Näringsminister Maud Olofsson är så vis.

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Att det fungerar idag är ju en definitionsfråga då fabriker stänger när det går åt ström (kallt=priset dyrt).

Skulle dom skita i priset skulle nog elnätet haverera.

Nämn en enda annan tjänst, privat eller offentlig, som fungerar så klanderfritt som el-leverantörernas!

Det vet jag väl inte om jag törs hålla med om.
Batteribanken till cirkulationspumpen sitter där av en anledning.
Likaså är brunnen med självfall kvar samma anledning.
Vedspisen hålls alltid brukbar av samma anledning.

Det vet jag väl inte om jag törs hålla med om.
Batteribanken till cirkulationspumpen sitter där av en anledning.
Likaså är brunnen med självfall kvar samma anledning.
Vedspisen hålls alltid brukbar av samma anledning.

KRAMfors :krama

Har kvalitén blivit bättre sen avregleringen? Priserna är ju nästan dubbelt så höga som innan 1996.

Vad har INTE blivit nästan dubbelt så dyrt sen 15 år tillbaka?

En matkasse kostar fan 200 pix :död. -96 var det att storhandla!

Last edited:
KRAMfors :krama

Vad har INTE blivit nästan dubbelt så dyrt sen 15 år tillbaka?

En matkasse kostar fan 200 pix :död. -96 var det att storhandla!

Snittinflationen sen mitten på nittiotalet är, enligt de källor jag lyckats googla fram under 3%. Matte är inte min starka sida, men det blir väl inte en fördubbling (eller ens 86%) på 15 år?

Fast en stor del av ökningen är pga ökade skatter. Sen blev det inte bättre av att vi lade ner två reaktorer (1999 resp 2005).

Vi har iofs inte elbrist i Sverige, åtminstone inte så länge som alla reaktorer är i drift, så jag är tveksam till att det har någon del i prisökningen. Verkar inte speciellt ekonomiskt att ha ett extra kärnkraftverk i reserv, bara utifall att något av de andra skulle gå sönder.

Vi har iofs inte elbrist i Sverige, åtminstone inte så länge som alla reaktorer är i drift...

Nu har du ju verkligen inte koll på hur mkt vi importerar från Polska kolverk varje år.. Och Danska, och tyska...

Vi hade KUNNAT ha ett överskott, om alla kärnor snurrat och vind- vattenkraft byggts ut.

Nu har du ju verkligen inte koll på hur mkt vi importerar från Polska kolverk varje år.. Och Danska, och tyska...
Har du? 3,5% av elkonsumtionen för 2009 var importerad el. Hur stor del av den som är kondenskraft vet jag inte men en övervägande del är förmodligen det. Det är hur som en mycket liten del av vår totala elkonsumtion.

Vi hade KUNNAT ha ett överskott, om alla kärnor snurrat och vind- vattenkraft byggts ut.

Det räcker med att alla reaktorer går med full effekt för att vi ska ha nettoproduktion, speciellt nu som Oskarshamn har ökat sin effekt med 20%, vilket bara det täcker upp för hälften av elimporten för 2009.

Kände att denna passade in i tråden! :)

Bifogat

• Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    63.3 KB · Visningar: 86
Vi har iofs inte elbrist i Sverige, åtminstone inte så länge som alla reaktorer är i drift, så jag är tveksam till att det har någon del i prisökningen. Verkar inte speciellt ekonomiskt att ha ett extra kärnkraftverk i reserv, bara utifall att något av de andra skulle gå sönder.

Ser vi hela Sverige som en enda enhet så har vi inte elbrist när reaktorerna OCH vattenkraftverken går. Problemet är att vattenkraftverken har ett på årsbasis "ändligt" bränsle (smältvattnet) och färre övriga kraftverk gör att vattenmagasinen tar slut snabbare. Till slut får vi importera eller starta dyra och miljödåliga fossila kraftverk eller importera kolkraftsel. Sen räcker det idag med att en reaktor eller två är tagna ur drift för att vi ska gå back, det gjorde det inte på 80/90 talet.

Ser man sen lokalt är det ännu värre. Sydligaste Sverige måste sedan nedläggning av B1 & B2 konstant tillföras el norrifrån vilket gör att det inte längre finns så mycket marginaler i överföringsnätet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph