När spikar regeringen om trafikförsäkringen blir av???

yxan

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Alafors
Hoj
VFR 800FI -00
Eftersom regeringen räknat med att tjäna in 8 MILJARDER kronor om året på att höja trafikpremien så skulle först inte skatten höjas... MEN... de borgerliga missade en liten sak i sina beräkningar...de missade en nolla!
Så den årliga besparingen blir 800 Miljoner kronor i stället... en liten felräkning på 7200 000 000 kronor! (om året)
Efterssom det antagligen inte kommer att ske en ändring av försäkringsreglerna innan 2008 så var man tvungen att ta hem pengarna på annat håll.
Lösningen blev då att höja vägtrafikskatten med i snitt 700:-/år och fordon.
Detta är alltså ett snitt och för en mc så kommer ökningen vara betydligt mindre. (som tidigare exempel i tråden visat)
På detta så kommer man få in åtminstonde 2 miljarder/år för att kompensera den lilla felräkningen.
Dessutom så tror jag inte att det kommer öka så våldsamt med försäkringarna, för alla beräkningar som är gjorda är ju räknade på ursprungsförslaget och detta har ju inte ens gått ut på remiss runda än. (vad jag vet)
Och som med de flesta andra lagförslag så lär det ändras en hel del innan det kommer igenom riksdagen!

Men om det går igenom så får jag nog se om jag kan köpa tillbaka min gammla CB250N från -81 hahahahahahhahahahahaaaa.... fan...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
yxan skrev:
2679379 Eftersom regeringen räknat med att tjäna in 8 MILJARDER kronor om året på att höja trafikpremien så skulle först inte skatten höjas... MEN... de borgerliga missade en liten sak i sina beräkningar...de missade en nolla!
Så den årliga besparingen blir 800 Miljoner kronor i stället... en liten felräkning på 7200 000 000 kronor! (om året)
Efterssom det antagligen inte kommer att ske en ändring av försäkringsreglerna innan 2008 så var man tvungen att ta hem pengarna på annat håll.
Lösningen blev då att höja vägtrafikskatten med i snitt 700:-/år och fordon.
Detta är alltså ett snitt och för en mc så kommer ökningen vara betydligt mindre. (som tidigare exempel i tråden visat)
På detta så kommer man få in åtminstonde 2 miljarder/år för att kompensera den lilla felräkningen.
Dessutom så tror jag inte att det kommer öka så våldsamt med försäkringarna, för alla beräkningar som är gjorda är ju räknade på ursprungsförslaget och detta har ju inte ens gått ut på remiss runda än. (vad jag vet)
Och som med de flesta andra lagförslag så lär det ändras en hel del innan det kommer igenom riksdagen!


Vart får du dessa uppgifterna ifrån ?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Undrar verkligen om det där "800 miljoner istf 8 miljarder" för dom ökade trafikförsäkringarna (avgift/skatt eller vad dom nu kallar det) stämmer.

Även för bilar så talas det om en ökning på 1-2 tusen per fordon. Vi har väl ett antal miljoner fordon (> 4 miljoner personbilar enligt http://www.scb.se/templates/tableOrChart____34762.asp).

Hur fan kan det bara bli 800 miljoner? 1-2000 kr / bil * 4 miljoner bilar torde bli 4-8 miljarder bara det. Lägg till motorcyklar lastbilar etc och de planerade 8 miljarderna torde vara ganska lätta att nå.
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
yxan skrev:
2679379 Eftersom regeringen räknat med att tjäna in 8 MILJARDER kronor om året på att höja trafikpremien så skulle först inte skatten höjas... MEN... de borgerliga missade en liten sak i sina beräkningar...de missade en nolla!
Så den årliga besparingen blir 800 Miljoner kronor i stället... en liten felräkning på 7200 000 000 kronor! (om året)
Efterssom det antagligen inte kommer att ske en ändring av försäkringsreglerna innan 2008 så var man tvungen att ta hem pengarna på annat håll.
Lösningen blev då att höja vägtrafikskatten med i snitt 700:-/år och fordon.
Detta är alltså ett snitt och för en mc så kommer ökningen vara betydligt mindre. (som tidigare exempel i tråden visat)
På detta så kommer man få in åtminstonde 2 miljarder/år för att kompensera den lilla felräkningen.
Dessutom så tror jag inte att det kommer öka så våldsamt med försäkringarna, för alla beräkningar som är gjorda är ju räknade på ursprungsförslaget och detta har ju inte ens gått ut på remiss runda än. (vad jag vet)
Och som med de flesta andra lagförslag så lär det ändras en hel del innan det kommer igenom riksdagen!

Men om det går igenom så får jag nog se om jag kan köpa tillbaka min gammla CB250N från -81 hahahahahahhahahahahaaaa.... fan...
Vilket kvalificerat skitsnack, vem har drömt ihop det ?

