Honda, vem annars, har tydligen en spännande dB-red. lösning på CRF250-06.
Hur många MX-banor i ex. Holland å Belgien är i gång idag jf med i slutet av 90-talet när 2-t dominerade startfälten??
Har hört att bortfallet handlar om ca: 60%? Detta pga invändningar mot höga bullernivåer å hur långt ljudet transporteras.
Tala om att skjuta förbi miljömålet med 4-t, omfattande ljudemissionsproblem för litet plus på avg.emissionskontot.....
Antal MX-aktiva inom EU tot -99 relativt -04?
Breddbortfall -breddbortfall.
Som kulturläget är i Sverige, inställning i allmänhet till motorbanor, bör vi rätta in oss i dB-ledet. Vi behöver snarare fler RR/Super moto-banor, bantimmar, istället för färre. I Italien å Spanien däremot har folk i allmänhet samma uppfattning om motorsång som vi förare har.
Kan det Super moto "trimningskontot", som Du skattar till 30kkr, reduceras till 1/3 bör sannolikt fler attraheras till sporten, detta vill vi också. Fler Super moto förare på 2-t SX, KX å CR är mitt förslag. Eleganten Jocke #3 satte många 4-t på plats i Uddelvalla-05!
Javisst, ser en minskad belastning i närmiljö med optimerade 4-t relativt optimerade 2-t i MX, enduro å trial, men Super moto, obetydligt. Å att betala 75-80kkr för en MX eller trial ökar sannolikt inte på antalet aktiva.
Y
ypvs skrev:
Ja, det är inte lätt att kombinera hög trimningsgrad och lågt ljud i en motor som ger så starka pulser som en stor stånka gör så ner i effekt kommer ni att bli tvungna att gå, iaf de som nu har trimmat hårt.
Problemen är ovanpå det att det blir svårt att organisera internationella race osv i en framtid då det inte finns en chans i helvetet att förare trimmar ner så hårt för att åka iväg 100 mil och köra. Dessutom kan det tänkas straffa sig lite för svenska förare som åker utomlands ibland då de inte är så sugna på att trimma sina hojar för 30000 bara för att köra ett eller ett par rejs om året utomlands och resten av tiden i stort original. Och åka otrimmat är inget kul när man fajtas med 70 hästars hojar på bred front och själv har 55-60.
Dock det kommer att bli billigare att hålla en hoj igång en säsong med mindre ras och mindre investeringar för att få en tävlingsduglig hoj.
Daniel