Nätverkshjälp

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Skulle behöva hjälp med att fixa så mitt nätverk hemma fungerar som jag vill. Om det går vill säga.

Har 2 nätverkskort i dator 1, ett trådlöst o ett vanligt trådbundet.
Delar internet med grannen via det trådlösa på dator 1 och använder det trådbundna för mitt interna nätverk. Det trådbundna är kopplat till en router där XBOX samt dator 1 och 2 är inkopplade med kabel.

Mitt problem är att jag inte kan surfa när jag har båda korten aktiverade. Det trådlösa har kontakt med routern (får IP & hela den biten) men surfa går inte.
Ända möjligheten att surfa är att inaktivera det vanliga nätverkskortet men då kommer man inte åt dator 2 samt XBOX.
Hade man dessutom kunnat komma online från dator 2 samt XBOX via router - dator 1 hade det varit kanon.

Några bra tips på vad man kan testa/ställa in i router/dator 1

TCPIP-stackens gateway-adress på ditt trådlösa kort ska peka på grannens dator - och det ska den göra om du får din IP-adress per automatik från hans DHCP-klient (hans dator eller bredbandsmodem).

Eller så gör du en nätverksbrygga mellan de två nätverksanslutningarna.
Bara markera bägge och välja, skapa nätverksbrygga.

Xyron skrev:
2626893 Eller så gör du en nätverksbrygga mellan de två nätverksanslutningarna.
Bara markera bägge och välja, skapa nätverksbrygga.

Har testat det men fick inte det att funka. Men man får kanske läsa på lite mer om det för att få rätt på det.

andersbrink skrev:
2626852 TCPIP-stackens gateway-adress på ditt trådlösa kort ska peka på grannens dator - och det ska den göra om du får din IP-adress per automatik från hans DHCP-klient (hans dator eller bredbandsmodem).

Är det som är så konstigt. Jag får IP automatiskt från DHCP servern på hans trådlösa router (samma som när jag har avaktiverat nätverkskortet) men det går inte att surfa. Det som händer är att den "återkopplar" på hans nätverk när jag kopplar in kort 2. Ska kanske be han låsa IP:n på min burk via MAC adressen eller nåt.

Det borde funka om du aktiverar "internet anslutningsdelning" under egenskaper/avancerat på det trådlösa nätverkskortet. då kommer det andra kortet få ipaddresen 192.168.0.1 sen sätter du statiska (fasta) ipnr på xboxen och den andra burken. Gatewayen blir då 192.168.0.1 DNSen kan du ju fråga din granne om. Kom ihåg att sätta dom andra burkarna i samma nät alltså typ -> 192.168.0.2, 192.168.0.3 eller nåt bara dom sista siffrorna är unika. Detta BORDE funka jag lämnar dock inga garantier :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg