När ska barnen få börja köra?

När fick ditt barn prova?

• Antal röstningar
    0

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Min underbara lilla tjej måste få prova att köra offroad som liten.
49879_568273230_6767037_n.jpg

Hon är verkligen kapabel för sin ålder vad det gäller finmotorik och "ful-motorik". Men hon är bara några månader mer än 1 år så det känns tidigt.

När fick era småttingar prova första gången?

[YOUTUBE-ID]5ROfxkOm-qA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KKGoGs3mw_E[/YOUTUBE-ID]

Min tjej är 4a nu men har haft en minimoto sedan hon var ett.
Hon har inte velat åka på den men nästa sommar så ska cyklandet funka och vi kan gå på motorfordonen.

En del knattar är helt orädda och kan allt på en gång andra inte.
Dottern gillade hojen men hade den varit tyst så hade hon nog åkt för länge sedan.

Hon har inte velat åka på den men nästa sommar så ska cyklandet funka och vi kan gå på motorfordonen.

Dottern gillade hojen men hade den varit tyst så hade hon nog åkt för länge sedan.

Ja det som brukar spöka är ljudet.. En minimoto låter och vibrerar en hel del.

Elvarianter är nog rätt dyra, men en sådan med stödhjul och reglerad effekt så borde 2 år funka.

Har en PW50 till dottern, hon pratar om att köra den o sitter o leker på den.
Men som med de andra motorcyklarna gillar hon inte när motorn är igång.
Det får ta den tid det tar.... vi tittar en hel del på andra knattar och hon säger nästa år pappa då jag kan cyckla bättre då ska jag köra.....

Hon fick den av pappa i 1 års present:banana

Ja ni ser ju på avtar bilden när vi började besöka mc affärer ihop...:Bugar hon har redan varit med och tittat på en del tävlingar så ett motorfantast blir det nog av henne,,,,
När hon var bebis hade hon enbart KTM nappar........
Såldes som tillbehör... Silecer stog det på förpackningarna kostade en 100:- för 2 st.....

Last edited:

Så om man skulle snubbla över en eldriven PW eller minimoto ska man alltså slå till. =) Bra tips!

USA är ju grymma på elhojjar.
[YOUTUBE-ID]aq7zWKBoE94[/YOUTUBE-ID]

Ja det som brukar spöka är ljudet.. En minimoto låter och vibrerar en hel del.

Elvarianter är nog rätt dyra, men en sådan med stödhjul och reglerad effekt så borde 2 år funka.

Finns ju leksaks 3hjulingar på el för att skola in dom :D

Jag körde monkeybike när jag var 3, fick moppe vid 5.
(Dock var jag apakass på att köra, nådde inte till bromsen så bromsade med metoden "sikta-på-ett-stort-jävla-träd-så-tar-det-stopp)

Min son ska få prova så fort han kan stå. Har redan minibike och cross som står och väntar... :banana Men ska börja med en eldriven hoj från biltema tänkte jag.

Ungarna har åkt med sen de var tre på Hondan, det var först då de stod ut med ljudet... Men jag vet inte om de är intressearde av att köra egentligen, de är knappt intresserade av att cyklar :D

Min nu 9 åriga dotter har kört sedan hon var 3 år (elbil sedan 2 år). Först var det PW50, sedan Husqvarna 50, nu KX 65 och nu är det svåra val. Antingen KX85/CRF 150F eller Honda Academy som hon testade på kullen i höstas. Var lite hårigt att köra bakom under bron i 90 och toppa 110 på rakan. Men hon kör ju som en vilde på crossbanan men har hyfsat koll på vad hon gör verkar det som och tar inga onödiga risker.
Min yngre dotter kunde köra pw´n innan hon kunde cykla utan stödhjul:).

Tänk bara på det där med säkerheten, har du inte råd med bästa grejerna för du lägger pengarna på bågen så skit i körning. Du kommer aldrig förlåta dig själv om dom skadas och saknar riktiga skydd. Hjälm, stövlar, knä-, armbågs-, ryggskydd, nackkrage och minst bröstplatta (helst skyddsväst). Glöm inte handskar.

Bifogat

• DSC01179 SH.jpg
    DSC01179 SH.jpg
    94.3 KB · Visningar: 453
  • DSC01180 SH.jpg
    DSC01180 SH.jpg
    143 KB · Visningar: 736
Last edited:
Jag letar redan nu efter nåt vettigt, dottern är 9 månader och det är ju hög tid så det skriker om det.
Jag saknar radiostyrda gåstolar samt andra prylar man kan sätta ungen i så att de blir vana vid hög fart :D

Tänk bara på det där med säkerheten, har du inte råd med bästa grejerna för du lägger pengarna på bågen så skit i körning. Du kommer aldrig förlåta dig själv om dom skadas och saknar riktiga skydd. Hjälm, stövlar, knä-, armbågs-, ryggskydd, nackkrage och minst bröstplatta (helst skyddsväst). Glöm inte handskar.
Det är väl där det lätt brister, jag har fått intrycket att det är grymt svårt att hitta så pass små skydd, hjälmar, ställ mm.

Och så klart hon ska köra HRRAC :tummenupp

Våran grabb fyller 1 år nu i december. Det lutar åt en minimoto.:)

En suzuki napp har han haft sen födseln.:D

Bifogat

• DSC00700 copy.jpg
    DSC00700 copy.jpg
    74.8 KB · Visningar: 162
  • Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    114.5 KB · Visningar: 155
Min grabb började med 4 hjuling när han var 3 år han var alldeles vild när vi tog den av kärran , på med skydden sen var det full fart och det har det varit sen dess,han är inne på sin 3e atv och 4e cross och han är nyss fyllda 12år,han övningskör bilen på skogsvägar sen 1,5 år tillbaks.

Har inga barn men när man väl väntar barn ska det inhandlas någon som man kan pyssla med och som kan stå och vänta tills ungen känner sig redo själv.
Tror jag! :)

Vad är det för hoj på bilden? Och när började hon köra den?

Det är en honda 100cc som dom kör i Honda Academy RR. Första gången hon körde var förra året (2009) samma dag hon fyllde 8 år. Då var det gokartbana några gånger, men ekonomin tillät inte någon satsning 2009 och 2010. Därtill kom att hon behövde bli bättre på det där med koppling och växling. Men det bemästrar hon bra nu, så det är bara upp till vad hon vill köra 2011. Cross eller RR rent ekonomiskt är väl samma nu när hon behöver byta cross.
Sedan är väl det där med körning något som sitter i ryggmärgen nu tror jag. Hon slog mig i gokart under sommaren (jag skyller på viktskillnaden:D). Hon har ju haft de flesta olika crossar, både två och fyrtakt. Sedan har hon haft fyrhjuling och minimoto. Det bästa var nog när hon fick en metanoldriven radiostyrd bil i ett års present:D, enligt hennes förstående mor var det nog en annan tanke där:rolleyes:.
Lilltjejen har inte samma extrema intresse för motorer, men hon kör i sin egen takt och när hon känner för det.
Jag är övertygad om att man skall låta dom göra det dom vill och inte tvinga dom. Även om det svider om stortjejen skulle komma och säga att det är dans som gäller från nu, så skulle jag stötta henne fullt ut. Det viktiga är att dom gör något som dom älskar, sedan underlättar det ju om det är något man själv brinner för. Man behöver ju dock visa dom alla alternativen/sporterna som finns att välja på och då blir det lätt de sakerna man själv brinner för. Det är ju inte märkligare i vår sport än golftokiga föräldrar som prackar på ungarna en golfbag från 1 års ålder.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back