När slå om soppakranen till reserv?

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Lite korkad rubrik kanske men jag menar såklart hur fan skall jag veta att det e dags för reserven innan hojen dör. Har hänt 2ggr nu att precis när jag känner att den hostar/hackar så dör den innan jag hunnit slå om till reserv på soppakranen. Som tur är har det hänt på "bra" ställen så jag kunnat rulla ut på vägren, trottoar utan att det varit några problem. Men jag vill ju helst slippa göra det på motorväg eller liknande, eller helst inte alls! E det jag som e sinnesslö som inte märker av det tidigare eller måste man va snabb som blixten för att hinna slå om? Hur gör ni? Detta gäller alltså en ktm 660..

har du ingen trippmätare som du kan nollställa varje gång när du tankar? så har du lite koll iaf när soppan bör ta slut.
så gjorde jag på min DRZa iaf :)

Alt 1 - Du håller koll på hur många mil du kan köra med hjälp av trippmätaren.

Alt 2 - Vrid om till reserven när soppan tar slut, du behöver inte stanna. Bara att vrida om o vänta någon sekund innan soppan kommit fram.

Det brukar gå smidigt att göra i farten.
Är man osäker på när soppan håller på att ta slut, bör man kanske inte köra som en tok.
Det är inte kul med soppa tork mitt i en tvär kurva i full fart ...

Normalt är att man gör det i farten.. Ska du vrida om innan det behövs kan du ju skita i att använda det öht och hålla koll på trippmätaren istället.

Om det är sånt besvär kan du väl ha den på reserv redan från början. :)

Kör nästan alltid med reserven i :) har dock så att man ser igenom tanken ;)

brukar börja känna små hack i gången strax innan den börjar "dö". Hacken i relation till trippmätarställningen säger om det är dags att vrida...

Allright, tack för tippsen. Försökte hitta trippmätare men lyckade inte så får läsa mig till hur man gör i manualen. Verkar va det som gäller. Tack!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park