Nästa år blir det lite körning igen.

Men fan Sege, om man frågar Torkel är det ju inte dyrare att köra 125a än sp, ta dig nu samman och köp en racer!:mad:

Men då måste jag ju engagera mig och göra av med en massa pengar på det. Försöker ju undvika det säger jag. :)

Jag _VILL_ ha räser, jag får ångest av att se Crish Ashs inköp, avundsjukan står mig upp i halsen. Det är orättvist och allt det där men..

Grr.

Men då måste jag ju engagera mig och göra av med en massa pengar på det. Försöker ju undvika det säger jag. :)

Jag _VILL_ ha räser, jag får ångest av att se Crish Ashs inköp, avundsjukan står mig upp i halsen. Det är orättvist och allt det där men..

Grr.
F'låt, du har rätt, Skit i det!
Pengarna kan du ju alltid använda till fika och tiden går ju som bekant även när man inte gör något.
Och engagemang... har det någonsin gjort någon lycklig, se bara på alla stackars gymnasieelever som står och samlar namnunderskrifter för de svaga utanför biblioteket, ser ju knappast lyckliga ut i alla fall.
Jag tror du har gjort rätt val, och att vi andra bara lever i självförnekelse. Kryddat med villfarelsen att det faktist finns någon MENING i att åka runtruntrunt.

Det är så gatåkare tänker ja.

Men 125cc är bara en diciplin av många i RR. Vilken man vill köra bestämmer man själv, efter ekonomi och intresse. Frågar du 100-meters löpare med varför dom springer den distansen och inte 10.000 meters loppen?

Den hojen Cris Ash köpte nu körde 1.40:0 på ett träningsläger på Cartagena. PRO-SBK förare som Linden, Hanson och Lilja körde 1.39:5 som bäst nu på träningsläger där i våras. Det är inga slöa hojar även om kubiken kanske låter mesig för gatåkare! Men det skiter alla raceråkare i!

CA är dessutom lika gammal som Världsmästaren i 125GP - Gabor Talmasci. Som även han kommer fortsätta med 125cc..

ok förstår lite motiveringen, men billig klass tvivlar jag på för att kunna köra nästan lika fort med en 125 antar jag att motorn är rätt vässad=mycket service/slitage snackde med en kille som körde honda rs 125, på falkenbergs banan var far påstod att det var en av dom värsta 125 i sverige.. även att dom rev motorn efter varje körning

en standard 600-1000cc måste väll ändå vara billigast ?

600/1000 äter däck som kostar mer än ett gäng uppsättningar kolvar till en 125R. 125R är billigt om man tänker före efter och inte jagar de sista hästarna i motorn.

Med 600/1000 riskerar du större kapitalförlust pga 1) dyrare inköp (om du totalkvaddar den t.ex), och 2) ett motorras är svindyrt. Alla (?) reparationer på en 125:a är billigare än på en stor fyrtaktare.

ok förstår lite motiveringen, men billig klass tvivlar jag på för att kunna köra nästan lika fort med en 125 antar jag att motorn är rätt vässad=mycket service/slitage snackde med en kille som körde honda rs 125, på falkenbergs banan var far påstod att det var en av dom värsta 125 i sverige.. även att dom rev motorn efter varje körning

Axxexs har rätt.....

Visst att köra GP125 innebär att du hela tiden måste hålla motorn i ordning och efter en körning så är det skruva som gäller men det är mest kontroll och utbyte av relativt billiga slitagedelar.
Det går att göra 125 precis hur dyrt som helst om man skall ha det senaste kittet á 200000kr men att ha en satsning som räcker till top5 i SM är inte särskilt dyrt, framförallt inte om man jämför med de driftskostnader som krävs för att hänga med top5 i SBK. Det är tom troligt att toppgänget i rookie 600/1000 sänker mer pengar under en säsong än vad som krävs i 125.

Med 600/1000 riskerar du större kapitalförlust pga 1) dyrare inköp (om du totalkvaddar den t.ex), och 2) ett motorras är svindyrt. Alla (?) reparationer på en 125:a är billigare än på en stor fyrtaktare.

Krascher blir också oftast billigare än med gathojar. De senare mosar sig själva när de börjar flippa medan de förstnämnda oftast är utsatta för lowsiders. De är små och lätta så de går inte sönder så mycket av sin egen rörelseenergi, dessutom har de ju inget onödigt att slå sönder, ett exempel är de minimala bakramarna som på gathojar ofta behöver riktas efter en vurpa.

Jag har kört en hel SM-säsong på samma uppsättning däck (efter över 100 mil räckte de fortfarande till 1.06-tider på Knudan) och 2 st kolvar á ca 1100 kr. Racesoppan är iofs rätt dyr per liter men det är peanuts när vi snackar de små mängderna som går åt.

125GP är en riktig budgetklass om man vill, och dessutom kul som inihelvete.

Kul med mer förare i 125R:tummenupp. Klassen växer så det knakar.

Den känns aningen hetare än din (o min) första 125R :D.

varför köra 125 om man är "vuxen" ? jag förstår inte alls :confused:

Tja, hur kan det vara roligt att köra gokart även om man är vuxen och normalt sett kör mycket större bilar... Det som är roligt är hög acceleration i alla riktningar, dvs inte bara acceleration rakt fram utan även i sidled (hög kurvhastighet) och motsatt färdriktningen (bromsning).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman