När törs jag svetsa i tanken?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
 
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
fyll den med vatten först, det är onödigt att chansa.
vattnet ångar bort när du svetsar.
har du vattnet kvar i tanken medan du svetsar så slår det sig inte så våldsamt heller.
 
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?

Jag plockade bort kran och tanklock och sänkte den i badkaret över natten, jag lever än :banana

Körde fegistest också, höll en brinnande trasa på en lååång pinne över tankhålet medans jag duckade bakom en snöhög.
 
Rigge skrev:
Jag plockade bort kran och tanklock och sänkte den i badkaret över natten, jag lever än :banana

Körde fegistest också, höll en brinnande trasa på en lååång pinne över tankhålet medans jag duckade bakom en snöhög.
:rofl :rofl
 
Tänkte jag skulle slippa skölja ur den nu när jag har gått om tid på mig. Antar att det inte går att komma ifrån att det blir lite vatten kvar i tanken när man är färdig, och det vill jag ju inte ha i soppan sen....

Soppan borde ju dunsta bort rätt fort eller?

Men men, det kanske bara är att bita i det sura.....
 
Macke skrev:
Tänkte jag skulle slippa skölja ur den nu när jag har gått om tid på mig. Antar att det inte går att komma ifrån att det blir lite vatten kvar i tanken när man är färdig, och det vill jag ju inte ha i soppan sen....

Soppan borde ju dunsta bort rätt fort eller?

Men men, det kanske bara är att bita i det sura.....

Ta T-sprit och skölj ur tanken med efteråt så får du bort vattnet och T-spriten gör att det lilla vattnet som blir kvar efter sköljningen dunstar snabbt.
 
Du får aldrig under några omständigheter svetsa en tank utan att fylla den med vatten, inte bara pga. de bensinånger som kan vara kvar utan de ånger som bildas i tanken medan du svetsar :brinnerup
 
knas81 skrev:
Du får aldrig under några omständigheter svetsa en tank utan att fylla den med vatten, inte bara pga. de bensinånger som kan vara kvar utan de ånger som bildas i tanken medan du svetsar :brinnerup

Typiskt.... :)
 
Oavsett om du har vatten eller inte, se för fan till att en ev explosion har nå'n stans att ta vägen, dvs inget lock på. Normalt sett blir det bara en liten "poff" när du sätter svetsen i den, men om den är helt pluggad kan den fara iväg som ett popcorn ( hände med en polares motivlackade chopper tank, vatten fylld och pluggad men med lite ångor kvar)

En väl luftad tank med öppet lock är bara att sätta svetsen i, kan poffa till lite men sen är det bara att köra.
 
Last edited:
Du vattenfyller tanken vid svetsning.
Töm ut så mycket vatten du kan.
0,5l k-sprit till full tank.
1 träningspass tills tanken är tom.
Klart.
Så gjorde i alla fall jag och det var inga problem.
Fast jag lödade tanken istället för att svetsa.
 
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
Tjena.skit i vatnet o spola ur den me kvävgas.då är du på den säkra sidan :tomten
 
Jag känner en handfull människor som har gått i samma fälla. Svetsat i tankar som har varit ordentligt ursköljda och kontrollerat en gång extra med lågan i tankhålet att det inte ska smälla. Sedan efter ett par minuters svetsning så smäller det och tanken och ögonbrynen är sig inte likt igen.

Kvävgasfyllning med kontinuerlig påfyllning låter som ett lite säkrare sätt i alla fall.

Min granne svetsade en jeepdunk. Jodå, det gick bra, men efter ett tag så small det. Men när all luft exploderat ur dunken ( eller hur man ska säga), så åkte locket igen och det blev ett undertryck i dunken. Dunken blev platt som en pannkaka och blev till skrot iställe för lagad. :) :tummenupp :banana
 
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u
 
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
Fråga: Har du hål i tanken ? Om inte så tar du en Värmepistol och en tennstav värmer fast tennstaven i bucklan (plåtren) men för att få tennstaven att fastna måste du ha flusmedel på plåten. När sedan tennstaven sitter fast tar du en draghammare med en klämma fram på, nyper fast klämman på tennstaven och drar ut bucklan och tennspacklar upp resten. För detta behövs inte speciellt mycket värme så någon fara för kaboom uteblir. Men har du hål är det svetsning som gäller.
//Musse
 
ulf_lundin skrev:
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u


En ordentligt stor nibbler kanske funkar?
 
ulf_lundin skrev:
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u


Jag kapade ned min oljetank med vinkelslip o det var inga problem. Öppnade manluckan samt hällde i vatten och några dagars vädring.
 
Gixxer Rolle skrev:
Jag kapade ned min oljetank med vinkelslip o det var inga problem. Öppnade manluckan samt hällde i vatten och några dagars vädring.
måste ju vara mycket smidigare med skärbrännare,,, och framförallt tystare :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top