Nästa steg? (trick)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jahapp... Wheela får man väl säga att man kan ok nu... rätt högt (tycker jag då), kan nu även få in 2an på slangen. Stoppiesarna blir bättre och bättre. Då har jag rätt slitna bromsbelägg och ej stålomspunnet + slitet framdäck och framförallt kass grepp.

Vad kan sitta på sin plats att börja utforska inom "stunt"-världen? Jag kan även sitta på min tank, men har inte vågat dumma grejer som att koppla upp den då osv.

Jag funderar på att sätta ena foten på passagerar-pinnen (vänster) och wheela... Varför gör man detta? för att få mer bakåt-tyngd vilket gör den mer lättwheelad? Ska man sätta foten där innan man wheelar upp den? Eller ska man ha båda fötterna på passagerar-pinsen? Vad ska man tänka på?
Är det något annat "trick" man borde göra innan man testar detta?

Ge mig lite insikt på vad man mer kan börja testa så försiktigt förrutom vanliga wheeliesar och stoppisar.
 
sitta på tänken och bakhjul.

släppa fötterna när du gör stoppies

stå på sadeln och åka med armarna utsträckta (christ)

bara leka på!!
 
Du kan ju alltid lära dig att stå upp när du slangar. Det är lika skönt som det ser ut :tummenupp Eller sätt ena foten på cutsen och dra upp hojen. Eller varför inte dra en baklängeswheelie när du ändå håller på. Nej, skämt å sido så finns det en del roligt att utförska om man bara klättrar runt på hojen lite grand. Det behöver inte va så svårt alltid heller. Tat lugnt bara...
 
Altså stå på de ordinarie fotpinnarna, och sen koppla upp den?
 
Kan du "få i 2:an" så kan du inte åka på bakhjulet. Lär dig det först MED broms sen är det lättare att gå vidare.
 
Kay skrev:
Altså stå på de ordinarie fotpinnarna, och sen koppla upp den?

Finns flera olika sätt: 1. stå upp på ordinarie fotpinnarna och koppla upp eller av/på 2. Dra upp hojen sittandes och sedan ställa sig upp när man har lite höjd. Kan bli lite krångligt på en 600 dock (lite klent med effekt :7peta :hihi ) 3. Stå på bakre fotpinnarna och dra upp hojjen, med fördel koppla upp på tvåan 4. Ena foten fram, andra bak och koppla upp på tvåan.
 
Rigge skrev:
Kan du "få i 2:an" så kan du inte åka på bakhjulet. Lär dig det först MED broms sen är det lättare att gå vidare.

Ehh.. vad menar du? :va
 
Rigge skrev:
Att bara för man kan växla upp till 2:an så betyder inte det att man behärskar bakhjulsåkning.

Okej, med risk för att verka dum :kocko Vad ska man göra med broms? :D
 
Rigge skrev:
Med broms så kan du gå mycket högre, låta bli att öka i fart, allting blir stabilare.

Man justerar höjden med bromsen och inte gasen menar du? Ligger man på konstant gas då eller?
 
Bjorn.H skrev:
Man justerar höjden med bromsen och inte gasen menar du? Ligger man på konstant gas då eller?

Båda delarna kan man säga... det krävs lite justering av båda, men jag håller ganska jämn broms... men över 100 så bromsar jag oftast inte. Med risk för att verka skrytig, kolla avatarerna, jag bromsar och inte du. Viss skillnad va?
 
Rigge skrev:
Båda delarna kan man säga... det krävs lite justering av båda, men jag håller ganska jämn broms... men över 100 så bromsar jag oftast inte. Med risk för att verka skrytig, kolla avatarerna, jag bromsar och inte du. Viss skillnad va?

Hehe, jo, klart skillnad. Jag är ganska grön vad gäller slangande :D Men bromsen hjälper väl inte på höjden, bara lättare att hålla sig i balanspunkten eller?
 
Bjorn.H skrev:
Hehe, jo, klart skillnad. Jag är ganska grön vad gäller slangande :D Men bromsen hjälper väl inte på höjden, bara lättare att hålla sig i balanspunkten eller?

Med broms kan du gå över balanspunkten, det är det som är så ballt :yoparty
 
Personligen tycker jag det är lättare att wheela ståendes men det var väl för att man började så :D Hade iaf tänkt tipsa om det men nu kom nån annan före ;> När man kan det så kan man ju göra sådär som rossi gör i michelin-reklamen (som går om å om å om igen på eurosport när de e motogp ;))

Man kan ju även stå på sadel osv, men va berädd på att det kan vara vingligt första gångerna!
 
Rigge: Andra tips när det gäller att gå över balanspunkten och bromsa hojen stabilt? Käns som det ganska lätt kan slå över för den ovane :gnissla

Klarar man sig inte långt med motorbroms?
 
Last edited:
Kay skrev:
Rigge: Andra tips när det gäller att gå över balanspunkten och bromsa hojen stabilt? Käns som det ganska lätt kan slå över för den ovane :gnissla

Klarar man sig inte långt med motorbroms?

Du får naturligtvis göra som du vill men att köra med b.broms är en backup som heter duga... det blir mycket säkrare än att lita på motorbromsen. Om du inte tror på mig så finns det en intervju med Christian Phieffer och han säger "lär dig med bakbromsen från början" htwspecial.wmv heter den men det går inte att tanka längre... kanske finns nån annanstans?

Edit: Hitta http://www.einefetza.com/kjsp/htw/htwspecial.wmv
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top