När och hur säsongspremiär på hoj?

Hade min premiärtur idag men bara runt sjön och en liten snutt på en parkväg i byn med anslutning till sjön. Undviker asfalt när jag kör dubbat, men är det packad snö och is på vägen brukar det bli en sväng in till byn ibland på helgerna. Annars hänger det på när isen hemma på grusvägen försvunnit så jag tar mig ut till asfalten, mitt handikapp tillåter inte körning på is utan ordentliga dubbar både på hjul och fötter.

Har planer på att bygga skidor på trialhojen sen också, den orkar starta på 5an så då behöver jag aldrig växla det skulle kunna funka bra med kortare dubb man skruvar i utifrån.

1e063803b7a07be17210dfbbcc648d91.jpg

Körde premiär idag! Tidigare när jag körde sporthoj eller liknande med rena asfaltsdäck så brukade jag försöka hålla mig till de börjat sopa i alla fall

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Förutom en testrunda, så början april eller när det är ca 12 grader. Har hänt att våren kommit i mars med, men 12 grader brukar jag hålla mig till.
Inte lika tuff som ni hör, men lagom väder för skinnställ och varmt underställ. Förra året upptäckte jag vindtät halskrage. Kanske blir ett touring-ställ en vacker dag ;)

Jag tror *harkel* att jag talar för alla posörer, när jag säger att hojväder det är behagligt soligt o skönt i luften och risken för nattfrost o annat icke-motorcykel-önskvärt är gone by.
Hojåkning gör sig bäst i behaglig värme och i så lite onödiga plagg som möjligt.

Tack för mig o ha det så bra.

Jag tror *harkel* att jag talar för alla posörer, när jag säger att hojväder det är behagligt soligt o skönt i luften och risken för nattfrost o annat icke-motorcykel-önskvärt är gone by.
Hojåkning gör sig bäst i behaglig värme och i så lite onödiga plagg som möjligt.

Sporthoj eller asfalts cyklar är jag helt med på det, men ska du ut och köra grus så gör det inget om det inte är 15 grader i asfalten sen är det alltid full skyddsutrustning vare sig det är skinnställ eller allväders

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är ju generellt sett perfekta vägar runt omkring här, utom just backen ut från vårt område, där är det blankis från vägkant till vägkant :gnissla Men så fort den är borta, eller abstinensen blir för stor, då blir det premiärtur!

I februari har vi haft många soliga dagar med 5-6 plusgrader så då har jag passat på, ett par mil då och då.

I morgon tar jag hojen till jobbet. Ska vara -3 när jag åker dit men strålande sol och 7+ när jag slutar!
Sporthoj med sportdäck såklart men vägarna är isfria och torra. Dom flesta iaf.

En Dnepr med sidvagn vore idealiskt på vintern, men det känns väl lite fel just nu...
En Sovjetisk hoj är aldrig idealisk men kan vara kul ändå.
Personligen har jag kört ytterst lite vinter med min eftersom det är otrevligt att meka vid vägkanten vintertid men jag kan konstatera att den rostar rätt fort även utan vägsalt och att det är spännande att ha tre assymetriskt placerade hjul med väldigt ojämn viktfördelning vid halka.

Allvädershojen brukar få titta ut i slutet april när förhoppningsvis snö och is är ett minne blott. Sporthojen finns det ingen anledning plocka fram innan det är varmt och skönt i Maj.

Planen, likt alla andra år, är att köra mkt mera hoj än förut :)

Minst 20 grader och sol, helst 25. Kör gärna i jeans och t-shirt, även om det är riskabelt. Kan man inte känna fartvinden och höra ljudet kan hojåkandet vara detsamma, det är den frihetskänslan man är ute efter. Nu kör jag mest på nästan bilfria 70-vägar på landet i o f s, vore det Essingeleden eller motorvägen i 140 fick det nog bli skinnställ och diverse kroppsskydd. Provade att åka med "jethjälm" för första gången sen moppeåldern förra sommaren, ger ytterligare en dimension till hojåkandet.

Ska byta olja och filter på lördag är planen sen kan jag rulla.

En Sovjetisk hoj är aldrig idealisk men kan vara kul ändå.
Personligen har jag kört ytterst lite vinter med min eftersom det är otrevligt att meka vid vägkanten vintertid men jag kan konstatera att den rostar rätt fort även utan vägsalt och att det är spännande att ha tre assymetriskt placerade hjul med väldigt ojämn viktfördelning vid halka.
En fantastisk video på en restaurering av en dylik..https://youtu.be/y8HEZ-x4-_w

Gick ut i garaget igår och började plocka isär urmultin.
Stötdämparservice, rembyte och lite annat så är den snart på vägen, typ juni.
Suckijucki har inga bromsslangar :-( hovleverantören Hydroscand jobbar på saken.

Premiär idag på en av hojarna, 5 kilometer köra igenom förknasarna och såldes på ett kick ?

Brukar hoppas på en tämligen sömlös övergång från snöskoter till motorcykel.
Slutet av april brukar tillbringas uppe i fjällen, där det finns åkbar snö, och under tiden kommer torra vägar fram.
Så, första maj är ofta ett premiärdatum.

Så, första maj är ofta ett premiärdatum.
Vi bor verkligen i ett långt land. Jag körde en liten sväng på nyårsafton. Fast det kanske inte var säsongsstart? Utan säsongsavslutning? Jaja.... Inte så noga vilket. :D

Idag var isen äntligen borta på vår uppfart, har banne mig inte ens vågat rullar ut den ur garaget för att jag var rädd för att den skulle glida omkull i nävarna på mig. Men idag blev det en tur till Hornbach, sedan hem därifrån via Tullinge och halva slingerbulten.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra