När ska man byta stift

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
I boken står det att man ska rengöra samt kontrollera gapet var 600 mil. Men man kan ju inte köra hur långt som helst. Den har gått 2300 nu och jag tror det är orginalstiften i. Så det kanske är dags för en omgång nya . Den är inte svårstartad eller så men va vet jag.

Ingoberra skrev:
I boken står det att man ska rengöra samt kontrollera gapet var 600 mil. Men man kan ju inte köra hur långt som helst. Den har gått 2300 nu och jag tror det är orginalstiften i. Så det kanske är dags för en omgång nya . Den är inte svårstartad eller så men va vet jag.

tror knappast du har original stift efter 2300 mil, i såna fall vill jag gärna ha likadana :hihi

om den går som den ska så finns ingen anledning att byta stift, om du tar lös stiften så ska gnistan vara blå om den är bra, gul om dom är lite sådär och vit gnista betyder dåligt stift (hoppas jag skrev rätt nu :brinnerup )

Tjejens ZZR600-92 har stiften gått över 3000 mil på, den har börjat bli lite bluddrig och tröttare än den varit så nu får den nya stift. OBS den har gått 7500mil och drar i princip ingen olja och rasslar inte alarmerande ännu.
den har iaf fått ny olja och filter var 500 mil de senaste 4000 milen

Så länge stiften har en någorlunda väldefinierad mittelektrod och sidoelekroden inte ser ut att kunna oxidera bort på tre röda sekunder så är det bara gnistgapet som är det viktiga. Gnistgapet ökar med tiden (materialet bränns av). Sätter du gapet till 0.50 mm så kan du köra minst 2000 mil innan du behöver bekymra dig om stiften igen. Är tändstiftets gänga rostig... BYT! Rost och aluminium är en farlig kombination för tändstiftgängor i en aluminiumtopp.

Mina stift såg ganska fräscha ut efter knappa 2000mil. Så det är nog rimmligt att det är orginal som satt i.
Om du ändå har gjort dig besväret med att plocka av tankern för att kolla så kan du byta. Det ger ett slags inre välbefinnande.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP