Nätanslutningsfråga.com

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjohej SH´s samlade elkunniga. Jag och min kollega har i dag erhållit en tvärdyr mikrofon från USA som vi ämnar spela in flottig sång med.

Micken ansluts till en transformator som i sin tur ansluts till väggen och har så klart amerikansk nätkabel.

Vi har fått lite olika bud från div förståsigpåare så jag vill vara helt säker innan jag gör något dumt.

Vi letade adapter från jordad jänkekontakt till jordad svensson och hittade en men den stryper inte till 110 v.

På transformatorn står det "220 (110) 50-60 hz" och det går inte att ställa om till 220 på den.

Enligt några är den gjord så att det bara är att köra in 220 så löser den det per automatik men någon annan sa att man måste byta nätaggregatet.

Vad ska vi göra? Jag vill inte köra in 220 om den inte pallar det för då går det åt helsike.

Surt att vi har 230v här så det är kört hur du än gör :D

Äh de e bara o köra på.

Fast klarar den 220 när det står 220(110) eller ska man hitta en adapter som stryper till 110?

Alla mina apparaturer som haft den märkningen har funkat finemang iaf, kolla på din förstärkare osv så ska du allt se att du hittar samma skit på några andra apparater som du redan har inkopplade som inte heller har nån knapp för o ställa om.

• Gilla
Reaktioner: Loy
Alla mina apparaturer som haft den märkningen har funkat finemang iaf, kolla på din förstärkare osv så ska du allt se att du hittar samma skit på några andra apparater som du redan har inkopplade som inte heller har nån knapp för o ställa om.

Men micken kostar 50 lök så det är läskigt att testa...

Faktiskt. Standardtak på "allriskdelen" är just 50k. Så... don't be a pussy! :)

"Transformatorn" är antagligen en switchad nätdel som ger samma sekundärspänning oavsett inpänning (inom rimliga gränser - de brukar fungera mellan 90 och 240 Volt ungefär).

Jag kan komma på två sätt att kolla om nätdelen är ok för svenska uttag:

Kolla vad micken ska ha för inspänning, koppla ur micken ur nätdelen, ansluta nätdelen till väggen och mäta utspänningen från den.

Ett annat sätt är att mäta utspänningen från nätdelen vid både 110V och 230V. Rakapparatsuttag i badrum är ofta 110V.

Om "trafon" ger samma utspänning vid 110V och 230V så är det en switchad nätdel. En vanlig trafo ger ungefär dubbla spänningen vid 230V som 110V.

Det är ingen fara att koppla in trafon för att mäta men om du får dubbla spänningen vid 230V är det bäst att koppla ur den så snart du kan annars kan den bli för varm och/eller gå sönder.

En sak att tänka på är att du kan behöva ansluta en last (kanske 100 Ohm per 10 volt utspänning eller så) till "trafon" för att utspänningen ska bli rätt.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Last edited:
"Transformatorn" är antagligen en switchad nätdel som ger samma sekundärspänning oavsett inpänning (inom rimliga gränser - de brukar fungera mellan 90 och 240 Volt ungefär).

Jag kan komma på två sätt att kolla om nätdelen är ok för svenska uttag:

Kolla vad micken ska ha för inspänning, koppla ur micken ur nätdelen, ansluta nätdelen till väggen och mäta utspänningen från den.

Ett annat sätt är att mäta utspänningen från nätdelen vid både 110V och 230V. Rakapparatsuttag i badrum är ofta 110V.

Om "trafon" ger samma utspänning vid 110V och 230V så är det en switchad nätdel. En vanlig trafo ger ungefär dubbla spänningen vid 230V som 110V.

Det är ingen fara att koppla in trafon för att mäta men om du får dubbla spänningen vid 230V är det bäst att koppla ur den så snart du kan annars kan den bli för varm och/eller gå sönder.

En sak att tänka på är att du kan behöva ansluta en last (kanske 100 Ohm per 10 volt utspänning eller så) till "trafon" för att utspänningen ska bli rätt.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Tack för svaret. Det knepiga är att det är förtinitton pinns i kontakten på sladden från transformatorn till micken. Man får kanske testa sig fram till vilken som är vad. Man kan ju hoppas på att det är en switchad nätdel. Ska se om man kan ta reda på det.

:tummenupp

Tack för svaret. Det knepiga är att det är förtinitton pinns i kontakten på sladden från transformatorn till micken. Man får kanske testa sig fram till vilken som är vad. Man kan ju hoppas på att det är en switchad nätdel. Ska se om man kan ta reda på det.

:tummenupp

Det borde vara en smal sak att googla fram, annars kanske det följde med en instruktionsbok eller nåt?

Nepp, den fick vi inte med men vi väntar mailsvar från AKG.
AKG har de flesta instruktionsböckerna till aktuella modeller på hemsidan som PDF.

Sitter och kolla i manualen till någon rörmick från AKG som har en speciell nätdel (nätdel var elakt sagt, den är lite mera än så). På den så får man iaf ställa volttalet manuellt. Där ska det sitta en switch till höger om av-/påknappen på fronten. Äldre modeller av ungefär samma modell verkar sakna den switchen.

Hi!

Vilken modell e det på AKG micken? Är det någon gammal mick så kan det vara att jag har mick med tillhörande nätdel och... ...manual...:rolleyes: så kan ja kolla upp det för dig!

Men varför inte mäta innan du stoppar i micken....? Så du vet att du har rätt spänning.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...