Nätagg -> moderkort = startproblem

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har problem att starta min nya dator.

Det gäller ett Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2 moderkort.

Så fort jag petar i 12V-kontakten startar inte datorn. Spelar ingen roll om jag har 2x2 pins eller 2x4 pins. Oavsett startar inte datorn.

Har även provat att bara ha 20pins av den tjocka stammen med kablage istället för 24pins. Ingen skillnad.

Vad kan mer spela in?

Såhär står det i manualen som jag hänvisar till ovan:

• To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand
high power consumption be used (400W or greater). If a power supply is used that does not
provide the required power, the result can lead to an unstable or unbootable system.
• The power connectors are compatible with power supplies with 2x2 12V and 2x10 power
connectors. When using a power supply providing a 2x4 12V and a 2x12 power connector,
remove the protective covers from the 12V power connector and the main power connector on
the motherboard. Do not insert the power supply cables into pins under the protective covers
when using a power supply providing a 2x2 12V and a 2x10 power connector

Så fort jag har 2x2 eller 2x4 kontakten kan man höra att det klickar lite i nätagget. Det är det enda som händer.

Har provat att BARA ha i dessa kontakter men det blir samma som om HDD, cd, nätverkskort mm är inkopplat.

Hilfe bitte!
Mark

PS: Har en sånt här chassi med inbyggt nätagg.

Montera UR allt från ditt chassi och kör det barbacka på bordet så att du kan utesluta kortslutningar och hjärnsläpp. Du har monterat distanserna på moderkortet? Prova även med ett annat nätaggregat då ett ACE är som att fösöka köra hojen på 83-oktanig öststats-bensin istället för vanlig 95 oktan.

Citat från mikrodatorn: "Vi har svårt att rekommendera ACE Outburst 480W. Visserligen har det ett lågt pris men långt ifrån lågt nog för att ursäkta den i sammanhanget mediokra prestandan. Att ett nätaggregat idag inte är 80+-certifierat och drar 130W mer än konkurrerande nätaggregat med samma komponenter är inget annat än en smärre katastrof. Att inte gå ut med vilka skyddsfunktioner som nätaggregatet stödjer understryker endast att detta är ett riktigt budget-nätaggregat."

Last edited:
Kopplat in startkontakten från chassit på rätt kontakter på moderkortet??

Hej, jag har samma chassi med ett annat moderkort förvisso men det gör inget...

Hur långt har du kommit? Vad har du installerat? CPU, hdd, grafikkort?

Från manualen (sid 23):
"The 12V power connector mainly supplies power to the CPU. If the 12V power connector is not connected, the computer will not start."

Så den behövs med andra ord...

Men visst ska vi få igång datorn! :nicka

Tack för hjälp o tips. Här kommer lite svar.

Har inga distanser. Det finns upphöjdnader i chassiet där man fäster skruvarna. IOM detta kommer instickskorten i rätt höjd. Ska ta en bild snart så får du se.

Om jag tar ut mkortet ur chassit, hur ska jag starta då? Fulkoppla till pwr-sw?

Kan prova med ett annat nätagg, ASAP

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    79.6 KB · Visningar: 78
Last edited:
Du kan väl dra ut pwr-switchen från chassit, dom brukar ha ganska lång sladd ju.

Du har tryckt i minne, processor osv på rätt sätt? Alla kontakterna på moderkortet har en kontakt från nätagget i sig?

Provade med det gamla nätagget, det klickar oxå, precis på
samma sätt som det nya. Undra om det är fel på mkortet :(

Provade med det gamla nätagget, det klickar oxå, precis på
samma sätt som det nya. Undra om det är fel på mkortet :(
Gör såhär då. Koppla bort grafikkort, dvd-läsare och hårddiskar. Kontrollera att minnena sitter rätt, att sladdarna från nätagget sitter rätt, att fläkten till processorn är inkopplad till "Cpufan" på moderkortet.

Är allt rätt ska du höra att nätagget snurrar igång iaf..

Vissa moderkort vill väl ha två kontakter ikopplade? Har för mig att polarens dator behövde det när vi satte ihop den och det tog ett tag innan vi fattade att så var fallet.

