Nästa hoj: FZ1 - N eller S ? för allround + touring

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som rubriken säger.

Är grymt nöjd med min FZ6-N men jag har redan insett problemet med Touring då jag kört en sträcka på 40mil i sträck med varierande landsväg och motorväg. +110km/h och naken hoj är inte direkt behagligt.

Nästa hoj skall ha större motor. inte framförallt hästkrafter, men jag vill ha VRID.

Kollat lite på FZ1 men hittar bara N inom mitt närområde för stunden och jag tycker att N är betydligt snyggare än S. tanken är då att man kanske kan få tag i en krashad FZ1-S och sno och reparera framkåpan så man kan byta för touring-körning då som jag förstått det är det samma hoj fast med olika "framdelar".

Finns det någon där ute som kör en sådan här hoj och kan säga bu eller bä? är intresserad av årsmodeller kring 2006 - 2010, ligger inom min budget.

Mvh
Jesper

Vrid är inte FZ1ans starka sida. Den är toppig jämfört med andra 1000 kubikare. Däremot är vridet naturligtvis bra jämfört med en 600a.

N eller S ja det e frågan. Orginalrutan på S modellen är helt värdelös, den tar iofs bort mycket vind men skapar mycket turbulens och därmed oljud. Ska du köra snabba långa etapper på motorväg tycker jag personligen inte att N modellen är ett val. Blir jobbigt. Det finns flera bra alternativ till framrutan på S modellen både touring- och sportrutor.
För mig som nästan bara kör landsväg och småvägar så hade N-modellen egentligen passat bättre. Men med S-modellen får man helt klart en bättre allroundhoj med vindskydd och bättre skjutsmöjligheter

Vrid är inte FZ1ans starka sida. Den är toppig jämfört med andra 1000 kubikare. Däremot är vridet naturligtvis bra jämfört med en 600a.

N eller S ja det e frågan. Orginalrutan på S modellen är helt värdelös, den tar iofs bort mycket vind men skapar mycket turbulens och därmed oljud. Ska du köra snabba långa etapper på motorväg tycker jag personligen inte att N modellen är ett val. Blir jobbigt. Det finns flera bra alternativ till framrutan på S modellen både touring- och sportrutor.
För mig som nästan bara kör landsväg och småvägar så hade N-modellen egentligen passat bättre. Men med S-modellen får man helt klart en bättre allroundhoj med vindskydd och bättre skjutsmöjligheter

Du verkar ju ha en sådan här hoj i S utförande. Om vi inte pratar "snabba" etapper utan vanliga 110-120km/h hur upplever du din hoj då ?

Och precis som du säger, den är väl inte vridstark som en Bandit 1200 (+ 1250) men jämnfört med en FZ6 så är det skillnad. tyckte att trafikskolans Z750 hade tillräckligt med vrid för mig (vilket inte min fz6 har).

tack för svar dessutom
/ Jesper

Har kört 1100 mil med min N i sommar och njuter hela tiden. I lagliga hastigheter saknar jag inte alls kåpor men väljer gärna bort motorvägarna för roligare vägar.

Du verkar ju ha en sådan här hoj i S utförande. Om vi inte pratar "snabba" etapper utan vanliga 110-120km/h hur upplever du din hoj då ?

Och precis som du säger, den är väl inte vridstark som en Bandit 1200 (+ 1250) men jämnfört med en FZ6 så är det skillnad. tyckte att trafikskolans Z750 hade tillräckligt med vrid för mig (vilket inte min fz6 har).

tack för svar dessutom
/ Jesper

Jag kör min S-modell utan framruta (för att slippa turbulensen) men det innebär naturligtvis mer vind på kroppen. Skulle nog vilja säga att runt 120 km/h är när det börjar bli jobbigt. Om man håller farten under en längre stund alltså.
Med rutan har jag legat i över 150 km/h i längre sträckor utan större problem. Man gömmer sig bakom den helt enkelt.
Men vet du att du kommer köra mycket motorväg hade jag satsat på S-modellen. Du kan få köpa min :hihi

Jag får nog fundera lite angående denna hoj modell då, när jag väl åker så kommer det ske minst en 40mil körning per år, kanske 2 eller mer. ibland någon 20-30mil på landsvägar dock ändå 100km/h (hastighetsbegränsningar är inte alltid min starka sida).

Det där angående Kåpan då. eller glaset, det kanske finns så man kan sätta på en extra ruta som gör den högre eller bättre formad? skall googla runt lite på det då turbulens inte är speciellt trevligt

Det är formen på orginalrutan som inte är bra. Finns mycket bättre. Kolla på magical racing och copperdawg rutorna. Finns ju även zero gravity rutorna.

Fast minst turbulens får du ju utan ruta. Så länge man håller farten under typ 120-130 så är ju lite vind på kroppen inget problem.

Fast minst turbulens får du ju utan ruta. Så länge man håller farten under typ 120-130 så är ju lite vind på kroppen inget problem.

Problemet som jag upplever det är väl att huvudet slungas runt hit och dit och det är jobbigt att nöta nakenhoj över 110 blås, men turbulens är väl kanske inte häller något man vill ha, men det borde ju gå att få bort det / minska med bättre ruta.

Problemet som jag upplever det är väl att huvudet slungas runt hit och dit och det är jobbigt att nöta nakenhoj över 110 blås, men turbulens är väl kanske inte häller något man vill ha, men det borde ju gå att få bort det / minska med bättre ruta.

Det blir bara värre om man har en ruta som inte passar perfekt.

Kör jag motorvägshastigheter så hamnar all turbulens från min ruta precis på hjälmen och kan vissa dagar ge riktigt hårda kast.

Ställer jag mig upp eller kryper ner så försvinner allt sånt. Har även kört brorsans FZ8N och upplevde det i landsvägshastigheter som mycket mycket lugnare. Som sagt mer vind mot kroppen men vinden kommer iaf med jämnt tryck. Förutom om man ligger bakom bilar eller lastbilar men det är lika illa på alla hojar tror jag.

ska man va helt utan vind så ska man ju skaffa riktigt touringhoj, för mig handlar körningen delvis om upplevelsen att få lite vind på sig, det skall märkas när man drar på enna, och har man inte den mentala spärren så kan man ju köra hur fort som helst om man inte har vinden som ställer till lite besvär.. hade ju kåpa på förra hojjen och har kåpa även nu men den är inte så stor... när jag kollade på FZ1 så valde jag bort S-versionen delvis för den för mig ser förskräcklig ut i S-utförande. köp en N och håll dig under 160 så lever du längre och glider med stil. ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park