När ni byter packboxar & packningar i motorn, hur gör ni då ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag har rivit ner en Yamaha RD 350 YPVS 83/84 motor i smådelar
se tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267479-RD-350-83-införskaffad

håller på att tvätta rent allt, byta de lager som krävs, nya kolvar mm

MEN

jag har även köpa alla nya packboxar & packningar till motorn.

hur gör du (eller hur bör man göra) när man sätter dit nya boxar/packningar

trycker du bara dit de nya boxarna, nya packningar & sedan skruva ihop ?
eller bör man fetta/klistra/packningslimma alla nya boxar tätningar TROTS att allt är nytt ?
tätar det bättre ? för vara på säkra sidan ?

samt använder ni något typ av locktite på alla bultar när blockhalvorna & allt annat skall ihop ?

skriv ner era tips om vad ni använder

tack på förhand

// Henke

Brukar sätta lite fett på packboxarna. Ofta har dom redan lite fett från fabrik på sig men bara några klickar isf.

Locktite används bara inuti motorn. Dom utanpå gör jag det inte på. Bara framdrevet om det inte finns annan låsning av den.

Radialtätningar ("packboxar") monterar jag med en gnutta motorolja ingniden rund ytterdiametern, och invändigt rikligare insmorda med samma olja. Detta gäller de tätningar som kommer i kontakt med motor/växellådsolja. Tätningar till vattenpumpsaxel smörjs invändigt med vattenfast fett.

Angående packningar av papper/fiber kan man smörja ena sidan lätt med motorolja eller fett för att få den att släppa lätt vid demontering av detaljen. Påverkar ej tätheten.

O-ringar smörjer jag med o-ringsfett (fett för gummidetaljer) för att skydda dem vid montering och undvika att de "kränger" runt.

Extrem renlighet av tätningsytor/säten är bra. Aceton tvättar bra som sista steg i rengöringen.

Loctite använder jag till skruvar som absolut inte får lossna, tex låsbleck för växelmekanismer eller lager, skruven som fäster "växellägesstjärnan" till kulissrullen och liknande. Demonteras mha värme, Loctite släpper vid ca 100 grader, om det inte är en högtempsvariant. Loctite 243 normalstark ljusblå skruvlåsning klarar det mesta, och ger sällan besvär vid demontering.

Skruvar som fäster vevhushalvor, motorkåpor etc. anoljas med motorolja på gängan och under skallen och dras till angivet moment. Loctite onödigt.

Viktiga chassikomponenter som bromsdetaljer, fotpinnedelar osv. brukar jag använda Loctite till för att få lugn och ro.

I övrigt angående motorarbeten kan väl tilläggas att inget som helst våld någonsin får förekomma. Mutterknack och liknande totalförbjudet. Rätt verktyg, rätt metod = montering utan skador.

Motorbyggande är bland det absolut trevligaste som finns!!!

MVH/

Lasse

Fick tips av en mycket duktig mc-mek att spraya bromsrengöring på packboxarna innan man trycker dit dem för då glider de dit lätt och det dunstar snabbt. Har dock inte testat själv än.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden