När ni luftar hur gör ni?

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R
Tjena har försökt lufta min frambroms idag men har inte fått nån bra hårdhet på frambromsen jag kan lätt trycka in den mot styret så här gör jag

1. Pressar in frambromsen fram och tillbaka kanske 30 gånger
2. Sen håller jag in frambromsen medans jag öppnar luftnings nippeln har gjort nu så här kanske 10 gånger utan nån som helst resultat? vad gör jag för fel?

Beskriv hur ni gör

Du måste skruva ur nippeln och sen pumpa in bromshandtaget. Alltså:

Skruva loss
Pumpa
Skruva in
Släpp handtaget
Skruva loss
Pumpa
.
.
.
osv...

Det är inte säkert du gör ngt fel. Har man otur kan du få hålla på ett rejält tag! Så det är bara fortsätta pumpa tills du börjar få kramp känningar.. :näsblod
Det bästa är om man kan fylla på ny vätska efterhand som man pumpar ut den gamla. Trägen vinner, pumpa på bara.. :tummenupp

Victor skrev:
Samt att med jämna mellanrum fylla på vätska i behållaren.

Ja, precis. Behållaren får aldrig vara tom, då kommer det in luft i systemet. Pumpa och fyll på tills ren, fin vätska sipprar ut.

McB skrev:
Du måste skruva ur nippeln och sen pumpa in bromshandtaget. Alltså:

Skruva loss
Pumpa
Skruva in
Släpp handtaget
Skruva loss
Pumpa
.
.
.
osv...

NEJ NEJ NEJ!! Pumpar man med öppen nippel suger man in luft bakvägen!!

crallan skrev:
Alltså inte pumpa!!

pumpa
håll handtaget inne
öppna
stäng
pumpa

Okej, det funkar säkert det med. Dock undrar jag hur det kan sugas in luft bakvägen så länge systemet är fullt och man enbart har nippeln öppen när man pumpar in, dvs. ökar trycket i systemet.

Fixa en stor spruta och dra ut vätska.
Sedan behöver man bara pumpa/släppa nippeln 3-4 ggr.

pumpa
håll handtaget inne
öppna
stäng
släpp

Vad händer när jag släpper? när nippeln är stängd ska jag börja då pumpa igen och ha koll på att det finns olja i oket? i så fall så har jag precis gjort så här ca 10 gånger nu..

Im-2-fast-4-u skrev:
pumpa
håll handtaget inne
öppna
stäng
släpp

Vad händer när jag släpper? när nippeln är stängd ska jag börja då pumpa igen och ha koll på att det finns olja i oket? i så fall så har jag precis gjort så här ca 10 gånger nu..

exakt, håll koll på nivån och börja pumpa igen :tummenupp kan ta ett tag..

Jag har ett lock av aluminium med en packning och en anslutning för en slang från en bromsluftningsutrustning till bil (från Mekonomen). Bara att skruva dit och trycksätta från ett däck, sedan öppnar man luftnippeln och all vätska är bytt på en svinblink. :hihi

Det är en Yamaha yz 98 jag håller på med! Fy fan grabbar det här är sista gången de här händer! att jag gör det :huvet

Man kan få lufta bakvägen, alltså trycka in olja nerifrån oket... me hjälp av genomskinlig slang o flaska med bromsvätska...

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...