När tog man körkortet egentligen?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Ringde precis Länsförsäkringar och kollade vad priset på försäkringen kunde tänkas hamna på i år. Hojkortet tog jag i september 2002 men kvinnan i luren hävdade att jag tagit det i september 2004. Tydligen räknar de från det datum jag slapp 25kW-begränsningen, ska det vara så? Vad jag kommer ihåg har de aldrig gjort så innan i alla fall.

Någon som vet vad som gäller?

Last edited:
Om du skall försäkra en hoj på mer än 25kW så räknar de väll från och med att du fick den behörigheten.

När jag har tecknat förs. har de alltid räknat från mitt första mc-kort. Jag tog lätt mc-kort i Maj -96 precis innan de nya reglerna började gälla, så det skulle kunna vara därför... Men det är väl som alltid annars - olika besked beroende på vem man pratar med.

El Torpedo skrev:
Ringde precis Folksam och kollade vad priset på försäkringen kunde tänkas hamna på i år. Hojkortet tog jag i september 2002 men kvinnan i luren hävdade att jag tagit det i september 2004. Tydligen räknar de från det datum jag slapp 25kW-begränsningen, ska det vara så? Vad jag kommer ihåg har de aldrig gjort så innan i alla fall.

Jag har upplevt samma sak. Har fått intrycket av att det beror på vilket bolag man pratar med. If tror jag räknar 99 för mig, då jag tog med 25 kW begränsningen medan LF räknar med 01, dvs 2 år senare då begränsningen släppte. Detta gör att jag inte kan få de försäkringar man måste vara över 24 år (klarar jag), men sedan har jag ju bara haft körkortet i 4 år, vilket jag ju vill få till 6 år såklart!!

Thåmpa skrev:
Jag har upplevt samma sak. Har fått intrycket av att det beror på vilket bolag man pratar med. If tror jag räknar 99 för mig, då jag tog med 25 kW begränsningen medan LF räknar med 01, dvs 2 år senare då begränsningen släppte. Detta gör att jag inte kan få de försäkringar man måste vara över 24 år (klarar jag), men sedan har jag ju bara haft körkortet i 4 år, vilket jag ju vill få till 6 år såklart!!

på trygg hansa kollar dom om du har vart av me körkortet
dom sa att ja ej haft kör kort så länge men allt bror på va du har blivit av me körtet dvs vårdslöshet eller fylla då ser dom nog ej genom fingrarna fick en fort körning 33 på 70 för fört 1 mån sen fick ja det till bax snacka me bolaget dom räknar inte bort på åren mej :) får en bra premie reggar alltid hojen på mej o bilen :tungan

lagarna ändras hela tiden :yoparty

El Torpedo skrev:
Ringde precis Folksam och kollade vad priset på försäkringen kunde tänkas hamna på i år. Hojkortet tog jag i september 2002 men kvinnan i luren hävdade att jag tagit det i september 2004. Tydligen räknar de från det datum jag slapp 25kW-begränsningen, ska det vara så? Vad jag kommer ihåg har de aldrig gjort så innan i alla fall.

Har ditt körkort varit indraget nån gång ??

Om så är fallet så räknas ditt körkort från när du fick tillbaka kortet.

War-psycho skrev:

Har aldrig blivit haffad för någonting. I det här fallet spelar det inte så stor roll eftersom TH var betydligt billigare för mig i alla fall men det känns ju lite konstigt att bolagen har olika regler.

War-psycho skrev:

japp 1 mån men det räknar dom INTE på mej i alla fall :D inte på th eller på if mm :hihi

Får en bra premie men tar den ej på en måndag har en försäkringskonsult som kollar allt men ha e lite snurrig nu pg alla inbrott o våld i sammhället han har fullt upp men ja når han när det behövs :tummenupp alt surrar piiiiiiiiip

Robin Hood

El Torpedo skrev:
Har aldrig blivit haffad för någonting. I det här fallet spelar det inte så stor roll eftersom TH var betydligt billigare för mig i alla fall men det känns ju lite konstigt att bolagen har olika regler.

kolla vad skälvrisken e den skiljer sig :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP