Chris Ash
Kapten Gars
Sorgligt att man ska behöva se sådana här PR-kupper......
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,677314,00.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chris Ash skrev:Sorgligt att man ska behöva se sådana här PR-kupper......

honkiie skrev:jag förstår fortfarande inte vad pr-kuppen är?
Silwer skrev:Det blir ju lite för uppenbart, vad de missar oftast är att det var andra tider DÅ, man kan inte sitta och moralisera med dagens moderna svenska värderingar över 16-1700-tals kungar och vad de kan ha gjort eller inte.
Karl XII, hans far och farfar VAR massmördare utav rang. Den stora skillnaden mellan dem och Stalin/Hitler är avsaknaden av teknologi för att vara ännu effektivare. 400.00 känns inte som en orimlig siffra. Till exempel så halverades Skånes befolkning under dessa tre herrars styre.Chris Ash skrev:Jag menar "Karl XII-en massmördare i klass med Stalin och Hitler"
"400 000 människor dog i hans spår". Vad är det för konstiga påståenden? Oseriöst är bara förnamnet.
RedBaron skrev:Karl XII, hans far och farfar VAR massmördare utav rang. Den stora skillnaden mellan dem och Stalin/Hitler är avsaknaden av teknologi för att vara ännu effektivare. 400.00 känns inte som en orimlig siffra. Till exempel så halverades Skånes befolkning under dessa tre herrars styre.
RedBaron skrev:I dagens ögon så var säker svenskarna "krigsförbrytare" under fälttågen i Europa. Men deras motståndare agerade troligen precis likadant.
RedBaron skrev:Hursomhelst så var det Karl XI och Karl XII som införde respektive fullbordade enväldet (=diktatur) och körde Sveriges finanser i botten. Inte för att det som fanns innan var demokrati med dagens normer, men det fanns emellanåt en möjlighet att komma till tals för "adel, präster, borgare och bönder".
RedBaron skrev:Jag har aldrig begripit varför många människor i detta landet ser upp till och hyllar dessa män.
Försvarskrig ? Atackerna på Skåne, Norge, Polen m.fl var väl knappast försvarskrig. Inte heller försvarade Karl XII Sverige när han satt och ugglade i Turkiet. Han valde att föra krig, han var inget offer.Chris Ash skrev:Ett hårresande uttalande...menar du att ett försvarskrig är fullt jämförbart med industrialiserat mördande,arbetsläger,tvångsdeporteringar av etniska grupper samt iscensatt massvält? Var de allierade under WW2 också massmördare? Vad försöker du insinuera med att Skånes befolkning halverades under en 70 årsperiod? Krig, pest och missväxt är inte samma sak som massmord.
Icke desto mindre så koncentrerades all makt till kungen, innan hade det funnits en fungerande riksdag med viss makt. Motståndet mot enväldet var stort då.Chris Ash skrev:Enväldet var det som sagt hans far som införde, det var det moderna statsskicket och få kunde tänka sig något annat, ungefär som vi ser på demokrati i dag. Att påstå att det var fel på dem för de var barn av sin tid är meningslöst.
RedBaron skrev:Försvarskrig ? Atackerna på Skåne, Norge, Polen m.fl var väl knappast försvarskrig. Inte heller försvarade Karl XII Sverige när han satt och ugglade i Turkiet. Han valde att föra krig, han var inget offer.
Skånes befolkning halverades ja. Och metoderna som användes användes senare av Hitler och Stalin. Det finns exempel där samtliga boende i Skånska byar avrättats för att de haft samröre med motståndsmän. Samma inhumana metoder användes sannolikt även under härjandet i Europa.
RedBaron skrev:Icke desto mindre så koncentrerades all makt till kungen, innan hade det funnits en fungerande riksdag med viss makt. Motståndet mot enväldet var stort då.

RedBaron skrev:Om du läser mitt första inlägg så pratar jag om hela ätten Pfalz där Karl XII var den siste regenten. Man kan i min värld inte bara titta på Karl XII utan måste även titta till det arv hans far och farfar lämnade honom.
För övrigt så är det ingen av er som kan säga att det var så, bara att det är så det står i historieböckerna. Och sen, vem bryr sig om han får gratis reklam? Det händer dagligen i betydligt värre fall men i ett fall som detta där han skriver för att försörja sig så är det bara att gratulera honom till ett lyckat kapitel.RedBaron skrev:Om du läser mitt första inlägg så pratar jag om hela ätten Pfalz där Karl XII var den siste regenten. Man kan i min värld inte bara titta på Karl XII utan måste även titta till det arv hans far och farfar lämnade honom.
RedBaron skrev:Jag är fullständigt medveten om Dresden, Hiroshima, Nagasaki, Lidice, Warzawa, Katyn, Song My m.fl händelser. Men det har inte mycket med Pfalzarna att göra.
RedBaron skrev:Hysteriskt ? Nej, jag bara konstaterar att ätten Pfalz var samvetslösa regenter som begick övervåld på människor som stod i deras väg. Mentaliteten var inte speciellt olik, men omfattning, systematik och metoder var givetvis inte lika "utvecklade".
RedBaron skrev:Försvarskrig ? Det var ockuperade områden som "försvarades". Estland, Livland, Pommern, Bremen och Skåne var inte delar av Sverige. Hade hans far och farfar låtit bli att anfalla Danmark och ockupera Skåne så hade Karl XII aldrig behövt försvara det.
RedBaron skrev:Och här blir likheten med Hitler väldigt stor.
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|