När mäter man varmtryck?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Räcker det med att ha värmt upp däcken med däckvärmare, eller måste man ha kört ett pass för att luften i däcken ska bli varm? Däckvärmare lägger ju bara på värme på gummit, men gör inte att däcken utsätts för friktion, så däckens insida kanske inte värms upp lika mycket som vid körning?

Tack på förhand!

Har däcksvärmarna varit på för kort tid är det mest däckets utsida som blivit varmt. Är de på tillräckligt länge så är gummit genomvarmt, även fälgen brukar ha en del värme = luften hyfsat varm.

När däcken har avsedd temp.
Nä men ett bra tecken är väl när fälgarna börjar bli genomvarma och däckvärmarna har legat på en 45-60 min.

En varm bandag räcker det med 30 min däck värmare medan en kall höstdag 5 grader kommer du aldrig riktigt upp i temp.

Fast lampan på däckvärmarna blir grön långt innan 45 minuter. Prövade idag och det räckte med typ 25 minuter på bakhjulet. Men det räcker alltså inte, utan man bör låta den sitta på längre, trots att lampan bytt färg?

Du kan känna på fälgen när de är genomvarmt för fälgen blir ljummen. de brukar ta 45-60 min beroende på ute temp..

Fast lampan på däckvärmarna blir grön långt innan 45 minuter. Prövade idag och det räckte med typ 25 minuter på bakhjulet. Men det räcker alltså inte, utan man bör låta den sitta på längre, trots att lampan bytt färg?

På de flesta däckvärmare lyser det grönt när termostaten i däckvärmaren kommit upp i sin arbetstemperatur. D v s då är däckvärmaren och möjligtvis det yttersta skiktet pä däcket tillräckligt varmt. Men 45min brukar de flesta vilja ha på sina däckvärmare.

Det intressanta är ju inte vilket tryck du har efter en timma med värmarna på utan när du kört några varv. Från kalltryck till varmtryck med värmare diffar ca 0,3. Efter ca 5 varv går trycket upp med ca 0,1-0,2 beroende på vem som kör.

VARFÖR har alla börjat tramsa med "varmtryck" i däcken? Har jag missat något viktigt? Med tanke på hur lätt det är att mäta kallt tryck i samband med däcksbyte osv låter det som ren sinnessjukdom att hålla på med en massa mätningar på varma däck.

Eller hur ofta kollar ni trycket på era däck egentligen?

VARFÖR har alla börjat tramsa med "varmtryck" i däcken? Har jag missat något viktigt? Med tanke på hur lätt det är att mäta kallt tryck i samband med däcksbyte osv låter det som ren sinnessjukdom att hålla på med en massa mätningar på varma däck.

Varför har man i alla tider tramsat med "kalltryck" i däcken? Någon måste ha missat något viktigt! Med tanke på hur lätt det är att mäta på varma däck direkt efter körning osv så var det ju rent sinnessjukt att hålla på med en massa ointressant mätningar på kalla däck

Tack gode gud för att det äntligen mäts varmtryck i däcken!!! :)

Nja det vettiga är ju faktiskt att mäta varmtrycket eftersom det är tillståndet du kör på. Du vet ju inte hur mycket trycket stiger från gång till gång beroende på lufttryck, temp luftfuktighet mm.

Jag kollar tycket 2-3 ggr under en träning/tävling.

Mäter man kalltryck vet man inte igentligen vilket tryck det är i däcket när det är varmt. Då däck fungerar bäst med sitt optimala tryck så är varmtrycket bättre att mäta på.. fast jag är ju bara amatör i detta ämne så någon annan kanske är bättre på att svara.

EDIT, se svaren ovan, jag var lite seg o skriva.

Tror däcken har blivit känsligare för däckstryck.
Förut kunde man köra med ett givet kalltryck och då blev varmtrycket innom en ganska bred tollerans.
Och då kunde man köra ett sett däck i 6 - 15 pass.

Men nu är det flera däcksmärken som blir helt trasiga efter 20 minuter om man inte har exakt rätt tryck. Och eftersom det är Varmtrycket som är det viktiga och det kan diffa pga asfallt, hastighet, motorcykel, körstil mm. Så kan man inte utgå från ett kalltryck om man vill ha en bra livslängd.

Dock lär man sig efter ett tag, vilket kalltryck man ska ha för att komma så nära rätt varmtryck som möjligt. Sen får man stanna efter 6-7 varv och mäta däckstrycket och pysa ur eller fylla på, så att det blir rätt.

Det är mina 5-öre.

....

Tack gode gud för att det äntligen mäts varmtryck i däcken!!! :)

Okej, men sen alla har börjat prata på varmt tryck istället för kallt så tycker jag både frågorna och svaren har blivit flummigare. Min egen uppfattning, som ju är fem år gammal, är att det inte gör så himskans stor skillnad och att ytterst få rookies hade någon egentlig hum om vad de höll på med. ...

Min sanning blev att för lågt tryck förstörde däcken och för högt förstörde fästet... Och nu för tiden är det tyckarbänken som gäller för en annan.

Men jag skulle verkligen vilja lära mig mer. Det är bara den kroniska förvirringen runt frågan som gör mig skeptisk.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park