Nätverksutbildning

Då ska jag helt klart kolla dom för nästa jobb.
Har själv en D-Link 685 hemma som funkar hyggligt.

Kan säga att jag drog mig för att skriva någon modell, för oavsett vilken man skriver så finns det många som har något att tycka om de. :gnissla
Men just de två jag nämnde är ganska stabila.

Men i jobbet så kör vi nästan uteslutande med Cisco, men det är lätt lite overkill för en hemanvändare. (Nej, deras linksysprodukter är inte samma lika)

Då ska jag helt klart kolla dom för nästa jobb.
Har själv en D-Link 685 hemma som funkar hyggligt.
Vi har en Netgear cg3100 (comhem) på kontoret och den däremot funkar väl lite si o så, får starta om den en gång i veckan för att den börjar dumma sig.

Det finns väldigt mycket junk från både D-Link och Netgear också... väldigt mycket junk... men det finns vissa guldkorn. ;)

Last edited:
Kan säga att jag drog mig för att skriva någon modell, för oavsett vilken man skriver så finns det många som har något att tycka om de. :gnissla
Men just de två jag nämnde är ganska stabila.

Men i jobbet så kör vi nästan uteslutande med Cisco, men det är lätt lite overkill för en hemanvändare. (Nej, deras linksysprodukter är inte samma lika)

Det finns väldigt mycket junk från både D-Link och Netgear också... väldigt mycket junk... men det finns vissa guldkorn. ;)

Ja jag vet att för några år sedan var ju D-link ett skällsord, men som du skriver verkar det finnas vissa bättre modeller.

Senaste stället, där jag faktiskt körde lite fast såg ut så här:...

Föga förvånande är AirPlay ett påhitt av Apple... Proprietärt protokoll kallat RTSP baserat på UDP. Det kan mycket väl vara så att repeatern inte är en riktig repeater i ordets rätta bemärkelse, utan har sin egen protokollstack för att skyffla data. Då kan man ha missat att implementera delar som är viktigt för att t.ex. AirPlay ska fungera. T.ex. är det inte alla produkter som kan jobba med "jumbo frames" (extra stora paket, används t.ex. vid dubbel vlan-taggning).

Första åtgärd efter att kollat att kommunikationen fungerar alls, är att slå på en dump (tcpdump, wireshark el.dyl.) och titta på båda "sidor" av repeatern, för att se om något kommer fram alls. Det kan dock vara riktigt svåra utmaningar att göra en sådan analys, även för erfarna nätmänniskor.

Det kan vara bra att börja kika på grundläggande utbildning om TCP/IP och jobba sig vidare därifrån. Finns bl.a. många bra s.k. Nutshell-böcker i ämnet. Eget labb med grejer och kunna prova sig fram och se resultatet av det teoretiska, är nästan en förutsättning - om man inte råkar jobba i en sån IT-miljö där det ingår i arbetsuppgifterna. Teori är bra att stå på, men inget klår praktik.

Någon här som kan rekommendera en bra utbildning i att sätta upp, administrera, säkra nätverk?
Jag jobbar med Custom install av Ljud & Bild och kunderna efterfrågar mer och mer hjälp med nätverk.
Många prylar är nätverksberoende så det hamnar på vår lott att fixa det.
Jag klarar väl av att sätta upp en router och lite sånt men känner att lite mer kött på benen inte skulle skada.
Har ingen lust att plugga heltid i flera terminer utan vill helst hitta någon snabbkurs på någon/några veckor.

Tips mottages tacksamt!

OpenCourseWare på mit.edu?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN