När på hösten/vintern ska jag passa på att köpa hoj?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Ska köpa en motard nu i höst eller vinter. Av erfarenhet har jag lärt mig att ha finanserna helt klara innan jag börjar leta. ><

Men vilken tid är bäst att leta? Jag vill ha många objekt att välja mellan. Och jag vill att priserna ska vara så låga som möjligt.^^ Börjar priserna redan rasa eller dröjer det till avställningstider då runt oktober eller november?

Modellerna som är aktuella är Husaberg FS 650 och KTM 625. Eller 660 om någon billig sådan kommer upp.

Ska inte fårga om modellerna här då jag vet att det finns massor av trådar om dom redan. Men måste bara dubbelkolla en sak: Det är 04 och framåt som gäller båda modellerna för att få så bra delar som möjligt va? Bra och uppdaterade kylning, fläktar, förgasare och så?

Vad ska jag ge för en 04 av respektive modell? Vilka miltal eller timtal ska hojen inte ha gått över helst? Är upp till 2k mil på en 625/660 okej utan att det ska bli dyrt att äga?

Du ska köpa mortaden i dec eller jan för då är alla utan kr,före jul och äfter
jul.:D

NU har priserna börjat rasa. Du har september på dig ungefär, sedan i oktober börjar marknaden dö. Efterfrågan blir nära noll, varpå säljarna drar öronen åt sig och sparar sina objekt till våren.

Du kan ha tur och fynda i vinter också, det kan vara någon enstaka stackare som blir desperat på pengar, men chansen är inte så stor att det är precis den hoj du är ute efter.

Summa summarum... september är månaden du ska köpa.

Hur mycket sparar man på att slå till vid den här tiden på året egentligen? Säg att jag har en budget på runt 30k och ska köpa en begagnad sporthoj på blocket.

Inte ovanligt att det skiljer en 10 papp (om inte mer), men det är självfallet relativt till hojmodell och i vilken prisgrupp den ligger.. Har du möjlighet är det bättre att köpa på hösten, så mycket går dock att säga med all säkerhet.

Inte ovanligt att det skiljer en 10 papp (om inte mer), men det är självfallet relativt till hojmodell och i vilken prisgrupp den ligger.. Har du möjlighet är det bättre att köpa på hösten, så mycket går dock att säga med all säkerhet.

Tror du det är så mkt som 10 000kr i skillnad på en hoj i 30 000kr klassen?(frågeställaren hade den budgeten tror jag - inte trådskaparen)

Lånar tråden lite, hoppas det är okej :)
Funderar också på att köpa nu i höst/vinter men är ute efter en ny eller en som är 1 år gammal. Har kollat mest på Honda hornet 08 och sett att den går att få ny för ca 75 k, alltså 10 k nersatt redan. Någon som vet/tror att den sjunker mycket mer om jag väntar någon månad till ?

Har inte haft någon större koll på hojmarknaden dom tidigare åren men fick tips om att köpa hoj i dec var helt klart bäst för då var priserna som lägst för 09orn kom i januari.

Jag hade iofs tänkt att vänta lite till med att köpa hoj. Men september it is då! ;D

Men som sagt. Vad ska jag ge för en 625 från 04? På Blocket är ju priserna ga långt från varandra..

Tror du det är så mkt som 10 000kr i skillnad på en hoj i 30 000kr klassen?(frågeställaren hade den budgeten tror jag - inte trådskaparen)

Kan nog göra, även om det kanske är undantag snarare än regel. Kan tänka mig en sju-åtta lakan i den klassen.

Nu är det dessutom många som börjar plugga och behöver få loss pengar.

tror nog att bottennoteringarna kan fås när löven börjar falla och det blir alltför krångligt/kallt att köra..

skulle tippa mitten/slutet av oktober eller så.

Tror nog att det beror lite på vad det är för hoj också..

en r1:a sänks så fort solen går i moln..
en offroad vid 30 minus och snöstorm,
eller körs med isdäck och militär-skidor på vintern :D

lite sportigare hojar har nog nått botten inom nån vecka, pendlarhojar om en månad etc..

vad jag kan anta iaf.

...fick tips om att köpa hoj i dec var helt klart bäst för då var priserna som lägst för 09orn kom i januari.

Hos handlare kan det vara så, men om priset är viktigt så köper man ju knappast där...?

Annars stämmer det inte. De som inte fått sålt i september/oktober ger upp och inväntar våren - alltså färre annonser ute. Brukar mest bara vara handlarna som annonserar under vintern. Chansen är alltså mindre att du hittar just vad du vill ha.

Blir motarderna verkligen billigare på höst/vintern? Personligen skulle jag kunna tänka mig en motard och köra med när det blir kallare.

Blir motarderna verkligen billigare på höst/vintern? Personligen skulle jag kunna tänka mig en motard och köra med när det blir kallare.

Ju mer jag kollar på Blocket, desto säkrare blir jag på att motarder inte har någon förutsägbar prisutveckling. Ibland är en 06a betydligt billigare än en 02a med samma mil. Ena veckan är 660 svindyr och 625 bortvräkes. Andra veckan är det tvärtom. Oftast är hojarna uppenbarligen värda sin vikt i guld för att sedan nästan skänkas bort.. Jag kommer nog aldrig förstå eller lyckas invänta ett bra köptillfälle. Det bästa är att ha pengar på fickan och slå till så fort något intressant kommer upp.

Att Malmö och Skåne inte direkt är Sveriges motardtätaste område försvårar ju också jakten på en lagom hoj. När någon säljs i Jönköping så känns det som om grannen har sin ute på annons. ;D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing