När man ska kolla styrlager/hjullager...

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Nä man ska kolla styrlager/hjullager så ska man avlasta vikten på hjulen... Men hur gör man då detta? om man ska kika på en beg. hoj? Man kan ju inte direkt lyfta upp hojen med handkraft eller kan man det? tacksam för svar! :va

edit: med en hoj utan centralstöd då.

Last edited:
Sidostödet håller för att luta upp hojen på och försiktigt vrida styret fram och tillbaka och känna efter. Sedan kan man sittande på hojen bromsa fram och lyfta/trycka fram styret och känna om det glappar.

Man brukar också känna problem med styrlagret när man kör långsamt, det är svårt att hålla balansen om lagret är dåligt.

Ninjaboy skrev:
Sidostödet håller för att luta upp hojen på och försiktigt vrida styret fram och tillbaka och känna efter. Sedan kan man sittande på hojen bromsa fram och lyfta/trycka fram styret och känna om det glappar.

Man brukar också känna problem med styrlagret när man kör långsamt, det är svårt att hålla balansen om lagret är dåligt.

Hm k... Men bak då?

om det är en lätt hoj ska det väl inte behövas lyfta :va Ska väl räcka med att vicka på bakhjulet i sidled.

philsson skrev:
om det är en lätt hoj ska det väl inte behövas lyfta :va Ska väl räcka med att vicka på bakhjulet i sidled.

Men den är inte lätt =) 170kg ca? Iaf mer än vad jag tar i bänk... :rolleyes:

rozen skrev:
Men den är inte lätt =) 170kg ca? Iaf mer än vad jag tar i bänk... :rolleyes:
Haha.. jag syftade på att man inte behöver lyfta hojen.. alltså bara vicka på hjulet.. eller slita.. :D men det var så jag lärde mig för 2 år sen på trafikskolan.. dendär kontrollen eller va de va.

UrbanTiger skrev:
Ja, en skitraka är det ju jäkligt lätt på.
Allt över typ 100-130kg är inte så lätthanterligt :gnissla
kan tänka mig.. trodde det var så man skulle göra.. så nu har det uppstått ett nytt problem när man ska leta hoj då.. :huvet
Ta med sig ett depåstöd annars?.. :rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Om dul läser längre upp så räcker det med sidostöd + säljaren så går det lätt att kolla.

Kollar du på en hoj som inte gått så långt så ska det nog inte vara några problem heller och det är inte så stora pengar (ja, ja) att byta lager.
Men inte för den sakens skull utan att det kan vara nåt att pruta på mest tänkter jag på då.. :rolleyes: Byta är ju inte farligt dyrt..

UrbanTiger skrev:
I och för sig så skulle jag inte köpa hojen om det skulle visa sig att hjullagren och styrlagren var helt slut. Tyder på att den kan vara misskött.

men hur märker man att hjullagren é slut då? förutom vibrationer?
och hur märker man att ryckutjämnarna är slut?? rycker det som f*n då man växlar lr?? Vill hojen dra åt något visst håll??? urs att ja snodde tråden //p

red_ninja skrev:
men hur märker man att hjullagren é slut då? förutom vibrationer?
och hur märker man att ryckutjämnarna är slut?? rycker det som f*n då man växlar lr?? Vill hojen dra åt något visst håll??? urs att ja snodde tråden //p
Det går att känna genom att vicka och rulla hjulen men det kräver lite vana. Ryckutjämnaren kan man känna genom att vrida bakdrevet, ju mer du kan vrida bakdrevet ju sämre är den men det är bara en gummikonstruktion i navet, kan inte vara dyr att byta och det är mycket enkelt.

Ninjaboy skrev:
Det går att känna genom att vicka och rulla hjulen men det kräver lite vana. Ryckutjämnaren kan man känna genom att vrida bakdrevet, ju mer du kan vrida bakdrevet ju sämre är den men det är bara en gummikonstruktion i navet, kan inte vara dyr att byta och det är mycket enkelt.
joo jag vet ju hur gummiprylarna ser och var dom sitter :) men mina är aldrig bytta o hojen är en 00;a, kanske dags ändå nu....

red_ninja skrev:
joo jag vet ju hur gummiprylarna ser och var dom sitter :) men mina är aldrig bytta o hojen är en 00;a, kanske dags ändå nu....
Din hoj är ju nästan ny, tror inte du har några problem med den ännu men det är ju lätt att kolla, särskilt om du har ett depåstöd bak. Skruva bara av bakhjulet och ta ut gummiplupparna. Du ser lätt om de är misshandlade, de brukar se skavda och klämda ut. Tar bara 20 minuter att kolla, då kan du sträcka kedjan rätt samtidigt.

Det är väldigt irriterande med en glappande drivlina när man försöker smyga med gasen i kurvorna. Två av tre ställen glappen kan uppkomma på är ju osträckt/slut kedja och glapp ryckutjämnare. Transmissionen kan du inte göra mycket åt.

Ninjaboy skrev:
Din hoj är ju nästan ny, tror inte du har några problem med den ännu men det är ju lätt att kolla, särskilt om du har ett depåstöd bak. Skruva bara av bakhjulet och ta ut gummiplupparna. Du ser lätt om de är misshandlade, de brukar se skavda och klämda ut. Tar bara 20 minuter att kolla, då kan du sträcka kedjan rätt samtidigt.

Det är väldigt irriterande med en glappande drivlina när man försöker smyga med gasen i kurvorna. Två av tre ställen glappen kan uppkomma på är ju osträckt/slut kedja och glapp ryckutjämnare. Transmissionen kan du inte göra mycket åt.

:tummenupp
nja nu är det nog INTE nånting med drivlinan, drev o kedja byttes i våras o det är kanonfräscht, kedjan är sträckt efter konstens alla regler, jag har kört mycket med skjuts iofs då tror jag prylarna slits bra mkt snabbare, sen så är ja alltid lite nojig i vid dom första turerna på vårkanten o inbillar mej att nånting är fel //p

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026