Nätverksproblem vid spelande

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag brukar, eller rättare sagt brukade, spela Counter-strike:source ganska ofta.
Tyvärr har det blivit helt ospelbart nuförtiden. Det laggar nå jävulskt och bilden fryser ibland flera sekunder i taget.
Pingen är låg, så jag misstänker att problemet beror på "packet loss", vad nu det heter på svenska.
Internet går snabbt och smidigt vid vanlig surfning och de nätverkstestprogram jag prövat har inte visat på några fel. Bahnhof som tillhandahåller min uppkoppling hävdar själva att allt är tiptop.
Men nu är det ju så att Counter-strike tydligen skickar mycket trafik via UDP, och det skall tydligen inte vara helt enkelt att testa.

Någon som har tips om hur jag felsöker problemet?

Räcker med en fel inställning i det spelet (iaf 1.6) så kan det lagga såpass att det knappt är spelbart. Se över alla inställningar som cl_updaterate, fps_max, rate osv i config.

Räcker med en fel inställning i det spelet (iaf 1.6) så kan det lagga såpass att det knappt är spelbart. Se över alla inställningar som cl_updaterate, fps_max, rate osv i config.
Jag har inte ändrat några inställningar i spelet. Det flyter hyffsat vissa dagar för att vara totalt ospelbart andra, trots att internethastigheten i övrigt tycks opåverkad.

Har du en lokal router hemma? Har du testat att starta om den isf? Min förra fick för sig att strypa sig själv ibland, en omstart senare så gick den som tåget igen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park