Vissa moderkort vill väl ha två kontakter ikopplade? Har för mig att polarens dator behövde det när vi satte ihop den och det tog ett tag innan vi fattade att så var fallet.

Jag tror att det är just det jag pratar om. Egentligen är det tre stycken.

2x10 + 2x2 - stora tjocka feta kabelstammen.

2x2, 2x3 eller 2x4 12V, ser ut som ovan fast inte så många kontakter. Inga av dessa går att sätta åt fel håll. Totalt idiotsäkert om man inte använder verktyg dvs.

Gör såhär då. Koppla bort grafikkort, dvd-läsare och hårddiskar. Kontrollera att minnena sitter rätt, att sladdarna från nätagget sitter rätt, att fläkten till processorn är inkopplad till "Cpufan" på moderkortet.

Är allt rätt ska du höra att nätagget snurrar igång iaf..

Gjorde precis så, fast utan minnen.

Last edited:
De där substituten i chassit för moderkortsdistanserna verkar VÄLDIGT breda och som gjorda för att kortsluta omkringliggande ledningsbanor.

Har du provat med endast det nya minnet i? Isåfall vilken port använder du?

Ja, det moderkort jag har hade en stor kontakt för själva moderkortet och en separat kontakt som försörjer processorn med ström. Jag satt som ett djävla fån i en halvtimme och funderade vad som var fel när allt annat lös men inget hände. Sedan insåg jag att CPUn behövde ström.

Om allt fungerar med det gamla moderkortet, kan då dra en slutsats om att det nya kortet är paj?

Man får ju betala om man lämnar in nåt som inte är trasigt... :(

Har du provat med endast det nya minnet i? Isåfall vilken port använder du?

Japps, A1 och A2.

Samt endast minne i A1.

Har du testat att nätagget startar utan moderkortet?
dvs koppla ihop grön (pin14) med valfri svart (3,5,7,13,15,16,17) slå på strömmen och du borde höra nätaggets fläkten snurra....

sen för att kunna köra följande moderkort så krävs en atx kontakt dvs 8 polig strömkontakt utöver den vanliga atx kontakten..

brevid ljud utgången så skall de finnas en atx-12v kontakt och ovan för ide porten (avlång port med 40pins) skall de finnas en vanlig atx kontakt, båda måste vara kopplade till nätagget.

fläktkontakten märkt med CPU_FAN måste vara kopplad direkt till processor fläkten. vid den stora atxkontakten kan du koppla in nätaggets fläktkontakt om du har någon (ej ett krav).

koppla in ett minne, processorn och gpu de är det enda som behövs för att burken skall starta.

sen om den startar då, koppla in nästa minne, och sen vidare med hdd mm

Lycka till :)

Har pratat med supporten nu. Ska se vilken BIOS jag har mha den gamla processorn. Bara köpa kylpasta :gnissla

Har du testat att nätagget startar utan moderkortet?
dvs koppla ihop grön (pin14) med valfri svart (3,5,7,13,15,16,17) slå på strömmen och du borde höra nätaggets fläkten snurra....

sen för att kunna köra följande moderkort så krävs en atx kontakt dvs 8 polig strömkontakt utöver den vanliga atx kontakten..

brevid ljud utgången så skall de finnas en atx-12v kontakt och ovan för ide porten (avlång port med 40pins) skall de finnas en vanlig atx kontakt, båda måste vara kopplade till nätagget.

fläktkontakten märkt med CPU_FAN måste vara kopplad direkt till processor fläkten. vid den stora atxkontakten kan du koppla in nätaggets fläktkontakt om du har någon (ej ett krav).

koppla in ett minne, processorn och gpu de är det enda som behövs för att burken skall starta.

sen om den startar då, koppla in nästa minne, och sen vidare med hdd mm

Lycka till :)

Jo, ATX-kontakten är det jag nämner här:

2x10 + 2x2 - stora tjocka feta kabelstammen.

2x2, 2x3 eller 2x4 12V, ser ut som ovan fast inte så många kontakter. Inga av dessa går att sätta åt fel håll. Totalt idiotsäkert om man inte använder verktyg dvs.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back