Näs- och dragskydd Shoei?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Att de svenska handlarna haft ockerpriser på hjälmar/skydd och en slags kartell på vissa märken av hjälmar har jag påpekat tidigare, men när de plötsligt höjt tillbehörspriserna med 25% på ett år gör mig inte mindre lack... Visst, kronan är svag, men de sänkte knappast priserna när den var stark heller.

Jag vill ha näs- och dragskydd till en shoei raid 2. De kostar 200:- (!) i butik stycket! Dessutom behöver jag två uppsättningar, dvs 800:- för fyra sketna tygbitar. Det handlar egentligen inte om pengarna som sådant, utan själva förfarandet. Jag tänker inte sponsra dessa firmor med en krona så länge ingen vågar lämna kartellen. (Alla företag har samma priser på ex en shoei raid 2 om de inte har en drive på udda storlekar etc. Ingen vågar lägga sig en krona under riktpriset).

För att ge en referens till priserna så är Nolans/X-lites gejjer hälften så dyra.

Någon som har tips på en firma som inte ställer sig i kartellens led?

Menar du en Foggymask?

Näpp. Den vanliga tygmojjen man sätter fast under hakan samt den öner näsdelen över intergralhelmuten. Vill inte ha nån annan kompromiss heller, utan dessa helt vanliga tillbehör fast utan att betala samma kilopris som för heroin.

Det ingår inget nässkydd i whisperkit?

Det var som fan, det gör det inte. Hade för mig att jag fick ett nässkydd också, men jag antar att jag måste köpt det för sig.

I stand corrected, som mannen sade till sin dominatrix.

Och ett whisperkit kostar idag femhundra spänn...

Störande. I staterna får man nässkyddet för tio dollar. Orkar inte beställa från utlandet då förtjänsten med frkt blir minimal.

Fortfarande är hjälmar riktigt billiga utomlands. I storbritanien kostar en Raid 2 212£ = 2500:-. I sverige kostar samma kruka 3995:-.

En Shoei V-moto crosshjälm kostar 2100:- i storbritanien och 4995:- i sverige!

Inga små skillnader direkt!

http://www.missionmx.co.uk/acatalog/Shoei.html

Last edited:
För att summera..

Du vill alltså inte beställa från utlandet eftersom då förtjänsten blir minimal. Samtidigt vill du inte beställa från en svensk handlare - i vilkens pris bl.a frakt till Sverige är inräknad - till följd av prissättningen. Du kan alltså varken köpa varan från en internationell marknad eller en nationell marknad.

Säg till om du löser problemet. Ekonomer över hela världen är nog intresserade.

:rofl :rofl :rofl
För att summera..

Du vill alltså inte beställa från utlandet eftersom då förtjänsten blir minimal. Samtidigt vill du inte beställa från en svensk handlare - i vilkens pris bl.a frakt till Sverige är inräknad - till följd av prissättningen. Du kan alltså varken köpa varan från en internationell marknad eller en nationell marknad.

För att summera..

hahahaha fy fan bra svar:hihi :tummenupp

men fick du inge sånt med när du köpte hjälmen, tycker jag borde följa med . tror polarn fick till:yoparty sin raid 2, jag fick med till min x-lite, både näsa o haka

Last edited:
För att summera..

Men vänta lite. Är det så mycket dyrare att skicka varor från japan till sverige än till storbritanien? Jag trodde det var hugget som stucket... De måste ju ha skeppats dit också från början och vad jeg vet kostar en containerfrakt från asien till skandinavien ca 15000:- och i den ryms det många hjämar och dragskydd.

Som det är idag så sparar du 1000:- resp 2500:- om du köper utomlands (raid 2 resp V-moto) trots att den då skickats en gång extra!

Från början efterfrågade jag just en handlare som inte är med i kartellen och kan sänka priset några kronor.

Nämn en handlare som inte följer Duells prislista slaviskt! Det borde ju vara någon som är intresserad av att locka till sig väldigt många kunder genom att sänka priserna. Det är ju i dagsläget lika lätt som att stjäla godis från småbarn eftersom alla konkurrenter håller samma höga prisnivå.
Det luktar skumt här.

men fick du inge sånt med när du köpte hjälmen, tycker jag borde följa med . tror polarn fick till:yoparty sin raid 2, jag fick med till min x-lite, både näsa o haka

Nix. Medföljer inte. Hade en X-lite innan och där ingick näsan men inte draget. Det gjorde dock inget för draget kostade under hundralappen.

Last edited:
Problemet är ju att om du köper det av en svensk distributör så förbinder du dig väl mer eller mindre att följa deras "rek utpris". Köper du från tex. Tyskland så kan du sätta vilket pris du vill, inte samma koll iaf.

Men om jag tex skulle börja sälja det till dig, så måste jag ju i min tur köpa hem det från då tex Tyskland, och då kostar frakten 150-200:- även fast det är litet och då hamnar jag ju på samma pris ändå om jag ska tjäna nånting alls på det.

Visst jag kan köpa hem 20st på samma gång, men då vet jag ju inte om jag blir av med det heller....

Jag håller helt o hållet med dig annars!

//Niklas

Problemet är ju att om du köper det av en svensk distributör så förbinder du dig väl mer eller mindre att följa deras "rek utpris". Köper du från tex. Tyskland så kan du sätta vilket pris du vill, inte samma koll iaf.

Men om jag tex skulle börja sälja det till dig, så måste jag ju i min tur köpa hem det från då tex Tyskland, och då kostar frakten 150-200:- även fast det är litet och då hamnar jag ju på samma pris ändå om jag ska tjäna nånting alls på det.

Visst jag kan köpa hem 20st på samma gång, men då vet jag ju inte om jag blir av med det heller....

Jag håller helt o hållet med dig annars!

//Niklas

Ok, visste inte att man band sig till Duells utprislista om man var en handlare.

Någon som vet vad påslaget år på en hjälm som kostar 4000:- i utpris. Vad tjänar den lokale handlaren?

Det måste ju vara en hel hög med pengar med tanke på priserna i utlandet.

Ex www.missionmx.co.uk är en fysisk butik också och inte den formen av renodlad näthandlare som ex däckonline. Den firman har ju givetvis tjänat en bra hacka på hjälmarna med, så något är galet eller så tjänar någon riktigt bra med pengar på vissa mc-prylar i sverige. Duells eller den enskilde handlaren.

Men vänta lite. Är det så mycket dyrare att skicka varor från japan till sverige än till storbritanien? Jag trodde det var hugget som stucket... De måste ju ha skeppats dit också från början och vad jeg vet kostar en containerfrakt från asien till skandinavien ca 15000:- och i den ryms det många hjämar och dragskydd.

Som det är idag så sparar du 1000:- resp 2500:- om du köper utomlands (raid 2 resp V-moto) trots att den då skickats en gång extra!

Från början efterfrågade jag just en handlare som inte är med i kartellen och kan sänka priset några kronor.

Nämn en handlare som inte följer Duells prislista slaviskt! Det borde ju vara någon som är intresserad av att locka till sig väldigt många kunder genom att sänka priserna. Det är ju i dagsläget lika lätt som att stjäla godis från småbarn eftersom alla konkurrenter håller samma höga prisnivå.
Det luktar skumt här.

Nix. Medföljer inte. Hade en X-lite innan och där ingick näsan men inte draget. Det gjorde dock inget för draget kostade under hundralappen.

Om du nu är så medveten om hur det funkar så borde du också veta om att det går flera containerfartyg i veckan (dagen kanske?) till England från just Kina/Japan och därmed kostar det nog mindre att frakta dit.
Sen tar du inte in moms och den svenska tullen i det hela heller. Inte heller att arbetskraft kostar mer i Sverige än på många andra ställen.

