När ska man börja med utbildningen?

MrSvahn

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2008
Hoj
ingen
Jag fyller år i april och ska skaffa lätt mc men undrar när det är dags att börja utbildningen. Hur lång tid tog den för er?

Får ma ngöra provet/uppkörningen inna nman har fyllt som det är med eu-moppe?

MVH svahn

Om det inte ändrats dom senaste 2 åren får du inte göra teoriprovet eller uppkörningen innan du är 16, inte heller övningsköra.

Men du kan givetvis börja plugga på teorin i förtid. Det kan jag rekommendera.

Sedan så vet jag inte om uppkörningarna kommer igång innan april.

Du får varken göra prov eller övningsköra innan du fyllt 16. Dock nytt för 2010 är att man måste gå en riskutbildning, som bil har jag förstått. Vet inte vad det innebär men det kommer väl fram med tiden :)

Jag pluggade bara nån vecka innan, men så har jag ju bilkörkort sen flera år tillbaka vilket gör att man redan kan många av trafikreglerna sen innan, det är ju ganska många sådan "allmäna" frågor med i testet (iaf när man skriver för tung)
Börja redan öva nu, man kan aldrig börja för tidigt och läs in dej så att du är redo och klar när det väl gäller.
Tror det är så hög statisitk som 50% som kör på teoriprovet, så varför chansa och va bland de 50% som inte klarar sig när man kan förbereda sig ordentligt!
Lycka till :)

Började mer än en månad innan 16-årsdagen. Var galet taggad på körkort. :) Sen kan man ju börja köra lite lågfartsbana eller något innan om man har någon bra plats att vara på. :tummenupp

Jag pluggade bara nån vecka innan, men så har jag ju bilkörkort sen flera år tillbaka vilket gör att man redan kan många av trafikreglerna sen innan, det är ju ganska många sådan "allmäna" frågor med i testet (iaf när man skriver för tung)
Börja redan öva nu, man kan aldrig börja för tidigt och läs in dej så att du är redo och klar när det väl gäller.
Tror det är så hög statisitk som 50% som kör på teoriprovet, så varför chansa och va bland de 50% som inte klarar sig när man kan förbereda sig ordentligt!
Lycka till :)
Okej, ja det e väl lika bra att börja i tid.

Började mer än en månad innan 16-årsdagen. Var galet taggad på körkort. :) Sen kan man ju börja köra lite lågfartsbana eller något innan om man har någon bra plats att vara på. :tummenupp

Får väl börja nån gång efter årsskiftet med att plugga, är ju inte hemma på julen :tungan Thailand i en månad:tuttar

Köpte ni era hojar före eller efter provet? Har ju bara kört moppe (scooter) innan så måste lära mig från grunden.

man blir mer taggad att ta kortet fort om man har en goding som står i garaget som väntar på att få komma ut på vägarna.
Ge fan i att köra med den bara innan du har kortet

Jag menade självklart att inte köra olagligt med den

Jo jag förstod vad du menade men formulerade min egen fråga fel. Jag menar att jag har bara kört moped innan och den var en scooter så inga växlar whatsoever. Jag måste ju köra lite för att lära mig växla, lära mig hojen mm. Hur ska man annars klara uppkörningen.

Får ta några lektioner och köra på diverse tomma parkeringar. kan man inte köra om ens förälder åker i en följebil?

Nix, förälder ska inneha A1 eller A (sedan minst 5 år) stå på körkortet och sitta bakpå eller följa med på egen hoj som jag förstått det.
Edit: Sedan finns det säkert fler krav

Många svar går att hitta på "körkortsportalen"

Nix, förälder ska inneha A1 eller A (sedan minst 5 år) stå på körkortet och sitta bakpå eller följa med på egen hoj som jag förstått det.
Edit: Sedan finns det säkert fler krav

Många svar går att hitta på "körkortsportalen"

okej, tack för svar

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...