nätverk genom internet

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det som först bör målas är invändigt då detta kommer ligga emot listen=måste vara snustorrt innan man kan stänga fönstret.

Kan någon förklara något enkelt sätt så jag kan via internet ”sitta” i ett annat nätverk

Om jag inte e helt fel på det så kan man köra vpn men då måste jag väl ansluta till en dator och sen via den till nätverket.

Jag vill mer eller mindre ansluta direkt till routern och få fri tillgång till nätverket.
Men hur?

Vet inte vad första raden i posten har med detta att göra. :va

Men om du ansluter med VPN så är det som om du sitter direkt på nätverket.
Det du beskriver VPN som är något som kallas Remote Workplace (alltså att ansluta till en dator på nätverket och sen från den till nätverket).

Så med andra ord, kör på VPN du, det är vad du söker. :tummenupp

L2tp eller SLLVPN är det som gäller om du inte vill sitta på en separat broadcastdomän. Sedan är frågan om din router klarar det.

- Infaxat från mobilen.

Vet inte vad första raden i posten har med detta att göra. :va

Men om du ansluter med VPN så är det som om du sitter direkt på nätverket.
Det du beskriver VPN som är något som kallas Remote Workplace (alltså att ansluta till en dator på nätverket och sen från den till nätverket).

Så med andra ord, kör på VPN du, det är vad du söker. :tummenupp

Hoppsan så går det när man klipp o klistrar...

Fast med VPN så är det väl en dator som måste upprätta en vpn tunnel och då är det väl bara den datorn som har fri tillgång till det andra nätverket?
Eller öppnar den upp "bakåt" med?

Hoppsan så går det när man klipp o klistrar...

Fast med VPN så är det väl en dator som måste upprätta en vpn tunnel och då är det väl bara den datorn som har fri tillgång till det andra nätverket?
Eller öppnar den upp "bakåt" med?

Ett l2tp vpn kan du köra mellan två routrar/brandväggar.
Går ju också att sätta upp ett ipsec vpn men då hamnar man på två olika IPnät, brukar iofs inte vara något problem så länge man har en route satt mellan näten.

Ett l2tp vpn kan du köra mellan två routrar/brandväggar.
Går ju också att sätta upp ett ipsec vpn men då hamnar man på två olika IPnät, brukar iofs inte vara något problem så länge man har en route satt mellan näten.

De där låter lovande, ska forska mer i ämnet:tummenupp

Förklarat på enklast möjliga sätt - är VPN en väldigt lååång TP-kabel som inte kan avlyssnas som du kan koppla till lämplig utrustning var som helst i världen. Jag själv t.ex. har en VPN-server i min router som gör att jag kan komma åt mitt lokala nätverk och ser ut att surfa från Hedesunda trots att jag fysikt befinner mig någon helt annanstans.

Beroende på vad du vill göra så kan det ju vara betydligt enklare att bara köra t ex remote desktop in på en burk inne på nätverket du vill "sitta på" än att sätta upp ett VPN.

Men som sagt, beroende på vad du vill göra och vilken datorvana du har så finns olika alternativ. Men som många redan skrivit.. Om det du vill åstadkomma är att den datorn du sitter på för tillfället är som inkopplad med en sladd till remote-nätverket så är det VPN som gäller.

Jag vill mer eller mindre ha två nätverk som är skilda men som via internet sammakopplas.
Dvs när jag startar en dator så ska jag kunna "prata" med en annan dator som om den var i samma hus.

Hade det bara varit en dator så hade jag löst ut det men nu är det olika datorer och skrivare mm
Och ikväll kollade jag den ena routern (dovado 4gr) men den verkade inte kunna göra någon sammankoppling på det sättet.
Ska kolla den andra till helgen

Om inte routrarna har stöd för att bygga tunnel åt dig och brygga ihop de två LAN:en, så kanske du behöver ha en extra burk på varje nät som fixar det - någon enkel brandvägg med VPN-stöd. Ett alternativ kan vara att ha sådan mjukvara på någon dator i respektive nät. Finns åtminstone detta för Linux (går därmed att bygga något enkelt själv för just det ändamålet, om du normalt inte kör Linux på de vanliga datorerna).

Egentligen räcker det med VPN-server på ena sidan och klient på andra, men du kanske vill kunna byta plats och köra flera olika system helt transparent och då behövs servertjänst på båda.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra