Nätverksfråga

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har mediacentral i huset med cat5e, om inte cat6.

Stadsnätet kommer in i huset till pryl som har ethernet-utgång. Denna går till min Netgear-router som delar ut nätet till ytterligare trådlöst eller portar.

I en av portarna har jag satt en switch på 10/100mbit (linksys, 8 portars) som jag sedan kopplar vidare ifrån ut till husets olika rum.

Problemet:
Har något störigt som sker där hastigheten hoppar upp o ner mellan 10 mbit och 100mbit när man kikar på "status" på nätverkskopplingen i Windows. Detta gör att det laggar när man kikar på filmer över nätverket, eller kopierar långsamt helt enkelt.

Vad ska jag göra för att dela ut 1000mbit till ALLA datorer och utan störningar? Ska jag byta ut båda router och switch till något med mer fräs i? Jag vill ju såklart helst ha gigabit-nätverk.

De kablar jag har nu från switch o till switch m.m är cat5e på 0.5 m. Så dessa i sig borde duga då de stödjer upp till 1000mbit.

Men resten, vad rekommenderas vad gäller ny router o switch? Vill ju ha router för säkerheten då den har brandvägg o visst skydd mot hacking.

Prova byt kablarna till datorn till bättre KVALITET, kör inte de billigaste deltaco/kjellåkompani kablarna. Måste nästan vara en helt trasig kabel eller en dålig kabelkontakt för att det skall hoppa mellan 10 och 100.

Du kan prova att låsa nätverkskortet till 100mbit genom att hitta rätt "advanced settings" flik i nätverksinställningar, hittar du till nätverkskortet i dina inställningar så är du på rätt väg. Ändra från auto till 100mbit.

Skall du ha 1000mbit så ja byt ut åtminstonde switchen. Kopplar du alla datorer till switchen så kan dom ju prata 1000mbit sinsemellan. Har du inte 100mbit till internet så kan du ju behålla routern.

Hade varit bra o komma underfull med exakt varför det hoppar i hastighet. Det känns dock som att det blir så när jag laddar ner samtidigt o nätverkat autodetektar lite för mycket trafik någonstans.

Kan nog tro att en uppgradering av switchen till gigabit kan hjälpa en del.

Men även routern, till en bättre? Det är en sån här jag har:
http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2617

Hade varit bra o komma underfull med exakt varför det hoppar i hastighet. Det känns dock som att det blir så när jag laddar ner samtidigt o nätverkat autodetektar lite för mycket trafik någonstans.

Kan nog tro att en uppgradering av switchen till gigabit kan hjälpa en del.

Men även routern, till en bättre? Det är en sån här jag har:
http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2617

Kör cat 6 kabel sedan e problemet löst hade du bott i krokarna hade jag sladdat om åt dig mot en pizza.
Störningarna beror nog mest troligt på elektronik i någon form.
Samt taskigt konfigurerat nätverk.
Sedan suger netgear... uscha de e inte bra på något.
Har själv deras router försökte sälja den på loppis för 25kr o ingen ville ha den.
O inte tala om deras trådlösa nätverk... slängde skiten i väggen o kopplade in sladden istället.

Last edited:
Du menar byta till cat6 till o från router / switch / internet va? Inte ut i resten av huset. Dessa kablar bör vara cat6 om jag förstått elektrikern rätt.

Men om du säger Netgear suger, vad ska jag köpa istället. Var gärna mer konkret på vad jag ska köpa.

Ska iväg idag och Netonnet samt Mediamarkt finns att välja på.

Bara mediamarkt hade kablar på 0.5 m. Vill helst ha 0.5 m då det annars blir för mycket kablar hängandes. Så här ser centralen ut nu.

Bifogat

• mediacentral.jpg
    mediacentral.jpg
    28.9 KB · Visningar: 109
Last edited:
Du menar byta till cat6 till o från router / switch / internet va? Inte ut i resten av huset. Dessa kablar bör vara cat6 om jag förstått elektrikern rätt.

Men om du säger Netgear suger, vad ska jag köpa istället. Var gärna mer konkret på vad jag ska köpa.

Bara mediamarkt hade kablar på 0.5 m. Vill helst ha 0.5 m då det annars blir för mycket kablar hängandes. Så här ser centralen ut nu.

Jag har aldrig varit konkret det vet du väl=)
Kommer ej ihåg vad fan jag satte in för pryttlar när jag jobbade med dem.
Men kan forska lite i det om du vill.
Men kör cat6 helt igenom det är en bra början.
Är det bara hemma nätverket som strular eller e det ut med?

Lås inte nätverkskortet i någon hastighet/duplex om du inte kan göra det i switchen/routern också. Kan man inte hårdknacka speed/duplex i båda ändarna så kommer den sidan som är auto att med största sannolikhet ställa sig i 10/halv.

