Nästa år! (nya bullerkrav på bana)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nästa år kommer regler iaf inom motocrossen att det ska vara 96 å sedan 94db som gäller. Självklart kommer våran crossbana efterapa det, och säkerligen våra eventuella motardslingor också. 94db är det som kommer gälla här i början på nästa sommar.

Frågan är då vad jag ska göra med mitt knytnävstora hål baki cykeln, eller vad jag ska byta till? Vad kommer ni byta till?

Kommer det bli ännu viktigare att trimma motorn nu? Eller kommer det vara värdelöst då den stryps i ljuddämparen ändå?
 
OlleR skrev:
Nästa år kommer regler iaf inom motocrossen att det ska vara 96 å sedan 94db som gäller. Självklart kommer våran crossbana efterapa det, och säkerligen våra eventuella motardslingor också. 94db är det som kommer gälla här i början på nästa sommar.

Frågan är då vad jag ska göra med mitt knytnävstora hål baki cykeln, eller vad jag ska byta till? Vad kommer ni byta till?

Kommer det bli ännu viktigare att trimma motorn nu? Eller kommer det vara värdelöst då den stryps i ljuddämparen ändå?

Ja, det är inte lätt att kombinera hög trimningsgrad och lågt ljud i en motor som ger så starka pulser som en stor stånka gör så ner i effekt kommer ni att bli tvungna att gå, iaf de som nu har trimmat hårt.

Problemen är ovanpå det att det blir svårt att organisera internationella race osv i en framtid då det inte finns en chans i helvetet att förare trimmar ner så hårt för att åka iväg 100 mil och köra. Dessutom kan det tänkas straffa sig lite för svenska förare som åker utomlands ibland då de inte är så sugna på att trimma sina hojar för 30000 bara för att köra ett eller ett par rejs om året utomlands och resten av tiden i stort original. Och åka otrimmat är inget kul när man fajtas med 70 hästars hojar på bred front och själv har 55-60.

Dock det kommer att bli billigare att hålla en hoj igång en säsong med mindre ras och mindre investeringar för att få en tävlingsduglig hoj.

Daniel
 
Honda, vem annars, har tydligen en spännande dB-red. lösning på CRF250-06.

Hur många MX-banor i ex. Holland å Belgien är i gång idag jf med i slutet av 90-talet när 2-t dominerade startfälten??

Har hört att bortfallet handlar om ca: 60%? Detta pga invändningar mot höga bullernivåer å hur långt ljudet transporteras.
Tala om att skjuta förbi miljömålet med 4-t, omfattande ljudemissionsproblem för litet plus på avg.emissionskontot.....

Antal MX-aktiva inom EU tot -99 relativt -04?
Breddbortfall -breddbortfall.

Som kulturläget är i Sverige, inställning i allmänhet till motorbanor, bör vi rätta in oss i dB-ledet. Vi behöver snarare fler RR/Super moto-banor, bantimmar, istället för färre. I Italien å Spanien däremot har folk i allmänhet samma uppfattning om motorsång som vi förare har.

Kan det Super moto "trimningskontot", som Du skattar till 30kkr, reduceras till 1/3 bör sannolikt fler attraheras till sporten, detta vill vi också. Fler Super moto förare på 2-t SX, KX å CR är mitt förslag. Eleganten Jocke #3 satte många 4-t på plats i Uddelvalla-05!

Javisst, ser en minskad belastning i närmiljö med optimerade 4-t relativt optimerade 2-t i MX, enduro å trial, men Super moto, obetydligt. Å att betala 75-80kkr för en MX eller trial ökar sannolikt inte på antalet aktiva.

Y


ypvs skrev:
Ja, det är inte lätt att kombinera hög trimningsgrad och lågt ljud i en motor som ger så starka pulser som en stor stånka gör så ner i effekt kommer ni att bli tvungna att gå, iaf de som nu har trimmat hårt.

Problemen är ovanpå det att det blir svårt att organisera internationella race osv i en framtid då det inte finns en chans i helvetet att förare trimmar ner så hårt för att åka iväg 100 mil och köra. Dessutom kan det tänkas straffa sig lite för svenska förare som åker utomlands ibland då de inte är så sugna på att trimma sina hojar för 30000 bara för att köra ett eller ett par rejs om året utomlands och resten av tiden i stort original. Och åka otrimmat är inget kul när man fajtas med 70 hästars hojar på bred front och själv har 55-60.

Dock det kommer att bli billigare att hålla en hoj igång en säsong med mindre ras och mindre investeringar för att få en tävlingsduglig hoj.

Daniel
 
Last edited:
96 db

gäller i FIM from 2005 så det blir lika oavsett land (förutom USA som idag har 102db) i SPeedway tog dom ned ljudet rejält ett par gånger i början på 90 talet, o alla blv helt hysteriska och trodde att motorena skulle rasa och man skulle inte hinna 4 varv innan tävlingstiden var slut. Efter halva säsongen sattes det nya varvrekord igen.. Regler är bra för utvecklingen, man tvingas göra något. Dessutom blir vi kanske mer välkomna på ex gokart banor om vi låter mindre;-)
 
Innom Skoter har vi åkt med Db krav i många år.Fördelen är att du kan ta en (orginal maskin) ställa dig på start och vinna.Det blir mer förare änn pengar som vinner.Jag tror att vikten ( kg/hk) kommer att få större betydelse framm över, vilket leder till roligare hojar för oss.
Sen tror jag att antalet tävlande kommer att öka om man kan köra (orginal)"i alla fall jag"
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top