När ni luftar hur gör ni?

SuperSport skrev:
Jag har ett lock av aluminium med en packning och en anslutning för en slang från en bromsluftningsutrustning till bil (från Mekonomen). Bara att skruva dit och trycksätta från ett däck, sedan öppnar man luftnippeln och all vätska är bytt på en svinblink. :hihi

Brukar göra så bilar. Borrar ett litet hål i locket och pressar ut med tryckluft.
Har hänt att man missat lite och fått all vätska i nyllet...

Nu är det så här. Bytte bromsbelägg bak och fram på min gilera xrt 600, luftade enligt anvisnib´ngarna ovan och det funkade inte. Kan det vara nåt fel på bromsarna (specielt bak). Den vill inte trycka ut "kolvarna" så bakbromsen typ funkar inte. Har inte kört med den då jag inte kan få igång den :4skrika (köpte den för några vecer sen). :confused:

Att avlufta ett bromssystem är en kärt problem. Först vill jag avfärda allt prat om att man ska pumpa tills man får kramp i underarmen eller blir blå i ansiktet. En korrekt utförd avluftning tar varken lång tid eller någon nämnvärd armstyrka och resulterar i ett stenhårt bromsgrepp.

Om man avlufta m h a en genomskinlig slang har man koll på att det alltid finns bromsvätska vid nippeln och att ingen luft riskerar att dras in när man öppnar nippeln, då kan man med fördel använda metoden öppna-krama-stänga-släppa, då risken för spill är betydligt mindre än om du använder metoden krama-öppna-stänga-släppa.

Det viktiga när man avluftar är att stänga nippeln innan man släpper ut handtaget annars bildas inte det undertryck i systemet när du släpper ut handtaget som gör att det sugs in ny bromvätska från behållaren.

Eftersom luften stiger är det lämpligt att börja avluftningen vid huvudcylindern för att få ut den stora delen luft som finns i systemet, fortsätt sedan vid bromsoket och avsluta åter uppe vid huvudcylindern för att få ut de sista luftbubblorna som kan ha smitit ut från bromsoket med som passerat nippeln och letat sig hela vägen upp i systemet till dess högsta punkt, nippen vid huvudcylindern. För att få ut all luft i bromsoken rekommenderas att man pressar in bromsokskolvarna.

På det bakre systemet har ibland slangen mellan bromsvätskebehållaren och bromoket en dragning som gör att det blidas en luftficka. Då måste man demontera någon del av systemet för att leda luften till en nippel.

Att stoppa en slang fylld av bromsvätska i munnen gör ingen frisk människa. Bromsvätska vill man inte ha i kroppen eller utanpå den för den delen heller. Bromsvätska är allt annant än hälsosamt. Att ge sig på att "baklängesavlufta" är att köpa på sig ett problem man inte har. Om en korrekt utförd "framlängesavluftning" inte fungerar är det fel på konstruktionen.

Teddy skrev:
Eftersom luften stiger är det lämpligt att börja avluftningen vid huvudcylindern för att få ut den stora delen luft som finns i systemet
Ovanstående får du gärna förtydliga, jag hänger inte med.

Efter "normal" avluftning av bromsoken brukar jag pumpa upp tryck och sedan fixera
bromsgreppet mha ett spännband över natten, då brukar de sista luftbubblorna krypa upp.

/A

Jag lärde mig att man skall stänga nippeln innan den fulla slaglängden på reglaget är uppätet. M a o man stänger i slutet av själva pumprörelsen. Skälet skall vara att trycket i systemet gör att det flexar i packningar, o-ringar och annat. När trycket går till noll, flexar det tillbaka och kan suga in luft. Självklart bör detta finlir gälla i slutet, när man silat bort elefanterna.

Rundningsmärke skrev:

Efter "normal" avluftning av bromsoken brukar jag pumpa upp tryck och sedan fixera
bromsgreppet mha ett spännband över natten, då brukar de sista luftbubblorna krypa upp.

/A

Om tex bakbromsen inte vill bli stum så är det lätt att ta bort den och hålla den högre än pumpen. Det underlättar iofs om man har en kompis till hjälp om man ska fortsätta att lufta i "högläge" men det funkar.

Victor skrev:
Om tex bakbromsen inte vill bli stum så är det lätt att ta bort den och hålla den högre än pumpen. Det underlättar iofs om man har en kompis till hjälp om man ska fortsätta att lufta i "högläge" men det funkar.
Så långt är jag med, jag hakade upp mig på att Teddy pratade om en nippel uppe vid huvudcylindern.
Finns det en sådan nippel på vanliga gathojar, eller bara på racing-special-super-huvudcylindrar?
Jag måste ut i garaget och kolla ikväll.

