Nära krasch igår??? Motor/växellåda?

Ravetrancer skrev:
den förklaringen har jag funderat på oxo....tack för att du oxo fick den i tanken så kanske jag inte vart helt ute o cyklat.
Har senaste månaden tappat 6:an ner i 5:ans växel, har trott att jag inte vart tillräckligt bestämd vi växlingarna....
Vad kan det bero på tror du???
Hade det vart 2:ans växel så hade jag fattat men 6:ans???

Sexans växel är ju den växel som är tyngst belastad. Att tvåan oftast går först beror nog mest på att det är den växeln som man använder mest vid hård körning. Hurvida olika växelfrev är olika förstärkta på en R1 vågar jag inte uttala mig om. Pöss

Robban_C skrev:
Nej man hör inget missljud om hastighetsmätardreven håller på att ge sig (de är så små och oftast är det ena (det drivna) av plast, det offrar sig så att säga i det tysta), i övrigt stämmer symtomen.

Nu var det ju iofs inte hastighetsmätardreven jag syftade på. Bilmekaren sa åt mig att det var slutdrevet i växellådan som var skuld åt hastighetsmätarfnoppet.

Skalman skrev:
Nu var det ju iofs inte hastighetsmätardreven jag syftade på. Bilmekaren sa åt mig att det var slutdrevet i växellådan som var skuld åt hastighetsmätarfnoppet.
Ja, jag förstod det men prylen är att när slutdrevet går så är det inte säkert att hastighetsmätardrevet påverkas. Dvs det påverkas ju endast om resterna av slutdrevet "blandar" sig med hastighetsmätardrevet.
Dessutom finns det ett annat problem om slutdrevet går och det är att det åtminstone blir ett herrans liv i bilen/lådan. De flesta kan inte/törs inte åka vidare en enda meter.

Jag åkte för många år sen 17M med 2,8 liters puffra och tung gasfot. Klena lådor ska jag säga! När ettans drev brister så har man två saker att välja på:
1. Ta släp hem eftersom rester av brustna kuggar blandar sig i vad resten av lådan ska ha för sig.
2. Eftersom lådan ändå är kass så gör man det bästa av situationen. Man håller minst 7000 rpm med ilagd etta och sen kliver man av kopplingspedalen åt sidan. På så sätt rensar man resten av ettans drev så att man åtminstone kan få rull på bilen och använda de övriga spetten. Metoden är ej att rekommendera på hojar eftersom de har motorn i samma oljebad så att säga.

Är du nu med på vad jag menar med att de flesta kan inte/törs inte åka vidare med rasad låda? Det blir liksom en anings skrammel. :)

Tror det blev lite OT. :)

Edit: 7 eller 8 lådor på två somrar. Det kostar att försöka vara snabbast.

Alltså släpp det där med hastighetsmätardreven nu:lol
Det finns knappast på moderna hojar utan det handlar på japanska maskiner om en givare som räknar varven på utgående drevet helt enkelt.

Hänt mig också ett antal gånger. Trycker du inte i växlen tillräckligt så hamnar det i nått mellanläge som egentligen inte finns. Då ligger växelföraren lite mot båda växlarna och det låter inte mysigt. Prova med att bara trycka i växlen hårdare än vad du brukar göra och "surfa" inte på växlarna.

Onewheeler skrev:
Sexans växel är ju den växel som är tyngst belastad. Att tvåan oftast går först beror nog mest på att det är den växeln som man använder mest vid hård körning. Hurvida olika växelfrev är olika förstärkta på en R1 vågar jag inte uttala mig om. Pöss

Tyngst belastad????? :confused:

Är inte effekten i motorn lika på alla växlar...eller är det utväxlingen som ökar belastningen eller...... Förklara så jag oxå förstår :rolleyes:

Kostet78 skrev:
Tyngst belastad????? :confused:

Är inte effekten i motorn lika på alla växlar...eller är det utväxlingen som ökar belastningen eller...... Förklara så jag oxå förstår :rolleyes:

Precis så. Effekten är densamma på alla växlar men utväxlingen skiljer sig. Om kopplingslammellerna börjar ta slut så märks det ju först på de högsta växlarna eftersom belastningen där är högst.

Onewheeler skrev:
Precis så. Effekten är densamma på alla växlar men utväxlingen skiljer sig. Om kopplingslammellerna börjar ta slut så märks det ju först på de högsta växlarna eftersom belastningen där är högst.

Du är inte ingenjör va? :hihi

Onewheeler skrev:
Det är så jag fått det förklarat av mc-tekniker när min femma gick iaf.

Jag köper inte heller det där riktigt asså, men jag har nog inget bättre att komma med annat än spekulationer. Finns det nån maskiningenjör som kan reda ut det hela? :)

Första indikeringen på att lamellerna slirar brukar man hitta på högre växlarna.
Slirar det på ettan så är det inte bara dåliga lameller, då är dom tokslut.
//Tobbe

Vari ligger problemet? Som tobbe skriver så börjar kopplingsslir alltid på de högsta spetten eftersom motorn (och därmed kopplingen) får mest motstånd där.
Med andra ord kan kopplingen räcka för powerwheelie på 1:an men ändå slira på 5:an/6:an eftersom det går tyngre då.

Onewheeler skrev:
Det är så jag fått det förklarat av mc-tekniker när min femma gick iaf.
Men detta kan däremot lika gärna bero på att dreven till femman på just denna knarr är något klenare än dreven till de övriga spetten.

PacMan skrev:
Jag köper inte heller det där riktigt asså, men jag har nog inget bättre att komma med annat än spekulationer. Finns det nån maskiningenjör som kan reda ut det hela? :)

Har aldrig rivit en växellåda på en R1 men vanligtvis är det ju större moment på de lägre växlar då dessa växlar ner den sekundära drivningen. När man sedan ska diskutera de högre växlarna 5,6 så är ju ju fortfarande samma kraft i flankerna på dreven men ett lägre moment och det är momentet som käka sönder en växelläda inte kraften.

Var visserligen nåt år sen jag lässte detta men tror det är hyfsat rätt.

/Ubbe

hände samma sak för migför nån dag sen, innan en kurva :huvet kändes sådär när motorbromsen inte infann sig, tror det var ifrån 4-5 ner till 3-4

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...