialtång för att nypa fast kontakterna med va?

Last edited:
Precis, jag inser att jag kan göra det själv, men då måste jag köpa verktyg och dragfjäder. Har liksom inte riktigt tid att fippla med det där, så det enklaste vore att någon som redan hade verktygen kunde hjälpa mig med det. Men men. Kanske får hasa ner till Clas Olsson och köpa lite pryttlar.

Blir intressant att hitta rätt i väggarna. Det är en bit som kabelns skall dras. Mycket pyssel för liten kontakt :) Men men.

Ok. Vad behöver jag?

2x kontakter (en i varje ända), dragfjäder, kabel.... Sen behöver man väl nån specialtång för att nypa fast kontakterna med va?

Ja. Du behöver ju passande kontakter att sätta in. Nu vet jag ju inte om det finns någon sorts standard på det där så det kan hända att det är svårt att hitta passande kontakter men det borde inte vara några problem.
Verktyget heter kroneverktyg.
http://www.jula.se/kroneverktyg-for-tele-natverkskabel-133433

Men det borde å andra sidan inte vara så svårt att få någon att göra det.
På Classe kostar kroneverktyget 229 kr och en dragfjäder kostar 49 eller 99 kr beroende på om man behöver 10 eller 20 meter dragfjäder.
Och det är klart. Det är ju 300 spänn i verktyg för att göra något som man bara ska göra en gång. Kan ju kännas lite onödigt. Då kan det kanske vara vettigare att låta någon göra det och ge den personen dom 300 kronorna för arbetet. Delarna får man ju ändå betala liksom.

dom lösa kontakterna för att sätta in i det tomma hålet i täckbrickan i väggen finns nog inte på classe är jag rädd.

Och då kanske det är enklare att få någon att göra det som kanske har grejor med sig.

Jo precis. Är ju enklare om man hittar nån som kan göra det.
Fan att det skall behöva bli ett helt projekt av att dra 10 meter kabel...

Ingen som känner nån som känner nån?

Ja. Du behöver ju passande kontakter att sätta in. Nu vet jag ju inte om det finns någon sorts standard på det där så det kan hända att det är svårt att hitta passande kontakter men det borde inte vara några problem.
Verktyget heter kroneverktyg.
http://www.jula.se/kroneverktyg-for-tele-natverkskabel-133433

Men det borde å andra sidan inte vara så svårt att få någon att göra det.
På Classe kostar kroneverktyget 229 kr och en dragfjäder kostar 49 eller 99 kr beroende på om man behöver 10 eller 20 meter dragfjäder.
Och det är klart. Det är ju 300 spänn i verktyg för att göra något som man bara ska göra en gång. Kan ju kännas lite onödigt. Då kan det kanske vara vettigare att låta någon göra det och ge den personen dom 300 kronorna för arbetet. Delarna får man ju ändå betala liksom.

dom lösa kontakterna för att sätta in i det tomma hålet i täckbrickan i väggen finns nog inte på classe är jag rädd.

Och då kanske det är enklare att få någon att göra det som kanske har grejor med sig.

Synd att de snålat in på kablagen, men det kan vara en avtalsfråga med fastighetsägaren förstås. Med lite tur har man använt rör som rymmer åtminstone ett UTP-kablage till och då är det bara jobbet att slanga rätt med dragfjädern (från uttaget in mot korskopplingen). Finns det lediga platser i kk-panelen?

För att komplettera uttagen, bör man skaffa kontaktdon av samma fabrikat, då de ofta skiljer sig åt lite mellan tillverkare i infästningen.

Vilka är det som dragit fastighetsnätet? Vad har du för nätelektronik i lägenheten (eller sitter det centralt i huset)?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park