När man skall köpa cross/enduro, vad gäller??

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Hejsan!
Kollegan skall köpa en DRZ400, vi har kommit så långt i det hela att vi skall åka och hämta den under morgon dagen, frågan är som följer, vad gäller vid köp av en cross/enduro?

När man köper en bil/mc så får man ju göra kvitto sedan skriva under transportstyrelse papprena.

Men vad gäller med en Cross/Enduro? Skall man begära inköps kvittona samt vad gäller att försäkra en sådan maskin?

Känner igen detta, dåligt påläst och impulsköp av en hoj :yoparty

Mina crossar (icke reggade) står i låst föråd och går på hemförsäkringen. Men mitt tips är att snacka med försäkringsbolaget :)

Lycka till! :tummenupp

Hemförsäkringen täcker normalt inte fordon, får du ha nåt tillägg om det alls går?. Om du har garage som bara familjemedlemmar har tillgång till kan man ha en garageförsäkring, delar du garage med polarna blir det svårt. Kan gå att försäkra på ramnumemr med om du ringer runt och frågar snällt, men de flesta cross/enduro står helt oförsäkrade, därför de som stjäl dem lever väldigt farligt

Edit: och fyll i smc's säljkontrakt vid köpet så blir det kanoners :tummenupp Ett samtal till polisen kan vara bra med och kolla så den inte är stulen

Tackar för tipsen! Gällande inköps kvitton och dylikt om man vill e-regga den, vad gäller?? bara ett sådant kvitto man skriver ut som ni tipsar om?

Vad röstar ni för om inte ägaren har papper eller dylikt, ringa polisen på chassi nummret och är det grönt så bara skriva kvitto att det är kollegans och tuta köra?

Tackar för tipsen! Gällande inköps kvitton och dylikt om man vill e-regga den, vad gäller?? bara ett sådant kvitto man skriver ut som ni tipsar om?

Vad röstar ni för om inte ägaren har papper eller dylikt, ringa polisen på chassi nummret och är det grönt så bara skriva kvitto att det är kollegans och tuta köra?

Jag skulle nog kolla upp chassienumret noga innan köp, kräva kvitton med mera.

En drz borde ju normalt vara e-reggad eller vanligt landsvägsreggad om den från första början är svensksåld av auktoriserad återförsäljare.
Är den inte reggad finns i så fall två alternativ:
1-Den är "gråimporterad" eller direktimporterad
2-Den är stulen.

Sedan finns ju risken att den är stulen men säljaren hävdar att den är direktimporterad, knivigt läge.

Är den enligt alternativ 1 direktimporterad från usa eller liknande kan det bli svårt att regga över huvud taget, vet att folk som köpte oreggade honda fyrhjulingar för några år sedan gick bet när de ville regga dem. Gick inte få tag på de dokument som krävdes.

Okej! tack för infon!

Så då borde han ha kvitto på den rakt av ifrån inköps datum, ifall inte så får man kolla upp innan med polis och dylikt att den är grön för reggning.

Tack igen!

Är den inte reggad på något sätt så kolla upp så den inte är stulen. Har du inte kollat upp det så gott du kan så kan du till och med åka dit för häleri . Har själv dyra erfarenheter av det när det gäller ett båtköp där det visade sig att båten var stulen blev av med både båt och pengar, men fick inga rättsliga påföljder för mig bara för att jag kollat upp så gott jag kunde. Godtrosköp finns inte längre så det är upp till dig att kolla upp så den inte är stulen.

Bäst är att kolla med larmtjänst som ägs av försäkringsbolagen och faktiskt bryr sig. Man ska även kolla med polis men min erfarenhet är att dom inte har någon koll.

Är den inte reggad på något sätt så kolla upp så den inte är stulen. Har du inte kollat upp det så gott du kan så kan du till och med åka dit för häleri . Har själv dyra erfarenheter av det när det gäller ett båtköp där det visade sig att båten var stulen blev av med både båt och pengar, men fick inga rättsliga påföljder för mig bara för att jag kollat upp så gott jag kunde. Godtrosköp finns inte längre så det är upp till dig att kolla upp så den inte är stulen.

Bäst är att kolla med larmtjänst som ägs av försäkringsbolagen och faktiskt bryr sig. Man ska även kolla med polis men min erfarenhet är att dom inte har någon koll.

Tackar!! Jo har också varit med om att godtroköp inte existerar.

larmtjänsten säger du? 112? Tack igen för tipset!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT