Närmaste GSM eller 3G-mast?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Finns det något sätt (utan att gå ut och leta) att ta reda på var närmaste GSM eller 3G-mast är placerad någonstans?

Orsaken till att jag vill veta är att jag saknar bredband och min telestation kommer nog inte uppgraderas förrens år 2058 eller så. Har hittat trådlöst alternativ och de använder sig av dessa master. Bor jag någorlunda nära så kanske det kan bli ett alternativ...

Kryptonit skrev:
Finns det något sätt (utan att gå ut och leta) att ta reda på var närmaste GSM eller 3G-mast är placerad någonstans?

Orsaken till att jag vill veta är att jag saknar bredband och min telestation kommer nog inte uppgraderas förrens år 2058 eller så. Har hittat trådlöst alternativ och de använder sig av dessa master. Bor jag någorlunda nära så kanske det kan bli ett alternativ...

Företaget som har hand om master och antenner iaf när det gäller 3G master heter 3GIS

3G Infrastructure Services AB
Svärdv. 19, 182 33 DANDERYD 08-410 173 00
Fax 08-753 31 84

Har iaf varit i kontakt med dom för div arbeten i "3g siter"

Men är det inte så att det är hemligt i vårt lilla land var masterna ligger för att det används lite av systemet i det militära?

/Johan

Nja... 3GIS är ett bolag som ägs av 3 och Vodafone.
De bygger ut 3G-täckning på landsbygden medans "moderbolagen" bygger i Sthlm. GBG och Malmö.
3GIS-nätet uttnyttjas sen av båda bolag.

Nilles skrev:
Företaget som har hand om master och antenner iaf när det gäller 3G master heter 3GIS

3G Infrastructure Services AB
Svärdv. 19, 182 33 DANDERYD 08-410 173 00
Fax 08-753 31 84

Har iaf varit i kontakt med dom för div arbeten i "3g siter"

Men är det inte så att det är hemligt i vårt lilla land var masterna ligger för att det används lite av systemet i det militära?

/Johan

I många telefoner finnns det dolda menyer där du kan se hur långt det är till närmaste mast, I ericsson telefonerna har jag för mig att dom anger det i meter, medans nokia vet jag faktiskt inte.
Har du bra täckning rör det sig om hundratalet meter, är det på gränsen till att det funkar (och fri sikt) är det uppemot 3km. (snackar GSM900 här, teoretiskt så har man längre räckvidd än så, men man får paketkrockar p.g.a att det tar för lång tid om det är längre än så)

Vilka frekvenser ska det användas på? Ju lägre frekvens ju bättre räckvidd (men sämre pingtid/mer paketkrockar).

Jag tror inte att det är superhemligt vart masterna sitter, men det är klart börjar du fråga vart alla master i stockholm sitter, kanske du får räkna med att det står konstiga skåpbilar utanför ditt hus ett tag :lol

GuW skrev:
I många telefoner finnns det dolda menyer där du kan se hur långt det är till närmaste mast, I ericsson telefonerna har jag för mig att dom anger det i meter, medans nokia vet jag faktiskt inte.

Inte i dagens, men gamla 888 är nog en av dom enda jag känner till som hade det, dock måste du lägga in den där extra mjukvaran för att få det att funka. Sen kommer nästa problem, informationen är helt obegriplig och telefonen förutsatte att mottagningen var prefekt, dvs en med sämmre antenn, vidade flera enheter(förstod aldrig hur eller vad den mätte, vet bara att det hade med mottagningen att göra).

Hur vet jag nu detta??? Jo jag har jobbat med service av GSM telefoner under denna tidsperiod.

Fanns det ett enkelt svar på hur man kan veta var masterna finns borde jag fått det från allsvetande sporthojsforumet vid det här laget..

Nåja, jag får fråga grannarna. Vet iaf att de har koll på var bl.a. elskåp och elkablar finns då en av grannarna plöjde av kabeln för ett par månader sedan. (Den andra grannen sprang iväg åt andra hållet för att kolla om närmaste elcentral stod kvar)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D