Nära döda en MC kollega igår.....

• Thread starter Thread starter Rocco
  • Start date Start date

Rocco

Guest
Puh måste jag säga.

Igår så kom jag körandes med bilen på en 50 väg. Jag ska svänga vänster över vägen så jag stannar för att invänta bilar som kommer emot. Den här vägen ser man kanske en 500 m framåt så sikten är väl inte kass om man säger så. När alla bilar har passerat så ska jag ta mig över och i samma veva kommer en sporthoj i sån fart att jag vete tusan var han kom ifrån :skrämd Och han kommer så fort ikapp dom andra bilarna att till och med han får tvärnita så det ryker om bakdäcket. Har själv kört denna väg och det är en rätt skön kurva som man gärna ligger i lite extra men det här gick foooort!

Efter denna upplevelse så kommer jag nog att ta det betydligt lungnare på den här kurvan och andra ställen som inte är lämpade för dessa farter. F-n han hade ju kunna klyva hela bilen som han/hon körde.....

Om till och med jag som kör hoj tyckte att det där inte var lämpligt kan jag lätt tänka mig vad andra tycker, och dessutom ännu en anledning till min fru som inte vill att jag håller på med hojar :huvet

//Anders

Jo, man ska välja sina gasarställen noga. Skymda korsningar eller vägar med mycket utfarter bör man ha lite koll på

Appropå fortkörare.. Mötte en mc (tror det va en röd r1:a) igår på Arningeleden här i täby kl 2020. (Nån som känner sig träffad?) Det gick RIKTIGT fort!!! E enfilig 90-väg men det här måste gått 200+. Första reaktionen va: "Fyy faaan va grymt!!" å jag kunde bara inte låta bli att le stort! Sen att man i och med alla olyckor som varit ändå försökte tänka "Gud va oansvarigt att åka så fort på den vägen.." va i stort sett meningslöst... det va bara så mäktigt!! Tur att man inte e ägare till en sån hoj så man slipper brottas med den dubbelmoralen.. :)

"meh, jag lovar det var bilistens fel, han bara svängde vänster utan att kolla..."

Tur som sjutton att ni inte smällde! Bäst att köra lugnt. En del kör åt helvete för fort

Bikerbitch skrev:
"meh, jag lovar det var bilistens fel, han bara svängde vänster utan att kolla..."

Tur som sjutton att ni inte smällde! Bäst att köra lugnt. En del kör åt helvete för fort

Ja, man kan ju välja själv vem man ska skylla på när man krockat med en bil... Oavsett om man tycker bilisten gjort en groda eller ej så har motorcyklisten mera ont. :kocko

bsajanne skrev:
Ja, man kan ju välja själv vem man ska skylla på när man krockat med en bil... Oavsett om man tycker bilisten gjort en groda eller ej så har motorcyklisten mera ont. :kocko
Det har du j--ligt rätt i :död

Polaren berättade att det va en typ R1 som körde som en galning inne i centrala sthlm i går, skulle köra i från honom vid rödljus och va tydligen uppe på bakhjulet flera gånger, han sa oxå att det kunde ha gått illa flera ggr.

bsajanne skrev:

Ja, oftast är det motorcyklisten som får mer ont. Men hur många gånger hör man inte att det är bilens fel. Trots att motorcykeln har kommit väldigt fort. Ibland går det på någon sekund bara.

Om man nu vet att det gör mer ont på en själv än på bilen så kanske man skall välja sina citat K-man, gasarställen bättre. Att t ex köra i 200+ på 70 väg kanske inte är helt vettigt..

Bikerbitch skrev:
Att t ex köra i 200+ på 70 väg kanske inte är helt vettigt..
Det beror helt på hur vägen ser ut. Från Botkyrka Hantverksby ner till slingerbulten ligger man runt 180 en hel del. Kör med sunt förnuft och låt förutsättningarna sätta hastighetsbegränsningen. Självklart är jag medveten om att nån jä**l planterat en massa träd i alla avåkningszoner längs den vägen men tyvärr så har man ju ingen räserbana på bakgårn direkt...

"You feel the most alive when you're vying with death"

Last edited:
Min kusin fick en retta i höger framhjul i början av april mitt i centrala växjö (bostadområde.. om jag inte e helt ute o cykla så tror jag att det e 30 där).. skulle svänga ut vänster.. släpper ett par bilar.. kör ut o pang i framhjulet.. i den korsningen har man ca 100-150 fri sikt.. som tur var så han hon inte längre ut.. för i barnstolen fram satt 2 veckor gamla kusinbarnet Ludde.. o hojen kom i 100+.. nu gick som tur bra me alla inblandade trots att mc-killen bara körde me jeans o tröja o oknäppt hjälm.. för det första som flög av var hjälmen.. sen landade han i en björk o låg livlös ett tag.. men vakna till ganska fort.. o på sjukhuset så visade sig att han "bara" hade brutit lårbenet o inget annat..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti