Nätvärk! Hjälp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HAr lite trubbel att hooka upp burkarna så att de lirar på mitt nätverk.

Såhär ser det ut:

1. Router, med internet in. ip 192.168.1.1. Tråd till server. Tråd till:
2. Trådlös router, ip 10.0.0.1
3. Bärbar uppkopplad trådlöst på 2. ip 10.0.0.6

Allt funkar, men datorerna hittar inte varandra. De är båda satta som synliga och delar ut enheter. Antar att det har nåt med IP-nummerna att göra eftersom "2" bildar ett litet subnet.....

Hur råder jag bot på tjallet? Hjälp!

Är ingen kung på nätverk själv, men ska du inte ha 192.168.1.? på alla?
Jag kan ha fel, för i 99% av fallen jag fått skiten att funka har jag ingen aning om vad jag gjort rätt.

Är ingen kung på nätverk själv, men ska du inte ha 192.168.1.? på alla?
Jag kan ha fel, för i 99% av fallen jag fått skiten att funka har jag ingen aning om vad jag gjort rätt.

Jo. Router 1 har ju den serien.
Men router 2 har ju liksom en egen serie.
Router 2 är ju kopplad på router 1. Router 1 fungerar mer som en switch egentligen, men den delar ju ut ip adresser...

Fattar inte riktigt hur jag skall få dom att lira, men jag antar att felet ligger där nånstans........

Router 2 är ju kopplad på router 1. Router 1 fungerar mer som en switch egentligen, men den delar ju ut ip adresser...

Fattar inte riktigt hur jag skall få dom att lira, men jag antar att felet ligger där nånstans........

Har du provat att koppla in samtliga datorer till en och samma router? :confused::confused::confused:

Hoppas jag kan förklara detta någorlunda pedagogiskt.

Router ett måste ha en rutt till 10.0.0.0-nätet som pekar på router 2's adress i 192.168.1.0-nätet.

En vanlig "hemmarouter" från elgiganten har typ en enda rutt: Alla nät som inte är lokalt anslutna (192.168 t.ex.), skjuts ut på wan-interfacet till default gateway hos Internetleverantören. Det gör att datorer i 192.168-nätet som vill komma åt 10-datorerna felaktigt blir hänvisade till interwebz istället för router 2.

Kolla upp!

Ja just det, 2 olika routrar, då stämmer nog inte det jag skrev :glömdet

Hoppas jag kan förklara detta någorlunda pedagogiskt.

Router ett måste ha en rutt till 10.0.0.0-nätet som pekar på router 2's adress i 192.168.1.0-nätet.

En vanlig "hemmarouter" från elgiganten har typ en enda rutt: Alla nät som inte är lokalt anslutna (192.168 t.ex.), skjuts ut på wan-interfacet till default gateway hos Internetleverantören. Det gör att datorer i 192.168-nätet som vill komma åt 10-datorerna felaktigt blir hänvisade till interwebz istället för router 2.

Kolla upp!

Jag förstår... Nästan. Det är alltså i router 1 jag måste göra inställningarna?
Eller skall jag ändra default gateway i router 2 så att den pekar på router 1?

Jag kan liksom inte "se" igenom någon av routrarna åt endera håller. Det är router sen stopp.

Router 1 är en billig historia, men 2:an är lite mer avancerad tror jag.

Snårigt det här.....

Har du provat att koppla in samtliga datorer till en och samma router? :confused::confused::confused:

Japp. Då funkar det.

ANledningen till att jag kopplat som jag gjort är att linan in kommer i ena änden av lyan....... Och i den andra vill jag ha trådlös access, så ajg har ställt den trådlösa där, kopplad via router 1 som sitter precis där linan kommer in.

Last edited:
Tänk dig en router som en kille på ett postkontor som står och sorterar paket. Han kollar på adressen, och stämmer av med sin lista (routingtabell).

- Paket till Ankeborg lägger han i hög 1
- Paket till Gåseborg lägger han i hög 2
- Paket till alla andra destinationer läggs i hög tre

De olika högarna körs sedan till Ankeborg och Gåseborg där ytterligare sortering sker baserat på gata och gatnummer. Hög tre körs uppströms till centrala postkontoret (internet) som förhoppningsvis har större routingtabeller.

Ditt problem är att paketmannen (router 1) saknar info om Gåseborg (router 2) i sin tabell, och lägger därför paketen i hög 3. Du måste skapa hög två och märka den "Gåseborg".

Eller på IT-lingo, lägg till en rutt till 10.0.0.0/8 som skall peka på router 2's adress i 192.168.1.0/16-nätet.

Alternativ, jobba med NAT i router 2, men då måste man veta vad man gör.

Alternativ 2, om möjligt, ställ in router 2 så att den fungerar som en brygga istället för en router. Då kommer 10-datorerna att "hamna" i 192.168.1-nätet istället och allt funkar fine and dandy!

Tänk dig en router som en kille på ett postkontor som står och sorterar paket. Han kollar på adressen, och stämmer av med sin lista (routingtabell).

De olika högarna körs sedan till Ankeborg och Gåseborg där ytterligare sortering sker baserat på gata och gatnummer. Hög tre körs uppströms till centrala postkontoret (internet) som förhoppningsvis har större routingtabeller.

Ditt problem är att paketmannen (router 1) saknar info om Gåseborg (router 2) i sin tabell, och lägger därför paketen i hög 3. Du måste skapa hög två och märka den "Gåseborg".

Eller på IT-lingo, lägg till en rutt till 10.0.0.0/8 som skall peka på router 2's adress i 192.168.1.0/16-nätet.

Alternativ 2, om möjligt, ställ in router 2 så att den fungerar som en brygga istället för en router. Då kommer 10-datorerna att "hamna" i 192.168.1-nätet istället och allt funkar fine and dandy!

Mycket pedagogiskt :)
HIttade en funktion som hette subnetting och en annan som hette RIP (nåt protokoll som gör att routrar kan snacka med varandra). När jag väl fått ordning på det här så kommer jag vara en kung på routrar.

stäng av dhcp för ena routern så bör det väl fungera?

Det kan ju vara en variant. Testar att stänga av på router 2.....

Last edited:
Mycket pedagogiskt :)
HIttade en funktion som hette subnetting och en annan som hette RIP (nåt protokoll som gör att routrar kan snacka med varandra). När jag väl fått ordning på det här så kommer jag vara en kung på routrar.

Det kan ju vara en variant. Testar att stänga av på router 2.....

RIP är bra även utanför Minneslundsforumet. Förutsatt att bägge routrisarna har det påslaget så uppdateras deras routingtabeller ajtomagiskt.

Enklast är ifall du kan konfigurera så alla IP-adresser innanför den Internetanslutna routern är i samma spann. Ställ in 192-routern att vara DHCP och inaktivera DHCP i den andra, alt låt den vara DHCP relay agent.

Det krångliga alternativet är att redigera de statiska routingtabellerna på routrarna så de pekar mot varandra. Då har du bara talat om hur trafiken ska skyfflas. Eftersom NETBIOS inte routas måste du dessutom redigera hosts-filerna på respektive burk om du vill att datorerna ska kunna prata med namn istället för med IP-adresser. Alternativt sätt upp en egen DNS.

Jag föreslår lösning nr 1 då den är enklare att underhålla.

Självklart kommer nån jävla IT-pedagog och skriver innan jag hunnit klart med mitt inlägg... :mad:

Last edited:
Fuckade upp hela skiten igår så jag tappade nätet helt.... Har en känsla av att router 1 inte mår helt ok. Det är en gammal Netgear 614.

Bara att börja om från början. Återkommer........

Men FAN!
Nu funkar det som jag ville. Nästan. Förutom att jag inte kommer åt router 2.
Stängde av DHCP i 2 och kopplade dessutom in-kabel på LAN istället för WAN, så att den fungerar som en gateway (?) istället för att routa trafiken. Nu ser jag alla datorer.

Hur gör jag nu för att komma åt router 2 som jag har gett ip 192.168.0.100 ?

Men FAN!
Nu funkar det som jag ville. Nästan. Förutom att jag inte kommer åt router 2.
Stängde av DHCP i 2 och kopplade dessutom in-kabel på LAN istället för WAN, så att den fungerar som en gateway (?) istället för att routa trafiken. Nu ser jag alla datorer.

Hur gör jag nu för att komma åt router 2 som jag har gett ip 192.168.0.100 ?

edit: var lite sen att fatta din beskrivning, ändrar du subnetmasken till 255.255.0.0 på din PC så hittar den 192.168.0.100 hela tiden

Last edited:
edit: var lite sen att fatta din beskrivning, ändrar du subnetmasken till 255.255.0.0 på din PC så hittar den 192.168.0.100 hela tiden

Kan jag inte ändra ipn till 192.168.1.100 istället?
Sitter och labbar lite. Trodde det här skulle bli en lätt match. Finns ju några sätt att göra detta på. Nu ska vi se om det snurrar...... och även om det gör det har jag en känsla av att min setup inte är optimal precis....

Kan jag inte ändra ipn till 192.168.1.100 istället?
Sitter och labbar lite. Trodde det här skulle bli en lätt match. Finns ju några sätt att göra detta på. Nu ska vi se om det snurrar...... och även om det gör det har jag en känsla av att min setup inte är optimal precis....

visst kan du det men du måste ju komma in i routern, din setup låter inte helt optimal men så har jag inte sett prylarna, vad de klarar av osv. att det funkar utan för stora fördröjningar är ju huvudsaken.

Finns ingen anledning att använda två routers i samma nät, bättre att antingen kassera den första routern (då den ändå verkar aningen sämre) eller att du tar den trådlösa och ställer in den som brygga enbart.

Men steg ett är i alla fall att få alla enheter på samma nät, så kör du 192.168.1.1 på första routern så sätter du den andra på 192.168.1.2 och att den inte skall dela ut några IP´s (stäng av DHCP) så får första routern sköta allt sånt.

visst kan du det men du måste ju komma in i routern, din setup låter inte helt optimal men så har jag inte sett prylarna, vad de klarar av osv. att det funkar utan för stora fördröjningar är ju huvudsaken.

Nu kommer jag in i routern...... och allt verkar funka.
Nästa steg är att koppla in min Squeezebox Duet. Den kommer åt mina lokala musikfiler, men är inte så pigg på att komma ut på nätet....

Finns ingen anledning att använda två routers i samma nät, bättre att antingen kassera den första routern (då den ändå verkar aningen sämre) eller att du tar den trådlösa och ställer in den som brygga enbart.

Men steg ett är i alla fall att få alla enheter på samma nät, så kör du 192.168.1.1 på första routern så sätter du den andra på 192.168.1.2 och att den inte skall dela ut några IP´s (stäng av DHCP) så får första routern sköta allt sånt.

Första rotern används egentligen bara som switch. Får in en tåt, men måste splitta den i flera jsut där, för jag har en kopplingspanel i garderoben med kabel vidare runt ut i huset.

I andra änden på kåken vill jag ha trådlöst, därav en router där också.
Nu är router 2 inställd som brygga med en ip som ligger rätt i router 1's spann.

BAra en sak till som skall lira nu sen är det klart. Tur man inte är nätverkstekniker så man blev tvungen att pillra med sånt här dagarna i ända!

Last edited:
Första rotern används egentligen bara som switch. Får in en tåt, men måste splitta den i flera jsut där, för jag har en kopplingspanel i garderoben med kabel vidare runt ut i huset.

Njae, riktigt så ligger det nog inte till. Du får in en tåt med _en_ ip-adress som du sedan vill använda fler datorer på och då behöver du bygga ett nät på insidan, alltså har du en Router/Gateway där som inte bara delar på tåten utan även bygger ett nät så du kan använda fler än en dator. En switch har inte den intelligensen.

I andra änden på kåken vill jag ha trådlöst, därav en router där också.
Nu är router 2 inställd som brygga med en ip som ligger rätt i router 1's spann.

Så här vill du ha en brygga... inte en router/gateway. Precis som du har nu och det funkar.

BAra en sak till som skall lira nu sen är det klart. Tur man inte är nätverkstekniker så man blev tvungen att pillra med sånt här dagarna i ända!

Du vill alltså inte ha mitt jobb? ;)

Ja, jag vet att förklaringarna inte förändrar något för dig förmodligen men tänkte att det kan vara bra att veta vad som gör vad istället för att bara slänga sig med lite ord man inte vet vad det är för något.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn