Nästa insekt, farligt bett...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Den här jäveln är troligen vad som orsakade tjejens fot att se som på bild. Blev biten i tisdags och idag på pensilinkur efter besök hos doktorn.

Vad för insekt är det? Påminner väl lite om ett vanligt bi, men mycket mindre. Den verkar ju iaf bra på att bita och ge infektion...

Bifogat

• IMG_9578.jpg
    IMG_9578.jpg
    179.5 KB · Visningar: 573
  • IMG_9579.jpg
    IMG_9579.jpg
    71.6 KB · Visningar: 918
Jag är ganska säker på att det är en mindre vanlig getingart.
Det finns massor av olika arter getingar i Sverige. Den vanligaste sorten är den man ser mest hela tiden, men utöver dessa finns mängder med andra arter. Jordgetingar och Bålgetingar är två andra arter som de flesta träffat på, men detta måste vara en mindre vanlig typ.

Penicillin låter väldigt märklig tatt ge till någon som blivit getingstucken! Att svullna upp rejält är fullt normalt, men om hela foten blir svullen så har hon kanske fått en allergisk reaktion och då bör man behandla, men inte med penicillin så vitt jag vet!

blev biten på armen av liknande insekt och såg ut som något slått mig såhårt de blivit en bula där, kolla om ni har några olivoljor som inte äfr jungfru hemma, var hos min farmor och hon gned sånt på armen och de hjälpte lite :)

Murargeting som Pippi skrev skulle det kunna vara ifall den demolerats en del vid dödandet.
Se en bit ner:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=79180&page=19
Japp, precis en sådan som på bild. Fast där säger dom att det är en stekel...?

blev biten på armen av liknande insekt och såg ut som något slått mig såhårt de blivit en bula där, kolla om ni har några olivoljor som inte äfr jungfru hemma, var hos min farmor och hon gned sånt på armen och de hjälpte lite :)
Precis vad som hänt tjejen... och det har visst även blivit infekterat så det var ett ytterligare besök på akutan ikväll för mer pensilin.

Last edited:

Precis vad som hänt tjejen... och det har visst även blivit infekterat så det var ett ytterligare besök på akutan ikväll för mer pensilin.

jasså, min farmor sa de inte var någon fara och efter 3 dagars hemkurir var de över, såg dock rejält äckligt ut haha

Skönt o höra de e påväg o lösa sig iallafll!

Alla sår/bet/punkterade blåsor blir infekterade om de inte hålls rent, så be henne tvätta fötterna och hålla rent, för oavsett om man har skor på sig finns det massa bakterier i skorna och bakterierna trivs i den fuktiga/svettiga miljön och går hon i sandaler eller liknande fruntimmer "tofflor" så blir det smutsigt.

Är getingar exotiska i stockholm? :tungan

Steklar (Hymenoptera) är en ordning i djurklassen insekter med fullständig förvandling. De har fyra hinnaktiga vingar samt mundelar, som är både bitande och utformat till sugning eller slickning. Steklar inkluderar djur såsom växtsteklar, getingar, bin och myror.

Steklar (Hymenoptera) är en ordning i djurklassen insekter med fullständig förvandling. De har fyra hinnaktiga vingar samt mundelar, som är både bitande och utformat till sugning eller slickning. Steklar inkluderar djur såsom växtsteklar, getingar, bin,blondiner och myror.

:hihi

De e skoj o retas:D

Alla sår/bet/punkterade blåsor blir infekterade om de inte hålls rent, så be henne tvätta fötterna och hålla rent, för oavsett om man har skor på sig finns det massa bakterier i skorna och bakterierna trivs i den fuktiga/svettiga miljön och går hon i sandaler eller liknande fruntimmer "tofflor" så blir det smutsigt.
Det är bubblor i huden med var i som håller på att spricka. Så det har gått för långt för att "skrubba" just nu... Bara och acceptera läget.

Steklar (Hymenoptera) är en ordning i djurklassen insekter med fullständig förvandling. De har fyra hinnaktiga vingar samt mundelar, som är både bitande och utformat till sugning eller slickning. Steklar inkluderar djur såsom växtsteklar, getingar, bin och myror.

Snälla, säg att du citerar ur ett uppslagsverk. Annars blir jag rädd!

Bodde iofs granne med en kille som var PhD i entomologi en gång... he var inte lätt att hänvisa till "flugor" i hans sällskap inte.

Bodde iofs granne med en kille som var PhD i entomologi en gång... he var inte lätt att hänvisa till "flugor" i hans sällskap inte.

Som barn följde jag med min mamma och hälsade på en väninna.

BÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRING!

Tills väninnans snubbe kom hem, det visade sig att han var någon slags professor i spindlar.

Det var på den gamla onda tiden, så han hade en gazillion döda spindlar fastnålade på tavlor, men eftersom barn inte hade ADHD/Damp på den tiden heller så fick jag följa med ner i hobbyrummet där han hade en massa levande spindlar i terrarier.

Det var stort för en snorvalp att få hålla i en levande fågelspindel, dessutom hade han en polaroidkamera så jag fick med mig några bilder på när jag hade en stor spindel mitt i ansiktet.

Mamma var måttligt road...

Hahaha, jag goolar så klart, men jag visste att det va en geting. Dom känner jag till och med igen på ljudet. :(:4skrika:gråta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park