Nästa steg med v-twin?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Vad har ni för erfaranheter av dessa olika modeller.
Funderar lite kring hållbarhet, driftkostnader, köregenskaper mm
Kör idag en kawasaki er-6n och gillar körställningen på den men saknar bottenvridet. Gillar inte att varva :)
Känner väl mest för ducatin men vet inte hur det är med hållbarheten på dom?

Ducati monster S4 omkring 2001 årsmodell, Vad är det som är speciellt med S4? har för mig att mattsvarta ska vara sämre utrustade?

Buell s1/x1 årsmodell 98-01 Är det oljeläckage och verktygslåda som gäller?

Suzuki tl1000s 97-01 Hur pass liggande körställning har suzukin och hondan?

Honda vtr 1000 firestorm


Tacksam för alla svar! kom gärna med andra tips på trevliga twinnar! :tummenupp
 
Jag har haft en TLS, och ska ha en sån igen så fort ekonomin tillåter. (Student..)
Om du vill ha samma ställning som på er-6 är den dock inte att rekommendera. Du sitter mycket mer framåtlutad på en TL. Men det är en trevlig hoj, den har fångat min själ fullständigt. Andra drömmer om nya R1 osv, jag går och drömmer om en sunkig gammal Sukka..! :D
 
Jag har haft en TLS, och ska ha en sån igen så fort ekonomin tillåter. (Student..)
Om du vill ha samma ställning som på er-6 är den dock inte att rekommendera. Du sitter mycket mer framåtlutad på en TL. Men det är en trevlig hoj, den har fångat min själ fullständigt. Andra drömmer om nya R1 osv, jag går och drömmer om en sunkig gammal Sukka..! :D

Jag har monterat lite högre styrhalvor på min, blev riktigt bra (går att se i mitt "garage").
 
MT-01, är en skön hoj. Ingen värsting, men ett jävla vrid. 150 Nm räcker till. Bra körställning. Ducati är ju alltid Ducati, och S4:an är ju onekligen vacker, med ett gött ljud. Tror dock på dyra och täta servicar. Buellen har nog inga problem med sina motorer vad jag vet, och man sitter nog ganska bra. Suzukin och hondan är nog ganska lika motormässigt. suzukin har väl några Hkr mer. Bra motorer med bra drag. Lite mer framåtlutade maskiner.Med rätt ljuddämpare, så blir det massage för öronen. Samma gäller ju Ducatin naturligtvis. Varning för ståpäls......:tummenupp
 
Vtr1000

Jag kan svara för VTR´n då jag varit i samma dilemma som dig för några år sedan.

+ upprätt körställning
+ härlig motorkaraktär
+ bra motorkvalitet (kända för att rulla långt)

- svampig / mjuk framfjädring
- de tidiga årsmodellerna hade liten tank (16L)
- hög bränsleförbrukning

Investerar man i Öhlins-fjädrar fram så blir det en kalas hoj med mycket körglädje både utanför och på banan.

Tanka, det går ju ändå på nöjeskontot. :)

www.vtr.nu <- bra sida för VTR-ägare där du kan hitta mera information.
/Z
 
Last edited:
Har haft en Buell M2 ´00 med S1 bakdel. Jäkligt rolig hoj med gott bottenvrid. Sadeln gav träsmakefter inte allt för många mil och så vibrerade den ganska mycket. Fast långtouring är det väl inte man använder en Buell till. Själv körde jag min Buell i två säsonger utan problem. Ångrar grymt mycket att jag sålde den... Får bli en Buell igen någongång.
 
Buellen är en rolig hoj!
Inte funderat på en Moto-Guzzi?
Moto%20Guzzi%201100%20Sport%20Corsa%2099%20%202.jpg
 
Varför inte skaffa en RSV Mille:tummenupp, härligt muller å suveränt chassi, snyggast är den förstås oxå:D
 

Bifogat

  • DSC_0700.jpg
    DSC_0700.jpg
    240.3 KB · Visningar: 94
lite off-topic, men varför kan jag inte starta Ny post längre?

"The following errors occurred with your submission:

1. You specified a tag that was too short. A tag must be at least 2 characters."

Verkar som en väldigt dum bugg på forumet. Kan inte posta nya inlägg längre :( !
 
lite off-topic, men varför kan jag inte starta Ny post längre?

"The following errors occurred with your submission:

1. You specified a tag that was too short. A tag must be at least 2 characters."

Verkar som en väldigt dum bugg på forumet. Kan inte posta nya inlägg längre :( !

Jag kan starta nya trådar, ämnet och innehållet måste vara längre än 5 tecken.


Nog med rekord-OT nu. :)
 
Kan bara svara för VTR:en som jag tycker är en underbar hoj!:tummenupp
Hyfsat drag i motorn, "lagom" sportig körställning och med slipon ett ljud som slår det mesta, enligt min mening även duccen eftersom man slipper allt skrammel..:fakta

Tror inte du kommer att ångra dig om du köper en!:)
 
Ja, snygga är de, men fan vad tungrodda de är![/QUOT

äh, hade en r6:a före millen, jag tycker inte den är mer tungstyrd + att millen har mycket mycket bättre bromsar:tummenupp, men det är ju jag, jagar ju inte varvtider på ringen direkt....

Du är kanske aningen större än mig med. Testade en kompis mille en halvdag. (ej bana). Nådde ju inte ner till att ta upp stödet om jag hade högerbenet i backen. :D Gillade hojen, även om man fick jobba för att få den dit man ville.
 
Har haft följande V-tvinnar, TL1000S, TL1000R, Firestorm, SP-1, Ducati 996 och smattrar nu runt på en 1098 och en Transalp.
(jo, jo jo, jag haft haft en räcka radfyror också men tröttnat)

Nu skriver du inte vad det får kosta men utifrån det du skriver borde en Firestorm vara klockren.
Den är inte bäst på något men det är en allsidig, rolig och smidig cykel med helt o.k knuff i motorn, den är driftsäker och har egen design.
Jag tror det var 2002 den fick större tank och den är att föredra då den som de flesta stora V-Tvinnar är ganska törstig.

Att den sen inte framkallar samma känslor som en Ducce får du väl leva med för driftsäkerhetensskull:tummenupp

/Micke
 
Du är kanske aningen större än mig med. Testade en kompis mille en halvdag. (ej bana). Nådde ju inte ner till att ta upp stödet om jag hade högerbenet i backen. :D Gillade hojen, även om man fick jobba för att få den dit man ville.

Måste vart kassa inställningar på den du lånade, millen styr man med ett finger på styret i princip. Speciellt jämfört med en TLS... :hihi

Topic: En Tuono kanske? Snygg och bra hoj.
2008_aprilia_tuono_1000_r_factory.jpg
 
Måste vart kassa inställningar på den du lånade, millen styr man med ett finger på styret i princip. Speciellt jämfört med en TLS... :hihi

Säger du det? Får väl försöka testa en annan då! Jag står dock fortfarande fast vid min TLS! :D Vet inte riktigt varför dock, för den är inte jättesnygg, och den är gammal och omodern och någon direkt populär hoj har den aldrig någonsin varit. Men jag har fastnat helt!
 
Back
Top