Nätverksbyggande!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Hej!
Nån som har koll på hur nätverkskablar är kopplade? Ska tillverka egna kablar och har tång och kontakter. Affären pratade om att kabeln ska vara korskopplad mellan routern och switcharna, vilka trådar är det som korsas då? Antar att det ska vara rakkopplad kabel mellan switchen och datorn som kopplas in?
Länka gärna till en sajt där man kan lära sej mer om hur det ska vara!

Korskoppla?!
Har ett litet nätverk här hemma (router + 2 switchar & 5-6 datorer 50m? kabel) som jag dragit själv och jag har korskopplat en endaste sladd!
Tog 1 st färdig sladd och kollade hur färgerna låg och kopplade hela rasket likadant (glöm inte att spegelvända i väggkontakterna!) och det har funkat prima i flera år nu.
Korskopplar gör man om man ska koppla ihop 2 datorer utan hub/switch/router men det har jag aldrig ägnat mig åt.

Sladen mot dig, låsflärpen neråt, från vänster:
grönvit, grön, orangevit, blå, blåvit, orange, brunvit, brun

Våga vägra trådlöst! :)

Om inte någon av switcharna (en router är en switch med en inbyggd router-del) har en sk uplink-port (en port som redan är korskopplad) så måste man ha en korsad kabel.

Men de flesta moderna switchar har auto-sense på portarna så den kan känna av om den behöver korskoppla porten för att det ska fungera. Detta medför att det inte spelar nån roll om det är en rak eller korskopplad kabel, det funkar ändå. Smidigt, men samtidigt är det bra att veta skillnaden.

dvs, rak kabel:

mellan switch-dator

korsad:

mellan switch-switch el dator-dator

Här har du illustrationer för hur korskoppling fungerar
http://www.bluemax.net/techtips/networking/Wiring_Tips/Wiring100TX/colorcodestandards.htm

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...