När ni rengjort & smort in skinnstället hur förvara ni det då?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Stället är smort & polerat & ska förvaras till jubileumsturen, vilken är bästa förvarings metod & plats, förfogar även över en sval källare.
Hänga fritt i klädkammaren, i tygöverdrag eller i plastöverdrag tanken är att förhindra ytterligare uttorkning & kladda (ja den är polerad) ned resten av garderoben.

jag hänger mitt fritt typ 1v efter infettning sen torkar jag av det fett som är över lätt med en trasa och in med det i källarförrådet, svalt, torrt och hängandes. Funkar bra år efter år. Byter iofs skinnställ pga kroppsformsförändring långt innan det är utslitet :-)

Tvätta - fetta - hänga på kroken i garaget där det alltid hänger...

Smörjer man skinnet så det är mjukt ska det klara en hel säsongs hojåka (mkt regn kanske kräver lite extra kärlek). Hur man förvarar det då känns som en marginell omständlighet. Det viktiga är ATT man tar hand om och smörjer grejerna, inte alla som gör det öht :tummenupp

har en fråga till er som tar hand om era skinnställ, jag har alltid varit lite slarvig med att göra rent och smörja in det osv. Hur är det ni tvättar skinnstället, samt vad använder ni när ni smörjer in det?

Jag använder ett skinnbehandlingsmedel med mineralfett och biwax, det impregnerar och är lätt rengörande. Använder det några ggr under säsongen, på vintern hänger jag stället på en galge. Det är det sämsta man kan göra men det skiter jag i.

Skinnbehandlingsmedel.jpg

...När jag är klar så svär jag som f-n åt det och uppmanar det att inte krympa så mycket som det gjort dom senaste åren. Skulle stället klara av den uppgiften så får det förvaras var det vill....

har en fråga till er som tar hand om era skinnställ, jag har alltid varit lite slarvig med att göra rent och smörja in det osv. Hur är det ni tvättar skinnstället, samt vad använder ni när ni smörjer in det?

Just nu använder jag IKEAS skinn rengöring & smörjnings set. Bestående av Patine leatherfoam - rengör & Absorb leathercream - smörjer. Funkar Ok varken bra eller dåligt men billigt.

Tvättar med ljummet vatten med lite grönsåpa i och en mjuk svamp.
Låt torka och smörjer sedan in med Skinnfix.
imagesCADO92XN.jpg
Stället hänger jag på galgen sen bara.

Besök en hEstbutik, dom brukar kunna det fär med lädervård. Produkterna brukar dessutom kosta en bråkdel gentemot MC butiker oxå...

Jag kör också med Ikeas, tycker det funkar bra, framför allt för till lättare underhäll av stället. Men på vintern brukar jag smörja in det med riktigt läderfett låta det sjunka in i ca. 3 dagar, därefter torkar jag av allt överskott. Smörjer du in det med Ikeas grejer så behöver du inte vara rädd att det fettar ned andra kläder i garderoben eftersom det är så pass tunt att det går in i skinnet direkt

Någon som provat minkolja på stället?
Blir kladdigt som fan men sen skulle man kunna köra flera timmar i ösregn utan att bli blöt, risken är väl att man glidit av sadeln långt defförinnan

Jag kör också med Ikeas, tycker det funkar bra, framför allt för till lättare underhäll av stället. Men på vintern brukar jag smörja in det med riktigt läderfett låta det sjunka in i ca. 3 dagar, därefter torkar jag av allt överskott. Smörjer du in det med Ikeas grejer så behöver du inte vara rädd att det fettar ned andra kläder i garderoben eftersom det är så pass tunt att det går in i skinnet direkt

Att smörja in låta torka i 1½ timme för att sedan polera av, ger ingen fullgod effekt. Det är för tunnflytande, inte fett nog. Jag får smörja in det rejält låta det självtorka över natten för att sen återupprepa proceduren. Innan jag polerar det. Då uppnår jag mjukheten jag efterstävar. Mitt ställ är nytt & kräver inte mer just nu. När det börjar torka ur ordentligt är nog läderfett det som gäller. Men du har rätt i att IKEAS är lättjobbat & torkar in snabbt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park