Nästan ingen olja i ena gaffelbenet... kan man köra?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Har haft en läckande packbox ett tag nu, har inte hunnit fixa höger gaffelben än och det har runnit ut en del... väldigt lite olja kvar. Nu är det så att jag måste köra Kawan för att ta mig dit jag behöver vara.

Så min fråga är, skadas de inre komponenterna i gaffelbenet om man kör med väldigt lite/ingen olja alls? Vet att skiten kommer att bottna hur lätt som helst och att det inte ger bästa väghållningen... men måste transportera mig nu.

Så länge du inte kör ner i ett potthål i vägen eller ägnar dig åt allt för entusiastisk körning så bör du klara dig ett tag. Det är väl kanske inget att rekommendera dock.

Om gaffelbenet är tomt så blir det ju betydligt större nötning på dom rörliga delarna i gaffelbenet. Oljan är ju både till för att dämpa och för att smörja.

Så länge du inte kör ner i ett potthål i vägen eller ägnar dig åt allt för entusiastisk körning så bör du klara dig ett tag. Det är väl kanske inget att rekommendera dock.

Om gaffelbenet är tomt så blir det ju betydligt större nötning på dom rörliga delarna i gaffelbenet. Oljan är ju både till för att dämpa och för att smörja.

Kör väldigt lugnt idag så får jag fixa det snart fan...

Tjena!

Har haft en läckande packbox ett tag nu, har inte hunnit fixa höger gaffelben än och det har runnit ut en del... väldigt lite olja kvar. Nu är det så att jag måste köra Kawan för att ta mig dit jag behöver vara.

Så min fråga är, skadas de inre komponenterna i gaffelbenet om man kör med väldigt lite/ingen olja alls? Vet att skiten kommer att bottna hur lätt som helst och att det inte ger bästa väghållningen... men måste transportera mig nu.

Och alternativet att köra förbi Feltema, handla lite olja och tratta i så länge så det inte går torrt iaf?

Nackdelen är ju förstås att man lockas dra på renoveringen ett tag till :)

/Anders

Olja i motorn kan man pytsa i på Biltemas parkering. Olja i gaffelbenen kräver liiite mer resurser...

Beror väl på hoj (eller gaffelben rättare). På fazern räcker det (i absolut värsta fall) med en skiftnyckel och ev. nån/nåt som tynger ner bakänden när den står på centralstödet.

/Anders

Beror väl på hoj (eller gaffelben rättare). På fazern räcker det (i absolut värsta fall) med en skiftnyckel och ev. nån/nåt som tynger ner bakänden när den står på centralstödet.

/Anders
Centralstöd, detta är sporthoj:mad:

Kul och åka med pissande olja som kan hamna på framhjulet, linda en trasa runt benet innan du åker.

Om man bortser från att man blir utan dämpning så nöter man i längde ut styrningarna utan smörjning. Och andra sidan finns det troligen kvar tillräckligt med olja för att smörja dom.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back