När ska det vara tyst i en bostadsrätt?

En personlig åsikt är att det är ok att "väsnas" inom rimliga gränser 07-21 vardagar och säj 10-22 på helger. Som tur är har man inte det problemet då jag bor i ett relativt ljudisolerat hus, + att alla i huset är ungdomar som är ganska toleranta. Men som någon tidigare sa i tråden, varför vänja barnen vid att det är tyst? Mycket bättre att vänja dom vid oljud, speciellt om man bor i hyres- eller flerfamiljshus...

Glooie skrev:
2188869 En personlig åsikt är att det är ok att "väsnas" inom rimliga gränser 07-21 vardagar och säj 10-22 på helger. Som tur är har man inte det problemet då jag bor i ett relativt ljudisolerat hus, + att alla i huset är ungdomar som är ganska toleranta. Men som någon tidigare sa i tråden, varför vänja barnen vid att det är tyst? Mycket bättre att vänja dom vid oljud, speciellt om man bor i hyres- eller flerfamiljshus...
Du kan aldrig vänja ett barn vid slagborrmaskinljud.
Däremot så kan man på ett vänligt sätt uppmärksamma sin granne med att man har barn och att man vore hemskt tacksam om grannen inte borrade sent om det är möjligt.
Slagborrmaskin tillhör inte "vanliga" ljud i en lgh, min grabb är inte och har aldrig varit känslig för ljud. Men drar ngn igång en slagborrmaskin och lägg därtill en leksaksmaskin som kräver 5min per hål i betong så vaknar han. Inget jag springer över och hotar grannen för, men trots allt är det jobbigt när det händer.
Men skulle jag inte kunna tolerera att ngn faktiskt lever i sitt hem som är vägg i vägg med mitt hem så skulle jag bo i hus på landet.
//Tobbe

meddela grannen att det är bara att gillalalalalala läget :rofl

men seriöst va fan liksom... inte mycket att klaga på väl... handlar om 5-20 minuter av ens liv...

Joe Schmoe skrev:
2188796 Vad jag vet så stämmer det. Du får aldrig störa dina grannar men grannarna måste tolerera lite oväsen ifrån spikande och dylikt vid rimliga tidpunkter.

En i min förra bostadsrättsförening blev varnad och senare tvingad till försäljning efter att ha spelat väldigt hög musik dag-/kvällstid i sin lägenhet. Han hade också inställningen att "jag spelar aldrig efter 22".

Hade en jobbig granne som visade noll hänsyn. När man då ringer jouren kl 23 för att de skall göra sitt jobb får man till svar: "-nä vi skall inte komma förrän efter 02"

Ringde därefter snuten som kom efter 10minuter. Sedan blev det tyst.
Polisen sa också vad som tidigare nämnts i tråden. Ofredad av sin granne kan man bli dygnet runt.

Speciellt ofredad blir man när man vet att det är arbetslösa bidragsparasiter som stör ens nattsömn så att man inte kan sköta sitt jobb och betala deras levebröd. Fy fan.

ah17 skrev:
2189588
Speciellt ofredad blir man när man vet att det är arbetslösa bidragsparasiter som stör ens nattsömn så att man inte kan sköta sitt jobb och betala deras levebröd. Fy fan.

:rofl
Så sant så,tur nog har packet under oss satts i arbete men en o annan gång förekommer där kulturförening.

Det bästa är väl ändå som Korvgubbe var inne på att prata med din granne och försök reda ut det, det kan bli väldigt jobbigt att ha en granne som man ligger i krig med.

Hur är det där igentligen?

Jag har ett rätt rejält hemmabiosystem och bor i lägenhet. Jag försöker alltid att kolla på filmer mitt på dagen för att slippa gnäll, men hur mycket får jag störa egentligen? Jag törs ju inte spela så högt som jag vill... Samtidigt fattar jag ju att grannarna inte vill höra medeltidsfight i tre timmar bara för att jag vill se Gladiator.

juha01 skrev:
2190961 Hur är det där igentligen?

