När tar oljan slut?

Äh, det ligger helt i linje med hans övriga svammel... dee_cati tror ju f.ö. att "klimathysterin" är ren och skär nonsens och är något vi kommer skratta åt om ett par år.

Faktum som att inga stora oljefält hittats de senate 20 åren är inget som han tycker är värt att fästa någon vikt vid.

Ja, alla har ju rätt till en åsikt verkar det som. Jag skrattar fortfarande åt klimathysterin även om man inte kan underkasta en del av teorierna totalt.
Men jag skulle inte bli förvånad om det redan finns oljefält som vi inte känner till, där det redan bedrivs utvinning av folk som av förklarliga anledningar vill hålla det hemligt. Eller att det finns kända oljefält som påstås vara mindre än vad de i själva verket är.
Frågan är hur stor del av haven vi har utforskat gällande oljan, och frågan är när nästa teknik kommer som gör att det blir billigare att hämta upp oljan från djupare vatten.
Sen har vi utvinning som sker på land, och vem vet vart vi inte har letat där?
Det är ju inte så att priserna kommer dumpas om man råkar springa på världens hittills största oljefält, snarare tvärtom gissar jag på med tanke på efterfrågan.
Men varför tala för döva öron, ni tror väl inte på kartellbildning heller misstänker jag.

Ja, alla har ju rätt till en åsikt verkar det som. Jag skrattar fortfarande åt klimathysterin även om man inte kan underkasta en del av teorierna totalt.
Men jag skulle inte bli förvånad om det redan finns oljefält som vi inte känner till, där det redan bedrivs utvinning av folk som av förklarliga anledningar vill hålla det hemligt. Eller att det finns kända oljefält som påstås vara mindre än vad de i själva verket är.
Frågan är hur stor del av haven vi har utforskat gällande oljan, och frågan är när nästa teknik kommer som gör att det blir billigare att hämta upp oljan från djupare vatten.
Det är ju inte så att priserna kommer dumpas om man råkar springa på världens hittills största oljefält, snarare tvärtom gissar jag på med tanke på efterfrågan.
Men varför tala för döva öron, ni tror väl inte på kartellbildning heller misstänker jag.

Jo alla har rätt till sin åsikt. Söker man på peak oil får man dock fram massor av fakta som olika människor sammanställt och givetvis finns det en viss åsiktsspridning mellan dessa men sammantaget ser det rätt dystert ut..

Vill bara flika in att det enligt satellitmätningar inte har blivit varmare på jorden de sista 10 åren.

Enligt mina egna mätningar på termotern utanför köket har jag noterat att det blivit kallare under juni än det var flera veckor i maj! :mad: fAkK jO växtHuseffekt!

Man fann ju ett jättefält utanför Brazilien för inte så länge sedan. Eller tja, det är ju inget nytt Saudi men alltid något. ~35 miljarder barrels eller nåt sånt. Ligger för djupt för att kunna prospekteras ännu, men oljan finns ju där.

Tror ändå inte att man kan resonera som du gör, "när nästa teknik kommer" osv. Med facit i hand verkar det ju ändå som att oljeproduktion och kvarvarande oljereserver dalar trots den otroliga tekniska utveckling vi haft sedan vi började borra efter olja (mycket tack vare oljan kan kanske tilläggas), med en miljard kineser och en miljard indier påväg in i medelklasslivet skulle jag säga att det ska det till ett mindre mirakel för att hålla tillgången på olja i paritet med efterfrågan..

Och trots att bensinpriset stiger så verkar vi envisas med att vilja ha bilar (och mc) som gör 250+km/h och drar över litern/mil för att åka och handla mjölk.

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Varför skulle den göra det p.g.a. värmepåverkan på värmestationer?

Isen vid polerna minskar som bekant! Och du förklarar att temperaturen på jorden inte ökat. Vidare tycker du att dom temperaturökningar som faktiskt påvisats beror på felaktig mätteknik.

Alltså blir väl slutsatsen att någon byggt stora hus bredvid polerna så att dessa blir uppvärmda och isen minskar?

1, Oljan kommer aldrig att ta slut
2, Växthuseffekten är bara att jävla påhitt för att regeringarna skall håva in mer stålar
3, Det var inga terrorister som flög in i WTC. Hela källaren var full med termit.
4, Nästa år kommer FRA att registrera det jag skrivit. Kontrollstat!

Den tar slut den 16 mars 2043 :mattias Sista droppen bensin som används kommer att vara i en Aston Martin som kör avskedstrippen genom New York och vinka av oljebolagen när dom förvisas till Mars. Därefter avstannar allt och inväntar sin död.....

Isen vid polerna minskar som bekant! Och du förklarar att temperaturen på jorden inte ökat. Vidare tycker du att dom temperaturökningar som faktiskt påvisats beror på felaktig mätteknik.

Alltså blir väl slutsatsen att någon byggt stora hus bredvid polerna så att dessa blir uppvärmda och isen minskar?

Måste minskad ismassa bero enbart på medeltemperatur? Kan det inte ha med t.ex. havsströmmar att göra? Ismassorna i Alperna växer dessutom.

Vilken påvisad temperaturökning är det du hänvisar till, bara så jag vet att vi talar om samma sak.

Din avslutande slutsats håller jag inte alls med om. Där tror jag att du är ute och cyklar.

Termometrar på marken kan påverkas av t.ex. intilliggande bebyggelse som i detta exempel.

Det skiljde 0,2 grader mellan satellitmätning och marktermometermätningar. En inte försumbar skillnad. Men helt säkert är att både termometer och satellit har inbyggda mätfel.

Måste minskad ismassa bero enbart på medeltemperatur? Kan det inte ha med t.ex. havsströmmar att göra? Ismassorna i Alperna växer dessutom.

Personligen tror jag också på förändringar i havsströmmar. Någonting händer i alla fall.

Last edited:
Problemet med världen är att det finns allt för många "Dee-Cati"s som envist i ett önsketänkande härstammat ur okunskap, verkligen tror att vi kan leva och konsumera jordens resurser utan att det kommer kosta i konsekvenser!

Hur många saker känner vi till idag där vi hånfullt undrar vad de tänkte på när mänskligheten ställde till med katastrofer genom dumt handlande... tex införande av aga-paddan i australien, afrikanska mördarbin i amerika, använde asbest överallt... Exempel finns det många!
Varför inte börja ge blivande mammor neurosedyn, göra DDT lagligt igen och ge ungarna gratis cigaretter eftersom det också är något forskare påstår är farligt?!

Framtidens människor kommer kanske kalla vår tidsepok som "idioternas tid" eller nåt liknande...

Framtidens människor kommer kanske kalla vår tidsepok som "idioternas tid" eller nåt liknande...

Kul för dom då, jag lever nu & ger ärligt talat blanka fan i framtiden (+75år). Jag har nog inte mer än 50 år kvar att leva och dom åren tänker jag nyttja så bra det bara går!

Kan vi inte bara enas rent globalt att vi gör slut på jorden inom 100 år? Dom som föds nu innan 2010 får bli den sista generationen som ska få något kvar. Väljer folk att skaffa barn som föds senare så är det deras ansvar att dom får leva i misär. Vi andra pumpar upp så jävla mycket olja det bara går och låter V-Powern kosta 2kr/litern, sen fortsätter vi i samma anda på precis alla andra områden också. Tokpressa alla kärnkraftverk och se till att all energi är nästan gratis, skövla all regnskog så virke till feta kåkar blir gratis osv osv. Med andra ord, vi pressar jorden så hårt det bara går och lever lyckliga ett tag till istället för att läsa en massa domedagsprofetior på löpsedlarna och tro att vi kan rädda allt & alla för all framtid.. Länge leve min generation & åt helvete med dom som inte ens är påtänkta än! :tummenupp

Back