Näradödenupplevelse i natt

Hört talas om ett test som SAAB gjorde med simulering av älgkrock där man kunde konstatera (?) att om fordonet körde mer än 100 km/h så hamnade älgen över bilen och att det var vid 70 som risken för att älgen hamnade på bilen som störst (?) om man klipper benen :va

Någon som vet mer, har mer information, länk? Skulle gärna vilja läsa mer om det.

Edit. Menar inte det "älgtest" som är ett undanmanöverprov som tidningen Teknikens Värld brukar utföra på bilar.

Här är en länk på en test där de jämför ifall man ska gasa eller bromsa ifall man smäller med en älg. Det är tyvärr inte SAAB:s test men de har tydligen varit i kontakt med svensken som uppfann "älgkrockdockan" (de nämner det i mitten av programmet) och kopierat den. http://www.youtube.com/watch?v=08AuqWIRo9s

[YOUTUBE-ID]08AuqWIRo9s[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det tycker jag verkligen du ska göra. Dom har inget på min väg att göra. När chocken övergick till ilska funderade jag på att vända om och ta upp jakten till fots.

Hallå där! Om inte du sköter din del så kan inte jag sköta min del!

Ska neråt idag med, ställ ut dom nu då!

Älgar är fan inte roliga när dom besöker vägen, sen finns det ju dom andra puckade djuren som gärna står på vägarna, RENAR:mad:

Vägrenar :hihi (torr humor, jag vet)

Tacka vet jag Skåne, här har vi inga sånna jätte-djur, det värsta som kan ställa sig på vägen här är ett rådjur eller en dovhjort och dom studsar fint över bilen :D

Har stött på två älgar hemmavid (i Skåne alltså), men båda gångerna höll dom sig ute i kanten. Dom kanske är lite smartare här nere? :va

Nu är det repris på Mythbusters Älgtest om någon vill se!
(På Discovery då givetvis)

Nu är det repris på Mythbusters Älgtest om någon vill se!
(På Discovery då givetvis)

Blundade när jag såg zappens inlägg sitter och glor på discovery i dett anu :tummenupp
Edit: 70knyck och älgen flög över :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...