Jag har ett rätt rejält hemmabiosystem och bor i lägenhet. Jag försöker alltid att kolla på filmer mitt på dagen för att slippa gnäll, men hur mycket får jag störa egentligen? Jag törs ju inte spela så högt som jag vill... Samtidigt fattar jag ju att grannarna inte vill höra medeltidsfight i tre timmar bara för att jag vill se Gladiator.

Av allt oljud - bilningsarbeten, helikoptrar, H-D, göka-ljud, rap-musik, TV osv är "Hembio" det absolut mest störande av allt!

Bor du i lägenhet så är det bara att acceptera att grannar blir störda och du får anpassa ljudnivån efter detta...

Tur att du inte har någon natt-arbetande granne då...

ah17 skrev:
2189588

Det värsta jag råkat ut för var en granne i våningen under vars väckarklocka satte igång att tjuta under 1 timmes tid varje morgon 04.30...
(Grannen var utomlands i 2veckor)

får folk borra på dagen så får dom borra på kvällen. Efter 22 så lever man inte om och sen på morgonen får folk leva om igen. Får man borra 9 på morgonen så får man det 8 på kvällen också. Jag har jobbat natt så jag har varit irriterad vid alla tider på dygnet som folk börjat stöka.

Därför är det skönt att bo i nybyggt :) Just nu liras det högt med tyngre bas. Inte en själ som hör min musik. Även när jag ser på film med hemmabion är det ingen som hör.
Jag gick ner till mina grannar och sa att jag tänkte lira jättehögt och sedan gå ner till dem och höra om DE har hört något. Sagt och gjort, lirade musik så högt att det inte var bekvämt ens, gick ner till dem. Fick svaret; Nja, lite lite bas hörde man, men inge mer.
Det är najs
Dock hör man borrningar ganska så högt, men inget jag besväras av då man själv borrar. Får de, får jag...

MikkE skrev:
2191218 Därför är det skönt att bo i nybyggt :) Just nu liras det högt med tyngre bas. Inte en själ som hör min musik. Även när jag ser på film med hemmabion är det ingen som hör.
Jag gick ner till mina grannar och sa att jag tänkte lira jättehögt och sedan gå ner till dem och höra om DE har hört något. Sagt och gjort, lirade musik så högt att det inte var bekvämt ens, gick ner till dem. Fick svaret; Nja, lite lite bas hörde man, men inge mer.
Det är najs
Dock hör man borrningar ganska så högt, men inget jag besväras av då man själv borrar. Får de, får jag...
Det e najs :hihi

Därför är det skönt att bo i nybyggt :) Just nu liras det högt med tyngre bas. Inte en själ som hör min musik. Även när jag ser på film med hemmabion är det ingen som hör.

Lustigt - de nya hus jag varit i som varit under produktion har haft gipsväggar mellan lägenheterna och reglarna var av tunn plåt.
Mot trapphuset var det dubbla gipsskivor.

Det smarta var att man använde dubbla reglar som satt förskjutna så vibrationer inte förflyttades mellan de båda väggarna och hålrummet var fyllt med isolering.
Golv och tak hade ingen ljudisolering.

Man ska nog inte försöka hänga upp nåt tungt på såna väggar...

UltraMarine skrev:
2191089 Av allt oljud - bilningsarbeten, helikoptrar, H-D, göka-ljud, rap-musik, TV osv är "Hembio" det absolut mest störande av allt!

Bor du i lägenhet så är det bara att acceptera att grannar blir störda och du får anpassa ljudnivån efter detta...

Tur att du inte har någon natt-arbetande granne då...

Just därför är jag väldigt försiktig med spelandet... Jag visar hänsyn, trot eller ej!

ah17 skrev:
2189588 Hade en jobbig granne som visade noll hänsyn. När man då ringer jouren kl 23 för att de skall göra sitt jobb får man till svar: "-nä vi skall inte komma förrän efter 02"

Ringde därefter snuten som kom efter 10minuter. Sedan blev det tyst.
Polisen sa också vad som tidigare nämnts i tråden. Ofredad av sin granne kan man bli dygnet runt.

Du kan inte låta bli va ? :hihi

*/ ?>
Back