nätverksproblem

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
har lite problem med nätverk..

dator 1:
servicepack 1 (swe)
zone alarm 6 brandvägg
PCcillin antivirus utan brandvägg
windows brandvägg inaktiverad

dator 2:
sp 2 (eng)
pccillin antivirus + brandvägg
windows brandvägg aktiv

kommer åt dator 1 från dator 2.
men när ja försöker komma åt dator 2 från dator 1 så fungerar det inte.
det kommer upp en inloggningsruta där användaren är "computer2/gäst" och det går inte ändra.
när ja sen aktiverar gästkontot på dator 2 så kommer rutan upp att "du har inte behörighet, kontakta sysadmin blablabla"

de lustiga är att tidigare kom jag åt dator 2 från dator 1 :va

vad kan de bero på.. jag har ett extra användarkonto på dator 2 med lösenord...

edit: har provat med att stänga av windows brandvägg + pccilli på dator 2, men de fungerar nicht ändå

Last edited:
Vad är det för resurs som du försöker nå? C$ eller en share på datorn?
När du mappar den andra datorn via "anslut nätverksenhet" har du möjligheten att använda vilket konto du vill, under förutsättning att det kontot du vill ansluta med har rättigheter på den datorn.

Du har inaktiverat Förenklad fildelning eller?
Kanske en dum fråga, men annars vill den bara gå in som guest typ..
Hej Sverige!

Bifogat

• Fildelning.JPG
    Fildelning.JPG
    49.4 KB · Visningar: 92
Anders73 skrev:
2258035 Du har inaktiverat Förenklad fildelning eller?
Kanske en dum fråga, men annars vill den bara gå in som guest typ..
Hej Sverige!
förenklad fildelning är aktiverat på båda

Ok, vi säger så här:

Detta under förutsättning att kommunikationen mellan datorerna fungerar
Avaktivera föreklad fildelning.

Exempel:

Pc1 heter Pc1
Pc2 heter Pc2

Jag vill nå en resurs på Pc2 från Pc1.

Jag börjar att dela ut en mapp på Pc2 som innehåller det som jag vill ha, döper mappen till t ex "prylar".
På "dela ut" fliken på den mappen ger jag behörigheten "alla" "Fullkontroll" (för enkelhetens skull. Jag ändrar inget på säkerhetsfliken .

Jag skapar ett konto på Pc2 som jag kan använda, enklast är ett admin konto.
Nu, på Pc1 går jag in under anslut nätverksenhet och skriver i fältet "mapp" följande: \\Pc2\prylar. Innan jag trycker ok klickar jag på "anslut med annat användarnamn" och där skriver jag: Pc2\användarnamn och sedan lösenordet. (obs, det ska inte vara \\ i början när du anger alternativt konto)
Du måste alltså ange ett datorkonto på den dator du ska till och tala om det.
Sedan ok och anslut. Klart.

Om detta inte fungerar så kan du ha en begränsning i den lokala policyn. Men det är en annan story. Det kan du kolla om det blir aktuellt.

Bandido skrev:
2259311 Ok, vi säger så här:

Detta under förutsättning att kommunikationen mellan datorerna fungerar
Avaktivera föreklad fildelning.

Exempel:

Pc1 heter Pc1
Pc2 heter Pc2

Jag vill nå en resurs på Pc2 från Pc1.

Jag börjar att dela ut en mapp på Pc2 som innehåller det som jag vill ha, döper mappen till t ex "prylar".
På "dela ut" fliken på den mappen ger jag behörigheten "alla" "Fullkontroll" (för enkelhetens skull. Jag ändrar inget på säkerhetsfliken .

Jag skapar ett konto på Pc2 som jag kan använda, enklast är ett admin konto.
Nu, på Pc1 går jag in under anslut nätverksenhet och skriver i fältet "mapp" följande: \\Pc2\prylar. Innan jag trycker ok klickar jag på "anslut med annat användarnamn" och där skriver jag: Pc2\användarnamn och sedan lösenordet. (obs, det ska inte vara \\ i början när du anger alternativt konto)
Du måste alltså ange ett datorkonto på den dator du ska till och tala om det.
Sedan ok och anslut. Klart.

Om detta inte fungerar så kan du ha en begränsning i den lokala policyn. Men det är en annan story. Det kan du kolla om det blir aktuellt.

mapp utdelad på computer2 "c:\heimdal2\" samt "D:\heimdal\" (ifall enheten spelade nån roll)
förenklad fildelning avativerad på båda

behörigheterna:
everyone: full control
sen lade jag till "COMPUTER2\heimdal" som användare å gav full behörighet

adminkonto som heter "heimdal"

anslut nätverksenhet:
enhet: (ingen)
Mapp: \\Computer2\heimdal
användarnamn: Computer2\heimdal +lösenord

fungerar inte :(
får felmeddelandet:
Det gick inte att skapa den anslutna nätverksenheten eftersom följande fel har inträffat:
Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn.

de mystiska e ju att de funkar åt andra hållet.. men beror de på säkerhetsprinciperna? (troligtvis?)
får fan ta å formatera den burken snart å lägga in svensk version

tack för hjälpen ändå

Last edited:
Har Computer2 varit med i en domän tidigare?
Du bör ta en titt i lokala säkerhetspolicyn (under administrativa verktyg) och titta under kontorättigheter (lr va fan den heter) och se vilka konton som har åtkomst via nätverket.

Bandido skrev:
2261514 Har Computer2 varit med i en domän tidigare?
Du bör ta en titt i lokala säkerhetspolicyn (under administrativa verktyg) och titta under kontorättigheter (lr va fan den heter) och se vilka konton som har åtkomst via nätverket.

computer2 har varit med i ett annat nätverk tidigare.. men de va inget jag pillade med.. tydligen hade de vart lite strul med å få den å släppa in trafik då också

är det denna du syftar på?

edit: det enda jag hittar på computer2 som liknar de du säger kommer på bild 2.. kan det vara rätt?

Bifogat

• 111.JPG
    111.JPG
    73 KB · Visningar: 98
  • 11.JPG
    11.JPG
    50.4 KB · Visningar: 89
Last edited:
heimdal skrev:
2262652 computer2 har varit med i ett annat nätverk tidigare.. men de va inget jag pillade med.. tydligen hade de vart lite strul med å få den å släppa in trafik då också

är det denna du syftar på?

edit: det enda jag hittar på computer2 som liknar de du säger kommer på bild 2.. kan det vara rätt?

Det är rätt "mapp" men fel rad, det finns en rad längre ner som heter åtkomst till datorn via nätverket. Ta en titt där.

Om den har varit med i en domän tidigare kan det bli problem eftersom de policys som gäller för domänen sparas på datorn och dessa har en tendens att gälla även om man plockar över datorn till en arbetsgrupp. :huvet
Jag har råkat ut för detta många gånger. Du har ingen möjighet att flytta över disken och sätta den som slave?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!