Men om det nu är så himlarns billigt och du tror att du skulle tjäna pengar på att gråimportera saker så starta en firma för det så skall du nog se snart hur fel du har.

Sen att just gråimport inte är så poppis beror på att tillverkarna har kontrakt med generalagenter såsom Duells och därmed sätts en rekprislista, alla behöver tjäna pengar så varför sälja med 7% marginal istället för de 10-12% de kanske har idag?

Nej, stöd de få handlare vi har genom att betala vad det kostar så kanske de finns kvar ett tag till, de är utrotningshotade redan som det är.

Ska inte svära på att man binder sig till ngt, men det verkar ju mer eller mindre så....

Påslaget på hjälm och all annan utrustning skiljer sig mycket från fabrikat till fabrikat, så det går nog inte att säga ngt generellt.
Men normalt sett om man kollar till andra säljade företag så brukar man inte sälja saker under TG35 om det inte är stora projekt, så det kan nog ligga där nånstans inom dessa branscher oxå.

Sedan en anledning till att det är billigare i Tyskland osv, är ju att det är lägre moms osv....

Många faktorer som spelar in, lokal, skatt osv osv....

//Niklas

Ok, visste inte att man band sig till Duells utprislista om man var en handlare.

Någon som vet vad påslaget år på en hjälm som kostar 4000:- i utpris. Vad tjänar den lokale handlaren?

Det måste ju vara en hel hög med pengar med tanke på priserna i utlandet.

Ex www.missionmx.co.uk är en fysisk butik också och inte den formen av renodlad näthandlare som ex däckonline. Den firman har ju givetvis tjänat en bra hacka på hjälmarna med, så något är galet eller så tjänar någon riktigt bra med pengar på vissa mc-prylar i sverige. Duells eller den enskilde handlaren.

Sen att just gråimport inte är så poppis beror på att tillverkarna har kontrakt med generalagenter såsom Duells och därmed sätts en rekprislista, alla behöver tjäna pengar så varför sälja med 7% marginal istället för de 10-12% de kanske har idag?

Nej, stöd de få handlare vi har genom att betala vad det kostar så kanske de finns kvar ett tag till, de är utrotningshotade redan som det är.

10-12%. Jo tjena. Utpriset till konsument är 100% dyrare här än i storbritanien!

Klart att handlarna blir utrotningshotshotade om de följer en ockerprislista. Om prisskillnaden vore 10-15% mellan länderna skulle jag acceptera det, men inte 100%.

Om jag inte misstar mig är momsen på hjälmar i GB i princip obefintlig. Där har du en anledning till varför det är lite billigare där.

Lite billigare, visst, men inte de skillnaderna som det är nu.

Men hur funkar det här med momser i eu-länder? Det borde ju vara reglerat på något sätt eller är det fri momssättning och upp till varje land att bestämma? Ex om man ex köper en ny bil i danmark så måste man väl betala svensk moms på det?

Last edited:
hjälmarna i uk har väldigt låg moms om inte helt skattebefriade, därför de är så pass mycket billigare där. Kanke ngt SMC borde jobba på hör i Sverige me.

10-12%. Jo tjena. Utpriset till konsument är 100% dyrare här än i storbritanien!

Klart att handlarna blir utrotningshotshotade om de följer en ockerprislista. Om prisskillnaden vore 10-15% mellan länderna skulle jag acceptera det, men inte 100%.

Lite billigare, visst, men inte de skillnaderna som det är nu.

Men hur funkar det här med momser i eu-länder? Det borde ju vara reglerat på något sätt eller är det fri momssättning och upp till varje land att bestämma? Ex om man ex köper en ny bil i danmark så måste man väl betala svensk moms på det?

Bil i DK har snuskigt hög moms men du kan prata med säljare o säga att du ska exportera den då kan ha gå med på att du får betala svensk moms eller ingen alls.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back