nätverks problem

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
tjena

Jag har ett lite problem men mitt nätverk. Jag har precis köpt en ny dator och ska koppla ihop dem båda som jag har. Men när jag föller instalationen så hittar datorerna inte internet efter routern e ikopplad. Så vad kan problemet va om alla kablar är rätt monterade??

Min router är en Netgear RP614
Och internet är spray 8Mbit

whitesnake skrev:
tjena

Jag har ett lite problem men mitt nätverk. Jag har precis köpt en ny dator och ska koppla ihop dem båda som jag har. Men när jag föller instalationen så hittar datorerna inte internet efter routern e ikopplad. Så vad kan problemet va om alla kablar är rätt monterade??

Min router är en Netgear RP614
Och internet är spray 8Mbit
du måste väl göra några inställningar i routern då. läs i manuallen till den så kanske du hittar någe...

CJ900RR skrev:
du måste väl göra några inställningar i routern då. läs i manuallen till den så kanske du hittar någe...

jag har gjort det, förljt anvisnigarna på en cd-skiva.

Default Gateway??

Har du knappat in routern som "Default gateway" dvs ett IP nummer i nätverksinställningrana på de datorer som skall ut på nätet?
IP nummer kan variera, själv har jag en D-Link som anges med 192.168.0.1.
En kompis hade samma problem som du, lösningen var att den ville ha 192.168.0.100 som IPnummer :tummenupp

Blåflagg skrev:
Har du knappat in routern som "Default gateway" dvs ett IP nummer i nätverksinställningrana på de datorer som skall ut på nätet?
IP nummer kan variera, själv har jag en D-Link som anges med 192.168.0.1.
En kompis hade samma problem som du, lösningen var att den ville ha 192.168.0.100 som IPnummer :tummenupp

ok, jag ska prova. Men hur gör man när man ska ta reda på vilken ip routern har?? och hur ställer man in den som default gatway??

whitesnake skrev:
ok, jag ska prova. Men hur gör man när man ska ta reda på vilken ip routern har?? och hur ställer man in den som default gatway??

När det gäller D-Linken så stod det i manualen att den hade detta inlagt från tillverkaren.
Att ställa in det i XP så görs det i mappen nätverksanslutningar under "Anslutning till lokalt nätverk" Det kan se j-t olika ut på olika datorer, själv
har jag fyra st och inte ser de lika ut inte. Varför, ja säg det :va
En annan sak är DNS server. Detta, eller dessa IP-nummer, får du från Internetleverantören, ställs också in på samma ställe som default gateway

Blåflagg skrev:
När det gäller D-Linken så stod det i manualen att den hade detta inlagt från tillverkaren.
Att ställa in det i XP så görs det i mappen nätverksanslutningar under "Anslutning till lokalt nätverk" Det kan se j-t olika ut på olika datorer, själv
har jag fyra st och inte ser de lika ut inte. Varför, ja säg det :va
En annan sak är DNS server. Detta, eller dessa IP-nummer, får du från Internetleverantören, ställs också in på samma ställe som default gateway

Nu har jag gjort det men det funkar fortfarande inte. Jag kommer in på nätverket så jag kan gå in i den andra datorn men jag kommer inte ut på internet.

whitesnake skrev:
Nu har jag gjort det men det funkar fortfarande inte. Jag kommer in på nätverket så jag kan gå in i den andra datorn men jag kommer inte ut på internet.

Har du fast eller dynamiskt IP-nummer från Spray? Routern måste nog veta vilket som används

Kan du logga in på routern för att göra inställningar?

HAHAHAHAHA fan vilken n00b jag e!!!! jag ringde upp till netgear (telefon kö i 50 minuter :tummenupp ) när jag pratade men honom såg jag att jag hade fel användarnamn i routern :huvet :död

tack för hjälpen annars :Bugar

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...