nätverk, internet fråga.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hejsan alla.

I ett av mina rum har jag ett modem/trådlös router, nu skulle jag vilja ha internet i TV rummet utan att dra en sladd från rummet där routern är.

Helst skulle jag vilja ha en router vid TV bänken som kan skicka & ta emot "internet" till den "riktiga" routern om detta går alltså? Ska koppla in en reciver, PS3 mm i den.

Går detta ordna på något sätt?, och hur gör man?, vad behöver jag köpa? Går det förklara/beskriva på ett enkelt sätt

//

Uffe

EDIT

Last edited:
Är den trådlös så är det ju bara att köpa ett trådlöst nätverkskort till datorn så är det klart!

Ska man vara riktigt nördigt petig så har du internet i hela lägenheten/kåken iom att du har en trådlös router :mattias

Om det är en stationär köp en trådlös USB-sticka. Är det en bärbar kolla såklart att den har trådlöst vilket den måste ha om den inte är lastgammal. Annars se första meningen där också.

Bara för att gardera så om du menar att du vill ha internet på tvn så måste du ha en väldigt modern ny tv dvs inte en 3år gammal LCD. Annars köp en liten pc a 3000kr som du kan gömma eftersom den är så liten och koppla tvn till den.

Sorry, var inte nog tydlig eller så är jag trött.

Skulle bara vilja ha en router vid TV bänken som kan skicka & ta emot "internet" till den riktiga routern. Ska koppla in recivern, PS3 & Dreamboxen i den.

Om det nu går alltså

Har editerat första inlägget

Last edited:
Sorry, var inte nog tydlig eller så är jag trött.

Skulle bara vilja ha en router vid TV bänken som kan skicka & ta emot "internet" till den riktiga routern. Ska koppla in recivern, PS3 & Dreamboxen i den.

Om det nu går alltså

Har editerat första inlägget

Koppla en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66857
till varje pryl som du vill ha trådlös!

Dreamboxen, om du har USB på den kan du stoppa i en vanlig USB-WIFI sticka i den.

Bästa du kan göra är att dra EN kabel från routern i hallen till stereobänken och sätta en switch där, då är problemet löst och du kommer ha full prestanda, vilket du vill ha med de prylar du vill stoppa in då media gärna slukar bandbredd.

Koppla en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66857
till varje pryl som du vill ha trådlös!

Dreamboxen, om du har USB på den kan du stoppa i en vanlig USB-WIFI sticka i den.

Visst, man kan göra så men man skall också tänka på att ju fler enheter du har på ditt WiFi ju sämre fart får du i nätet... prestandan blir nämligen delad med antalet enheter du har.

Om jag förstår TS rätt så vill han ha en switch som har trådlös upplink mot sin
accesspunkt. Känns faktiskt som Carnivores tips är det som är bäst lämpat för dig.

Alternativt så kör du rubbet trådlöst direkt mot din redan befintliga accesspunkt.
Man skulle kunna köra en koppling via elnätet in till rätt rum men jag har så dåliga
erfarenheter av såna lösningar att det inte är något jag kommer rekommendera.

Om jag förstår TS rätt så vill han ha en switch som har trådlös upplink mot sin
accesspunkt. Känns faktiskt som Carnivores tips är det som är bäst lämpat för dig.

Alternativt så kör du rubbet trådlöst direkt mot din redan befintliga accesspunkt.
Man skulle kunna köra en koppling via elnätet in till rätt rum men jag har så dåliga
erfarenheter av såna lösningar att det inte är något jag kommer rekommendera.

Eller, ett tredje alternativ som är exakt det TS vill ha, nämligen en D-Link DWL-2100AP. Den ansluter till ditt existerande trådlösa nätverk som klient, och kan sedan kopplas till en switch för dina enheter vid TVn. Har dock ej testat själv.

Eller, ett tredje alternativ som är exakt det TS vill ha, nämligen en D-Link DWL-2100AP. Den ansluter till ditt existerande trådlösa nätverk som klient, och kan sedan kopplas till en switch för dina enheter vid TVn. Har dock ej testat själv.

Yes, den lösningen kommer funka och det slog mig också efter att jag skrev min post. Däremot så är jag tveksam till att ha PS3, Mediastation och dylikt trådlöst om man tänkt att strömma film och sånt.
Bättre att dra en kabel och sätta en switch om det är möjligt.

Men visst, vill man verkligen VERKLIGEN undvika kabeldragning så är det där en bra lösning, även om jag kanske skulle ha undvikit dlink.

Når signalerna överallt i en lägenhet om man ar en modem och kör trådlöst?

Har upplevt segt internet i sovrummet tex trots att det står "signalstyrka mycket bra".

Når signalerna överallt i en lägenhet om man ar en modem och kör trådlöst?

Har upplevt segt internet i sovrummet tex trots att det står "signalstyrka mycket bra".

Beror på utrustningen och vad du har för väggar i lägenheten. Så det är helt omöjligt att svara på.

Alltså. Din PS3 har redan inbyggt trådlöst nätverk och är bara ansluta trådlöst till din befintliga trådlösa router. Görs under inställningar på PS3´an.

Beror på utrustningen och vad du har för väggar i lägenheten. Så det är helt omöjligt att svara på.

Ok, väggar och planlösning kan ställa till det men samtidigt hittar jag grannarnas trådlösa internet. Jag tror dock att det är dags att byta ut modemet, den förlorar i styrka hela tiden och plötsligt tappar den signalen helt - då startar jag om det och då funkar det bra i ungefär en timme tills det är dags att starta om det igen. :näsblod

Ok, väggar och planlösning kan ställa till det men samtidigt hittar jag grannarnas trådlösa internet. Jag tror dock att det är dags att byta ut modemet, den förlorar i styrka hela tiden och plötsligt tappar den signalen helt - då startar jag om det och då funkar det bra i ungefär en timme tills det är dags att starta om det igen. :näsblod

Vad menar du med modem? Eller menar du routern?
Kan annars rekommendera Linksys WRT320n och sen uppgradera firmware till dd-wrt.

Vad menar du med modem? Eller menar du routern?
Kan annars rekommendera Linksys WRT320n och sen uppgradera firmware till dd-wrt.

Router från Bredbandsbolaget antar jag. Har tre trådlösa kopplade till den - två laptops, en Ps3:a samt en trådbunden stationär. Sammanlagt fyra enheter.

Router från Bredbandsbolaget antar jag. Har tre trådlösa kopplade till den - två laptops, en Ps3:a samt en trådbunden stationär. Sammanlagt fyra enheter.

Aha, den från BBB... den är sådär men funkar väl. Frågan är väl om det bara är att byta ut den eller om den sköter viss funktion som du behöver.
Men om den är en vanlig router så hade jag bytt ut den.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back