/A

Victor skrev:
Samt att med jämna mellanrum fylla på vätska i behållaren.
får mig å tänka på en annan sak då när du säger fylla på :) min farmor hade lämnat in sin Nissa Micra till Nissan försäljaren i Norrtälje å sa att det var lite dåligt med broms verkan... de lyfter på huven å ser att det är låg nivå i burken för bromsoljan.... å fyller bara på... farmor blir debiterar några kronor för oljan å så.. åker vidare men märker att det inte är så mycke bättre hon kommer hem å undrar de första ja tänker på är att bromsklossarna är slut eftersom bromskolvarna är i botten där med låg olje nivå från början... när ja väl kollar så är dem helt slut å meck snubben hade bara fyllt på olja å inte ens haft en tanke på att byta klossarna ifram.. haha tomtar :)

Sicken tomte, gissa om det rinner över när man trycker bak kolvarna sen inför bytet.. :gnissla

Rundningsmärke skrev:

/A

Du har rätt och jag förstår att du inte hänger med. Jag skrev faktiskt inte att man ska avsluta avluftingen vid huvudcylindern.

Att börja att lufta vid huvudcylindern kanske mest är aktuellt när man har fått in en större mängd luft i systemet, exempelvis när man tömmer systemet helt på bromsvätska. För att göra pumpandet så effektvit som möjligt vill man få ut så mycket luft som möjligt så snabbt som möjligt och då är det bäst att böja avluftningen högst upp.

Oavsett om man börjar att avlufta vid huvudcylindern eller går pang på rödbetan och börjar vid bormsoken ska man alltid avstuta avluftningen vid huvud cylindern, eller systemets högsta punkt vilket i fallet med det bakre stystemet kan vara att motera loss bromoket och hålla upp det.

Jag brukar alltid börja med att avlufta högst upp, sedan längst ner för att avsluta högst upp igen. Under tiden som man är nere och avluftar vid bromsoken brukar luften hinna stiga högst upp. Vänta över natten är verkligen ordentligt (plus i kanten!), dock har jag aldrig upplevt det som nödvändigt.

Rundningsmärke skrev:
Så långt är jag med, jag hakade upp mig på att Teddy pratade om en nippel uppe vid huvudcylindern.
Finns det en sådan nippel på vanliga gathojar, eller bara på racing-special-super-huvudcylindrar?

/A

jag tror att det teddy menar är att du bara lättar pyttelite på banjokopplingen(skruven) vid bromscylindern. det finns alltså ingen nippel, men det funkar ju lika bra att bara lätta lite på banjoskruven.

bmwjohan skrev:
jag tror att det teddy menar är att du bara lättar pyttelite på banjokopplingen(skruven) vid bromscylindern. det finns alltså ingen nippel, men det funkar ju lika bra att bara lätta lite på banjoskruven.
Va? Har ni ingen nippel på ändan av skruven som håller ihop banjokopplingarna med huvudcylindern? Det har jag haft på samtliga hojar jag haft. Lätta på själva skruven går ju förståss men det måste bli kladdigt.

En nippel är som gjord för att passa ihop med en stump av Biltemas genomskinliga slang nerstucken i en Festisflaska.
:)

När man har luftat fram kan man spänna bromshandtaget med spännband över natten. Då brukar de sista luftbubblorna försvinna ur systemet. Själv körde jag med biltemas bromsluftarburk a 39:- när jag bytte till stålomspunna slangar överallt. Någon skrev att bromsvätska inte är bra att få i munnen. Trots det så använde jag en 2 - 2,5 m klar plastslang på luftnipplarna. Sög med samtidigt som jag pumpade med handtaget tills det började bubbla vid luftnippeln på oket, dvs långt innan man fick något i munnen. Då stängde jag nippeln och gick över till bromsluftarburken. Sedan var det bara att pumpa med handtaget och fylla på vätska vartefter tills jag inte längre såg några bubblor.

Teddy skrev:
Va? Har ni ingen nippel på ändan av skruven som håller ihop banjokopplingarna med huvudcylindern?
Nix, jag var tvungen att gå ut och leta, om jag haft det hade jag förstått din beskrivning från början. :)

/A

Rundningsmärke skrev:

/A

Det skiljer väldigt mycket på hoj och hoj. Men det är inget racing-special eller så. Här är naturligtvis grundläggande trivialiteter som stålomspunnet och luftningsnipplar i överflöd - en självklarhet. :tråkad :D

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...