När kommer våren?

jag tycker inte om när hojen står ute så det gör den ALDRIG! man har garaget 50 meter från dörren ;)

På hösten ställer jag undan landsvägshojjen.
Plockar fram geggmoppen.
När snön kommer ställer jag undan geggmoppen.
Plockar fram sidvagnshojjen.
När det töar ställer jag undan sidvagnshojjen.
Plockar fram geggmoppen.
Tills vägarna är torra och rena.

Låter manligt och tufft.
Blir inte många mil på vare sig geggmoppen eller sidvagnshojjen.
Abstinensbehandling.

Varierar från år till år, brukar bli mars, april någon gång.

Körde bil idag, vägarna såg ganska torra och fina ut. På ett ställe började jag bromsa inför en stopplikt, bilen bara gled... lyckades stanna innan korsningen och det kom ingen trafik just då, så det var 'lugnt'. Började bromsa hyfsat långt innan stopp skylten, men hade lite fart så jag gled ganska långt. Hade inte gärna kört hoj då.

Köra omkring och frysa och vara spänd över väggreppet hela tiden tills man glider omkull på isgata och fortsätter ut i något träd eller något annat hårt. Då väntar jag hellre någon vecka till.

Jag kör hoj för 36 säsongen. Första åren körde jag året runt oavsett väder. Efterhand så har jag slutat köra när det regnar, kör inte när det är kallt heller och kallt är det under 17-18 plusgrader. Har man en hyfsat rolig bil så blir inte abstinensen så stor ........ hmm ..... min bil är ganska rolig men jag har haft abstinens sedan början av december :-(

Vad kör du för bil? :)

Förra året körde jag 20 mars första gången.
Då var det torra vägar sol och blå himmel om än lite kallt!

Hoppas kunna ta första turen i mitten på mars iår igen

Bor i krokarna runt Malmö. Kör i princip varje dag till jobbet med undantag då det regnat och fryst på då får saaben jobba istället. Annars är det inga problem alls, givetvis hänger skinnstället i garderoben och Lindstrands allväder får jobba lite. Tycker att man kan ligga på rätt bra när man kört någon km så däcken hunnit bli relativt varma. Kan så klart ej köra på 100%. Rätt kul när man tänkte lägga en lite bakhjulsrepa och man spinner loss i stället, skall vara lite utmaning.

Last edited:
Hörde en vårpippi som sjöng igår den 17 januari vid 10 tiden på kvällen. Vet inte om det var jag eller den som är lite förvirrad. :va

jag va ute och körde en runda igår och det var inte så kallt :D bara typ 3+ men vägarna var jätte fina :)

datum är iofs intressant ur synvinkeln att man vet ungefär när det börjar bli dags
förra året var det i Sthlm v13 men jag tror det blir v8-9 iår.

Kriteriet för att ta fram hojen är:
*det får inte vara minusgrader nångång under dygnet senaste 4 dygnen
*Medeltemperatur under de senaste 4 dygnen = +5C

Körde hoj på julafton för några år sen i Blekinge. +5 och lätt regn. Funka utmärkt även om det blev lite kallt i högre hastigheter. Körde inte en meter hoj i Sverige förra året. I år tar jag fram hojen när temperaturen håller sig stadigt över +5 större delen av dygnet.

Ni som kör nu under vintern.. hur förhåller ni er till det där med salt på vägarna? Eller ni tvättar efter var gång ni har kört även om det inte är blött ute?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP