När slutar man serva hos auktoriserad verkstad?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Hallå!

Funderar lite kring det här med service..

Att serva en hoj som gått 1800 mil på auktoriserad verkstad är förståeligt med tanke på värde mm, även den stora servicen på 2400 mil där det görs lite mer ingående service (honda) men är det värt att serva hojen på verkstad när den börjar komma upp i över 3000 mil? Är det försvarbart med tanke på priset om man kan göra alla de enkla grejerna själv?

kostnad för service kontra andrahandsvärdet.

Mvh

Serva själv...

Personligen lämnar jag aldrig bort en hoj på service, oavsett ålder och miltal.

Anledningar:
1. Mer pyssel att boka, hämta/lämna än att göra själv.
2. Jag är jäkligt noggrann och petig.
3. Jag har aldrig märkt någon skillnad i andrahandvärdet när jag sålt egenservad hoj. Självklart sparar man kvitton på inköpt material och dokumenterar vad man gjort.
4. Pengar.

/Stefan M

Jag bryr mig ej vid køp sålænge sæljaren:

1. verkar kunnig och vettig
2. har skrivit upp rubb och stubb på vad som gjorts sedan han køpte den
3. har kvitton

Det är väl 5 års motorgaranti på min K5'a och den gäller bara om det är stämplar i boken tyvärr. Annars gör jag också allt själv utom insprutningssynkning.

Dagen efter att garantitiden gick ut, om det är en gathoj, annars dagen efter att man hämtade ut den. Jag äger min hoj, och jag vill använda den. Dvs sköter jag om den så att den funkar och håller. En verkstad tjänar pengar på att göra jobbet så fort som möjligt, å skiter eg i om grejerna inte håller långsiktigt. Egentligen så föredrar dom ju det, då får dom ju mer jobb att renovera dom, dvs mer pengar in.
Och ni som köper olja för 200kr/l, vet ni vad dom häller i er hoj på verkstan? ;)

Första 100mila servicen kanske kan va bra att göra hos handlaren för att ha garanti mot tillverkningsfel.
Sen förstår jag inte riktigt varför men skulle göra något så onödigt som att betala dyra pengar för något så simpelt som oljebyte

Dagen efter att garantitiden gick ut, om det är en gathoj, annars dagen efter att man hämtade ut den. Jag äger min hoj, och jag vill använda den. Dvs sköter jag om den så att den funkar och håller. En verkstad tjänar pengar på att göra jobbet så fort som möjligt, å skiter eg i om grejerna inte håller långsiktigt. Egentligen så föredrar dom ju det, då får dom ju mer jobb att renovera dom, dvs mer pengar in.
Och ni som köper olja för 200kr/l, vet ni vad dom häller i er hoj på verkstan? ;)

Nu är du väl krass?

Klart att en verkstad gör jobbet på ett tillfredställande sätt. Iaf för det mesta.

Sen häller de inte i den billigaste oljan heller, men köper mer och därför billigare.

Första 100milan och första servicen efter det kan verkstan få så dom fixar kända issues.

Efter det serverar man själv det man klarar och får fundera på vettig strategi för övriga saker :gnissla

Nu är du väl krass?

Klart att en verkstad gör jobbet på ett tillfredställande sätt. Iaf för det mesta.

Sen häller de inte i den billigaste oljan heller, men köper mer och därför billigare.
Finns verkstäder som inte kollar ventilspelet 'för att det är ändå aldrig fel på det'. Bara lossar skruvarna och sätter på ny loctite. Den sköna med att göra allt själv är att men VET vad som är gjort.

Har man en stor service kan det gå att få en stämpel bara verkstan får göra de stora grejorna och man köper olja och filter på samma ställe. Sparar då pengar på arbete. Drivpaket, bromsvätska och belägg byter man ju lätt själv.

Nu är du väl krass?

Ja, dom följer ju boken, men å andra sidan bara exakt det. Dom har ju inte betalt för att göra det där lilla extra som man gör själv när man river isär grejerna :) Men visst finns det bra verkstäder som gör ett kanonjobb också! :tummenupp
Iom att jag köpte ny bil för några år sen så fick jag lämna in den på service. Det tog dom 2 servicar att upptäcka att mitt ena dimljus var sprucket tex :huvet Antagligen skulle dom inte ha märkt om ett hjul saknades, det synts ju inte när man tar ut dataloggen :huvet

Troligen aldrig.
Jag kommer alltid att serva hos handlare.

Anledningar:
- Den 5-åriga garantin
- Bike i Trollhättans extra garanti
- Dom är 1000 gånger bättre än jag på att serva/skruva
- Dom märker om nåt är skulle vara fel/slitet
- Andrahandsvärde, jag skulle aldrig köpa en hoj (för gatbruk) för mer än 40 000 som inte är servad på verkstad.

Min uppfattning är att det slarvas ganska mycket på verkstäder oavsett vilken fordonstyp det gäller!
Jag har fått hem en snöskoter från service där oljepluggen inte var dragen, bilen där kylarlocket låg löst vid expansionskärlet och hojen där tanken inte var fastskruvad..
Om man nu servar på verkstad (och det gör man när hojen är ny) så måste man ändå kolla upp så allting verkar ok innan man drar den till varvstoppet (och det gör man när den är inkörd:tummenupp ).
Det bästa är väl att vara med och hänga över axeln på mekanikern.

mvh Henrik

Dagen garantin går ut slutar jag serva hos auktoriserad handlare! Det är tråkigt när bågen bryter ihop och du inte har garanti! En polares blade fick motorras och hade garanti kvar och reparationen gick på 35kkr och jobbet gjordes av en verkstad med mkt gott rykte!

Fixa fram en servicemanual och gör det själv
Jag var dum nog att lämna in den på en Auktoriserad verkstad på 2400mil
Men fick ut den med läckande motor o skadade kåpor

Så håll dig borta speciellt från E&D och gör det själv och i västa fall ta hjälp av en kompis

Jag tror jag håller mig till märkesverkstad så länge jag har garanti på hojjen jag med. Fått ett bra förtroende för mascotmotor i nässjö där jag köpte hojjen och tills det ändras lämnar jag nog hojjen där....

Troligen aldrig.
Jag kommer alltid att serva hos handlare.

Anledningar:
- Den 5-åriga garantin
- Bike i Trollhättans extra garanti
- Dom är 1000 gånger bättre än jag på att serva/skruva
- Dom märker om nåt är skulle vara fel/slitet
- Andrahandsvärde, jag skulle aldrig köpa en hoj (för gatbruk) för mer än 40 000 som inte är servad på verkstad.

Helt rätt! :tummenupp

Fast du glömde:

- Ta ledigt från jobbet för att hojen måste servas, en lugn kaffefika och sedan dreggla över fina bikes och prylar man vill ha
- Vid misstänkt fel kunna hänga ut verkstaden helt utan fakta på SH

Helt rätt! :tummenupp

Fast du glömde:

- Ta ledigt från jobbet för att hojen måste servas, en lugn kaffefika och sedan dreggla över fina bikes och prylar man vill ha
- Vid misstänkt fel kunna hänga ut verkstaden helt utan fakta på SH

Exakt. På Bike i trollhättan har dom dessutom ett rum med mc-tidningar och dvd-filmer.
Välsorterad butik man kan skrota runt i en stund med.
Sämre kan man ha det...

Som de flesta redan sagt så servar jag själv. Aldrig att jag lämnar in en hoj för endast oljebyte förutom 100mila. Har man alla kvitton på delar man bytt ut och verkar någorlunda seriös så skulle jag inte tveka o köpa en egen servad hoj.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn