När tänder den?

Bjarn

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
sundsvall
Hoj
Aprilia rs Yamaha wr 426
Hej!

Har problem med min yzf 426 -00. Har bytt topplockspackning.

Hur vet man när den tänder? Vill ju inte sätta kamaxeln fel så den tänder samtidigt som den tar in bensin. Är ny på fyrtaktsområdet :rolleyes:.

Tacksam för svar.

MVH Rikard
 
Kolla manualen. På hondan har du ett märke på drevet i kontrollhålet och ett märke på kamaxeldrevet, samt att man vet att loberna ska stå snett bakåt så att ingen ventil öppnar.
 
har också funderat över detta, hur lyckas man få den att tända varannat varv? generatorn snurrar ju ändå runt 1 varv för varje gång motorn snurrar ett varv, skulle vara kul med en liten teorilektion.

EDIT: Nu har jag och olle kommit fram till att den tänder varje varv, andra gången så har inte insugsventilerna öppnat och då finns det heller inget att förbränna. Vi kom på så vis fram till att du inte borde behöva ta hänsyn till tändningen men jag uttalar mig inte om det, låt någon som vet hjälpa dig med svaret.
 
Last edited:
Kallas wastefire, väldigt vanligt. På många radfyror finns det ju bara två tändspolar med två stift anslutna vardera, tänder cyl 1&4 och 2&3. Varannan gång utan att bränna av någon färskgas. Konstruktionsmässig genväg sas.

En tvåcylindrig snöskotermotor fungerar precis lika. En spole till två stift, bränner av gnista simultant på bägge stiften.
 
Last edited:
pw skrev:
1923213 Kallas wastefire, väldigt vanligt. På många radfyror finns det ju bara två tändspolar med två stift anslutna vardera, tänder cyl 1&4 och 2&3. Varannan gång utan att bränna av någon färskgas. Konstruktionsmässig genväg sas.

En tvåcylindrig snöskotermotor fungerar precis lika. En spole till två stift, bränner av gnista simultant på bägge stiften.

nja,, gör en skotermotor det? vet jag inte om jag lagt märke till?
 
Back
Top