Förklaringen finns att läsa i regeringens promemoria, som är ute på remiss...

http://www.regeringen.se/sb/d/6187/a/74048
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
peterz skrev:
2671765 Om jag fattat det rätt så lägger dom på skatt på trafikförs. med 34% , jag betalar 500:- i mån idag det blir en höjning med 170:- i mån.

ja i genomsnittlig ökning,
du tror väl inte du kommer betala lika mycket som agata 57 som bor ute på landet med en gammal 240 från 85?
jag tror iaf att jag kommer få högre ökning än henne
 

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
själv betalar jag 12000 om året för ENDAST TRAFIK FÖRSÄKRING! genom folksam.. vågar inte ens tänka tanken på hur min situation kommer se ut när höjningen gått egenom helt och hållet.. många andra, precis som jag känner nog stor frustration över förslagen.. men som vissa andra också har påpekat, nånstans ska ju pengarna tas ifrån. det är väl bara att acceptera att vi är den största riskfaktorn ute på gatorna sommarhalvåret. förutom sovande billister och fulla lastbilschauförer från polen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
a_xc skrev:
2679537 ja i genomsnittlig ökning,
du tror väl inte du kommer betala lika mycket som agata 57 som bor ute på landet med en gammal 240 från 85?
jag tror iaf att jag kommer få högre ökning än henne
Det blir nog 34 procent både för dig och gamla Agata.

Sen att 34 procent på hennes lägre trafikförsäkring blir mindre pengar är en annan femma...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
pratade med länsförsäkringar för ett par veckor sen och enligt LF så kommer dom inte att genomföra höjningen förrän 2008, så grattis alla som har LF, sen sa hon att bolagen kommer att göra egna beräkningar beroende på hur många försäkringstagare dom har, ålder på dessa (riskgrupper, olycksstatistik inom bolaget), hur snabba maskiner försäkringstagarna kör osv, dvs alla kommer att bedömmas individuellt, så för en viss grupp kan en försäkring komma att höjas med exempelvis 1000% medans för en annan grupp bara 50% osv, den som lever får se:)
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
abethebabe skrev:
2679593 pratade med länsförsäkringar för ett par veckor sen och enligt LF så kommer dom inte att genomföra höjningen förrän 2008, så grattis alla som har LF, sen sa hon att bolagen kommer att göra egna beräkningar beroende på hur många försäkringstagare dom har, ålder på dessa (riskgrupper, olycksstatistik inom bolaget), hur snabba maskiner försäkringstagarna kör osv, dvs alla kommer att bedömmas individuellt, så för en viss grupp kan en försäkring komma att höjas med exempelvis 1000% medans för en annan grupp bara 50% osv, den som lever får se:)


hehe.. 1000%. den gruppen vill man nog inte tillhöra.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
När jag vet exakt hur det blir då tänker jag säga ifrån.
Jag tycker vi ska demonstrera!
 

Nicotin

Guest
tror att det kommer bli en lyxartikel att åka rr hoj i framtiden..

Alla sveriges banor kommer bli överfulla snabbt och snutarna får jaga oförsäkrade hojar hela dagarna..


Jag kan bara svara för hur jag kommer göra i framtiden då min R1,zx10r el gixxer blir för dyr att försäkra..
Jag kommer helt klart inte skaffa moppe den saken är klar..
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
höjning

Tja, måste bara kollat så jag fattat detta rätt. Det som kommer ske är att skatt (34% enl. tidigare inlägg) kommer att läggas på trafikförsäkringspremien? EX: premie 6000:- skatt 34% ger 6000*1,34=8040 kr. Stämmer det?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
[- sNaIjK -] skrev:
2679612 hehe.. 1000%. den gruppen vill man nog inte tillhöra.


som ett exempel kan jag ge dig ett par nuffror! vi räknade på en zx7r 96:a, idag skulle en trafikförsäkring kosta för MIG hos LF ca 15000,hon kunde dock inte säga exakt men hon gissade på att efter höjningen så skulle den landa på ca 50-55K, och en helförsäkring på ca 80K, jag har bara haft mitt körkort sen aug 05 (har passerat 30 strecket), hade jag däremot varit 40 fyllda så skulle (efter hennes beräkningar) hojen att kosta mig någonstans mellan 5500 och 10000 i trafkförsäkring EFTER höjningen
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
R1Björne skrev:
2679633 Tja, måste bara kollat så jag fattat detta rätt. Det som kommer ske är att skatt (34% enl. tidigare inlägg) kommer att läggas på trafikförsäkringspremien? EX: premie 6000:- skatt 34% ger 6000*1,34=8040 kr. Stämmer det?


Edit: My bad, så är det ju inte alls. Din uträkning stämde..

Skatt tas ut med 34 procent av premien på trafikförsäkringen och med 34 procent av 90 procent av den mottagna trafikförsäkringsavgiften.


Vad betyder egentligen "mottagna trafikförsäkringsavgiften"?
 
Last edited:

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Läskig läsning.. antingen säljer jag nu eller kör jag oförsäkrat i framtiden..
nöjer de inte sig med 25 000 (nästan halva hojens värde) per år i försäkring, då kan de dra åt helvete:mad:
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
abethebabe skrev:
2679653 som ett exempel kan jag ge dig ett par nuffror! vi räknade på en zx7r 96:a, idag skulle en trafikförsäkring kosta för MIG hos LF ca 15000,hon kunde dock inte säga exakt men hon gissade på att efter höjningen så skulle den landa på ca 50-55K, och en helförsäkring på ca 80K, jag har bara haft mitt körkort sen aug 05 (har passerat 30 strecket), hade jag däremot varit 40 fyllda så skulle (efter hennes beräkningar) hojen att kosta mig någonstans mellan 5500 och 10000 i trafkförsäkring EFTER höjningen


låter sjukt, men jag antar du inte har nog bonus eller rabatterande grunder hos LF. Finns ju specialförsäkringar tex 24+, 30+ o.s.v.. men då krävs ju kk minst fem år samt en del andra krav. Går höjningen igenom lär det bli märkesförsäkring eller ingen hoj alls.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
[- sNaIjK -] skrev:
2679662 låter sjukt, men jag antar du inte har nog bonus eller rabatterande grunder hos LF. Finns ju specialförsäkringar tex 24+, 30+ o.s.v.. men då krävs ju kk minst fem år samt en del andra krav. Går höjningen igenom lär det bli märkesförsäkring eller ingen hoj alls.



jag är HELKUND hos LÄNSFÖRSÄKRINGAR och har varit det länge!!! hus, bil, hem, barn osv men det verkar som om att dom inte vill ha mig som kund längre:näsblod, tilläggas skall att till och med hon jag pratade med tyckte att det är sjukt dyrt:gnissla
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
abethebabe skrev:
2679653 som ett exempel kan jag ge dig ett par nuffror! vi räknade på en zx7r 96:a, idag skulle en trafikförsäkring kosta för MIG hos LF ca 15000,hon kunde dock inte säga exakt men hon gissade på att efter höjningen så skulle den landa på ca 50-55K, och en helförsäkring på ca 80K, jag har bara haft mitt körkort sen aug 05 (har passerat 30 strecket), hade jag däremot varit 40 fyllda så skulle (efter hennes beräkningar) hojen att kosta mig någonstans mellan 5500 och 10000 i trafkförsäkring EFTER höjningen
Skumt, har en likvärdig hoj (gixxer750-96), betalar idag 3976 kr i icke avställbar halvförsärking hos Folksam, varav trafik 3031kr. Med 34 % extra på trafik så torde försäkringen landa på 5006 kronor (varav 4061 kr trafik). Lägg på några hundringar för försäkringsbolagens administration av det hela

Då är jag jämnårig med dig, bor i näst värsta zonen fast har haft kortet några år längre (men ännu mindre än fem vilket verkar vara den "stora" skiljelinjen för bolagen). Bor dessutom i hyreslägenhet med flerfamiljsgarage. Har dessutom inga andra försäkringar i aktuella bolaget. Iof även gått SMC kursen men det skilde bara nån tusenlapp). Kan inte förstå varför dom åren skulle göra så mycket....

ChristianSTHLM skrev:
2679654
Vad betyder egentligen "mottagna trafikförsäkringsavgiften"?

Funderade också på det. Kan det vara inbetalningar till trafikförsäkringsföreningen (eller vad dom nu heter, dom man får inbetalningskort från om man har påställt fordon oförsäkrat)
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
pjohan skrev:
2679693 Skumt, har en likvärdig hoj (gixxer750-96), betalar idag 3976 kr i icke avställbar halvförsärking, varav trafik 3031kr. Med 34 % extra på trafik så torde försäkringen landa på 5006 kronor (varav 4061 kr trafik). Lägg på några hundringar för försäkringsbolagens administration av det hela

Då är jag jämnårig med dig, bor i näst värsta zonen fast har haft kortet något år längre. Iof även gått SMC kursen men det skilde bara nån tusenlapp). Kan inte förstå varför dom åren skulle göra så mycket....


han jag köpte sp1:an av betalade 4500:- hos LF, ahh billigt tänkte jag å ringde upp LF, 78K ville dom ha för en helförsäkring ehhh ok??? vill påpeka att vi diskutetade detta när jag ringde LF härom veckan och jag undrade hur det kan skilja så j***a mkt, hon hade dock inget bra svar, men hon hänvisade dock till att hade jag varit 40+ så hade det varit mkt billigare, fattar dock inte hur dom räknar etc, jag bor i en liten stad ca 35000 innevånare. ring gärna LF i halland och hör dig för, verkar vara så som andra har skrivit att det verkar bero på vilken handläggare som tar emot samtalet:gnissla
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top