Variationen mellan 10 och 100mbit du nämner, är de lokalt, när du streamar media från Internet eller både och? Sker de på alla datorer eller bara nån specifik? Är det alltid att hastigheten skiftar mellan 10 - 100 eller fungerar det nån gång som det skall?
Kör nån dator vista? Vista är djävulens avkomma och betyder alltid konstiga problem :tungan

Skall du ha 1Gbit till alla datorer så är de till att byta router och switch till Gbit-standard, annars går det ju av naturliga skäl inte att köra Gbit. :)
Men det är ju inte säkert de löser ditt problem om det beror på annan orsak. Om en elektriker har gjort installationen av kabalget i ditt hus bör han gjort en mätning på kablaget, fick du inget papper på det?

Linksys har en fin Gbit-router som heter Linksys WRT610N. Får du N-draft på WLAN med. :)

Info:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364934&view=detailed#ProductTabs
Recensioner:
http://www.pricerunner.se/pe/168-1126073/Bredbandsroutrar/Linksys-WRT610N-expertrecensioner

för att köra gig skall du använda CAT6 visst enl spec skall det gå med cat5e men bara några få meter.

problemet du har med att de växlar mellan 10 och 100 är att nätverket (switch eller dator) känner av att när den börjar överföringarna så får du problem med trasiga paket osv och då sänker den hastigheten för att den inte skall behöva sända om så mycket.

skall du ställa ner den till 10 Mbit så måste du ställa ner den i både switch och dator, annars kommer du får problem.

skall du ha gig behöver du en gig switch

Körde tidigare W-LAN och då var problemet att min PS3 inte kunde spela upp filmer, speciellt inte HD-format, så det blev en massa nätverksfel. Alltså att det inte var tillräckligt med downstream till PS3an från den dator som filen läses ifrån i nätverket.

Nu har jag ställt en permanent server i mediacentralen som alltid är på och som är server för alla stora filer. Denna servern kopplas med en cat5e kabel till en 10/100 switch som sedan går in i netgear routern, som sedan i sig har kopplingen mot internet.

Denna hastighet, är blockerad / minskad både mellan datorer i nätverket och ut mot internet. Ena sekunden har jag då max 1mb i sekunden, och sedan har jag 7 mb / s i nerladdningshastighet.

Så det hoppar alltså i hastighet även hela vägen ut på internet vilket för mig borde tyda på att det är ett router-problem snarare än något eller hur? Den klarar troligen inte av de 4-5 datorer jag har som behöver en koppling mot internet, samt delning av data mellan datorer och olika enheter för uppspelning av media.

Körde tidigare W-LAN och då var problemet att min PS3 inte kunde spela upp filmer, speciellt inte HD-format, så det blev en massa nätverksfel. Alltså att det inte var tillräckligt med downstream till PS3an från den dator som filen läses ifrån i nätverket.

Nu har jag ställt en permanent server i mediacentralen som alltid är på och som är server för alla stora filer. Denna servern kopplas med en cat5e kabel till en 10/100 switch som sedan går in i netgear routern, som sedan i sig har kopplingen mot internet.

Denna hastighet, är blockerad / minskad både mellan datorer i nätverket och ut mot internet. Ena sekunden har jag då max 1mb i sekunden, och sedan har jag 7 mb / s i nerladdningshastighet.

Så det hoppar alltså i hastighet även hela vägen ut på internet vilket för mig borde tyda på att det är ett router-problem snarare än något eller hur? Den klarar troligen inte av de 4-5 datorer jag har som behöver en koppling mot internet, samt delning av data mellan datorer och olika enheter för uppspelning av media.

Stream:a HD över WLAN som är ett delat medium (och därmed halv duplex) tror jag blir svårt att få till bra. Iaf om det bara är 54mbits-standarden. N-draften kanske har större möjlighet att klara det men det inget jag är 100 på dock.
Kör kabel om du har möjlighet.

Jag hänger inte med på vad du menar med att hastigheten är blockerad/minskad? På vilket sätt är den det?

Får du bra hastighet mellan 2datorer som sitter i switchen (och då ej går via routern)?

Edit:
Ett bra program för att testa hastigeten i nätverk är IxChariot som vi kör på jobbet bl.a. Tror de finns en evulation-version att tanka som har alla funktioner tillgänglig.
http://www.ixchariot.com/products/datasheets/ixchariot.html

Last edited:
Ska man köra så mycket så är väl kablar att föredra.
Har en Netgear dg834 men har den bara som modem numera och kör Clarkconnect på en liten 3,2ghz celeron. Netgearen har jag startat om en eller två gånger sen jag köpte den.

Stream:a HD över WLAN som är ett delat medium (och därmed halv duplex) tror jag blir svårt att få till bra. Iaf om det bara är 54mbits-standarden. N-draften kanske har större möjlighet att klara det men det inget jag är 100 på dock.
Kör kabel om du har möjlighet.

Jag hänger inte med på vad du menar med att hastigheten är blockerad/minskad? På vilket sätt är den det?

Får du bra hastighet mellan 2datorer som sitter i switchen (och då ej går via routern)?

Edit:
Ett bra program för att testa hastigeten i nätverk är IxChariot som vi kör på jobbet bl.a. Tror de finns en evulation-version att tanka som har alla funktioner tillgänglig.
http://www.ixchariot.com/products/datasheets/ixchariot.html
Om du läser första inlägget så ser du mina problem jag har.

Jag kör just nu endast kabel, dock 1 bärbar dator i köket går på wlan men den rör inte övriga nätverket eller delas osv.

Hörde vad ni sa angående Netgear, men tror inte rakt av på att Netgear vore sämre än annat om man kanske tar i lite mer än att billigaste budgetprylarna.

Denna tycker jag borde ju kunna göra jobbet:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/fast-natverk/switch/Netgear-GS108(121497,4076))

Tillåter upp till 1000mbit så det ska ju duga tycker jag allt.

Ni får tänka på att jag kopplar switch till routern = jag går inte enbart via switchen med dedikerade och fast inställda interna IP-nummer. Utan det är routern som delar ut IP-nummer till varje dator i nätverket.

Ska dock se till att köpa en annan router oxå som stödjer snabbare switch-hantering.

Alternativ då även välja bört ovan Netgear 1000mbit switch och istället köpa en dyrare router med bättre inbyggd switch. Vad tror ni?

Märker dock att dessa routrar verkar endast ha 4 portar för trådbundet nätverk. Leta leta leta...

Last edited:
Last edited:
Eftersom du får dålig fart inom nätverket kan det vara switchen.
Nix, netgear är inte sämre än nått annat. Är inne på min andra netgear.

Den borde funka hur bra som helst.
Tror faktiskt det är routern, då den är rätt gammal. Den klarar nog inte av delningen av trafiken på ett vettigt sätt som det är nu.

Alla kablar från huset går till switch idag, som är en 8-portars switch. Dess uplink går sedan till routerns ena LAN-port. Jag kan tänka mig att denna LAN-port på routern får jobba övertid och inte riktigt klarar pressen av totalt 5 kablar (som är i nu i switchen) och dess trafik utan det blir så att det blir begränsning av trafiken till slut.

Det blir troligen både en ny gigabit router samt en gigabit switch.

Tror faktiskt det är routern, då den är rätt gammal. Den klarar nog inte av delningen av trafiken på ett vettigt sätt som det är nu.

Alla kablar från huset går till switch idag, som är en 8-portars switch. Dess uplink går sedan till routerns ena LAN-port. Jag kan tänka mig att denna LAN-port på routern får jobba övertid och inte riktigt klarar pressen av totalt 5 kablar (som är i nu i switchen) och dess trafik utan det blir så att det blir begränsning av trafiken till slut.

Det blir troligen både en ny gigabit router samt en gigabit switch.

Eftersom du har en switch är det den som sköter det mellan datorerna. En switch är intelligent och vet var den ska skicka all data.

Ahå, då är jag väl kvar förr då.

Så även om det är routern som delar ut IPn till alla datorer i switchen så hoppar switchen ändå över att skicka data "via" routern?

Isåfall kanske det inte behövs en ny router då? Men tror jag köper en ändå, bara för att vara på säkra sidan.

För grejen är ju att även trafiken mot "internet" blir "endast" 10mbit ibland. Det går ju inte :)

En switch har en CAM-tabell där den har sparar vilka MAC-adresser som finns på vilka portar. När paketet kommer in på en port och den ser mottagande MAC-adress så matchar den det mot en port och skickar paketet ut på enbart den porten. Layer 2-switching.
Gamla hubbar däremot jobbade enbart på Layer 1 och de skickade ut trafiken på alla portar.

Att routern är DHCP och delar ut IP spelar ingen roll som du själv säger.

Regel 1a försök aldrig skicka all data genom en router av billigt märke. De orkar vanligen bara skyffla max 50Mbit från WAN-LAN och mycket mindre än det om de dessutom skall skicka data inom WAN...

Koppla om så att switchen får fördela datan inom nätverket och använd befintlig wlan router bara för att skicka datan till WLAN. Köp sedan en ny burk som får leka brandvägg ut mot internet...

Nu så, nu har jag till slut köpt D-link både som router och switch och båda såklart är gigabit. Nu står det 1 Gigabit som status under informationen för nätverkskopplingen. Klart nöjdare nu :)

Jag upptäckte även att inte var en CAT5e utan "vanlig" CAT5 kabel, iaf inget "e" specificerat (vilket vad jag förstått ska betyda att kompatibilitet för 1000mbit).... som satt sista vägen ut på internet.

Så tack för hjälpen även fast jag inte valde exakt erat sätt att lösa det på. :)

Kanon, men alla sätt är bra utom dom dåliga.

Då lär du väl märka om problemen försvann, om du börjar belasta nätverket lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti